Článek
Když se řekne Kristla, většina z diváků si patrně vybaví mladičkou Jaroslavu Obermaierovou, která se v tuto postavu proměnila v televizním filmu Antonína Moskalyka. Již třicet let před ní tuto roli ale ztvárnila dnes již pozapomenutá filmová kráska Božena Šustrová. Byla to bohužel jedna z jejích posledních rolí.
Dívka z lepší rodiny
Božena Šustrová pocházela z Náchodu. Narodila se tu dne 15. října 1915 a její jméno znělo opravdu vznešeně – Božena Jindřiška Ludvika Terezie Šustrová. Není divu, pocházela totiž ze skutečně vážené a bohaté rodiny. Ta vlastnila mimo jiné půjčovnu kostýmů, měla továrnu na výrobu koberců a také pronajímala garáže. Boženě se díky tomuto zázemí dostalo toho nejlepšího vzdělání. Po obecné škole a prvních čtyřech letech gymnázia zamířily její kroky nejprve do klášterní školy řádu uršulinek v Hostinném. Následoval pobyt na anglické koleji Viktoria v Praze. Odtud se Božena vydala na obchodní školu, kde na závěr složila státní zkoušky z němčiny a angličtiny. Původně se chtěla stát učitelkou a dokonce plánovala založit si vlastní soukromou školu. Nakonec nad studiem učitelství vyhrálo divadlo. K herectví ji přivedl otec, sám vášnivý ochotník a milovník divadla, již ve čtyřech letech. Brzy se stala oblíbenou dětskou herečkou. S místními ochotníky odehrála řadu rolí a jednoho dne se na divadelních prknech setkala s Václavem Vydrou, který v Náchodě pohostinsky vystoupil. Vydra ji mezi herci nepřehlédl a doporučil jí studium herectví na pražské konzervatoři.
Božena dala na jeho radu, vzdala se snů o učitelství a zamířila do Prahy. Ještě jako studentka poprvé stanula na jevišti Národního divadla. V roce 1937 získala první stálé angažmá v Divadle na Vinohradech. To již za sebou měla i filmový debut. V roce 1936 si ještě coby konzervatoristka zahrála po boku Adiny Mandlové v komedii Huga Haase a Otakara Vávry Velbloud uchem jehly. První výraznější roli získala hned v následujícím roce ve Vávrově psychologickém dramatu Panenství, v němž jako Mary prodávala v automatu. V roce 1938 si zahrála služku Máří v Cechu panen kutnohorských. O rok později se objevila jako hezká dcerka pošumavského šumaře Podestáta Hanči, která ve Vávrově Humoresce svedla nešťastného abiturienta Josefa Hupku v podání Rudolfa Hrušínského na dráhu potulného muzikanta a stala se matkou jeho syna Hynka, hlavního hrdiny příběhu. Vávra ji obsadil záhy i do své filmové adaptace Mrštíkovy Pohádky máje, ve které ztvárnila Cilku, a nezapomněl na ni ani v případě dnes již legendárního filmu Maskovaná milenka. Zahrála si tu komornou. Všechny tyto role hrála s nesmírným temperamentem, jistotou, s výraznými gesty a s dokonalou dikcí.
Její Kristla byla plná života
Největší role na ni ale teprve čekala. V roce 1940 jí režisér František Čáp svěřil roli Kristly ve filmovém zpracování románu Boženy Němcové Babička. Jakuba si zahrál tehdy velice populární Jiří Dohnal. Jejich milenecký pár byl plný života a radosti. Po této krásné roli se objevila ve filmu již jen jednou. Poslední filmovou rolí v životě se pro ni stala rozmazlená Adélka Houdková v melodramatu Rukavička. Pak se na plátech kin již neobjevila. Na spolupráci s filmem rezignovala proto, že se obávala sílícího vlivu nacistů. Posledním hereckým útočištěm se jí v roce 1943 stalo soukromé Divadlo Anduly Sedláčkové, sídlící v Jungmannové ulici, které vzniklo jako trucpodnik proti Divadlu na Vinohradech, s jehož vedením nebyla Sedláčková zadobře.
Přestože se na rozdíl od řady dalších hereček Božena Šustrová s Němci nezapletla, poválečným problémům se nevyhnula. Po osvobození čelila nařčení z kolaborace. Příčinou byl její manžel Arnošt Pauler, který byl v roce 1939 kooptován do Advokátní komory a podílel se na zákazu činnosti pro advokáty židovského původu. Pauler byl již Boženiným třetím manželem, před ním byla provdána jako Černá a Hornáková. Měla ale neskutečnou smůlu, oba muži zemřeli. Kvůli Paulerovi ji pro změnu dost možná hrozil i trest. Není proto divu, že raději odešla do zahraničí. O jejím dalším osudu není nic známo. Ví se pouze to, že zemřela dne 15. listopadu 1981 ve venezuelském Caracasu.
Přestože Božena Šustrová hrála pouze v osmnácti snímcích, u diváků byla ve své době velmi oblíbená. Navždy už zůstane skvělou filmovou představitelkou temperamentních děvčat z přelomu třicátých a čtyřicátých let.
Zdroje: