Článek
Do paměti a srdcí diváků se zapsala především jako automobilová závodnice Luisa Tomášová v Herzově hororu Upír z Feratu. Dnes již dává přednost divadelnímu herectví a před kameru se léta nepostavila.
Filmovala od studentských let
Jana Břežková je rodačkou z Ostravy, na svět v této drsné hornické metropoli přišla dne 6. září 1943. V roce 1964 absolvovala pražskou DAMU. Již během studia si vyzkoušela hostování v Národním divadle, po škole se ale nejprve na nějaký čas vydala do oblastního divadla Příbrami. Do hlavního města se vrátila až v roce 1967, aby posílila soubor Činoherního klubu. Působí tu dodnes.
Film a televize atraktivní mladou herečku objevily ještě coby studentku. Malou roli dcery dělníka Brože ztvárnila již v roce 1960 historickém dramatu z prostředí sirkárny Pochodně. Film vznikl na základě scénáře Vladimíra Neffa a režíroval jej Vladimír Čech. Hned v dalším roce si Jana vyzkoušela i práci před televizní kamerou, když si zahrála v povídkovém televizním filmu Chvíle rozhodnutí. Pak již přicházela jedna nabídka za druhou. Na větší roli si ale Jana musela počkat až do roku 1975, kdy jí byla svěřena režisérem Vladimírem Sísem hlavní ženská role partnerky kouzelníka Viliho Broda Vilmy v hudebním filmu Hudba kolonád. Za partnera měla Jiřího Hrzána.
Krvavá a nahá role byla nejslavnější
Svoji asi nejslavnější roli herečka získala v roce 1981. Mistr hororu Juraj Herz si ji vybral do role sexy automobilové závodnice Luisy Tomášové v sci-fi snímku Upír z Feratu. Děj hororově laděného filmu se rozehrává kolem závodního vozu firmy Ferat, který jezdí na lidskou krev. Vznikl na motivy povídky Upír po dvaceti letech spisovatele Josefa Nesvadby. Hlavní role řidičky sanitky a závodnice Miny se zhostila Dagmar Havlová, tehdy ještě Veškrnová. Roli jejího partnera, doktora Marka, si zahrál režisér Jiří Menzel. Na Janu Břežkovou ve filmu vybyla rovnou dvojrole, zahrála si nejen atraktivní závodnici z Feratu, ale i její údajnou sestru Kláru, která se na scéně objevuje po její smrti. Role to rozhodně nebyla jednoduchá, vyžadovala, aby se herečka objevila téměř nahá, ale také celá pokrytá krví. Jana se úlohy ale zhostila se ctí a filmu dodala potřebnou dávku erotična.
Navrhovat kostýmy začala pro Chytilovou
V té době za sebou již měla zkušenosti i coby kostýmní výtvarnice. Poprvé mohli její návrhy diváci spatřit v komedii Věry Chytilové z roku 1979 Panelstory aneb Jak se rodí sídliště. Jana si v tomto filmu zahrála zároveň i malou roli pokladní.
Co se týče jejích dalších rolí, lze připomenout například Kety z filmu Anděl s ďáblem v těle či Mary Lockitovou v Žebrácké opeře. Televize ji pro změnu obsadila i do několika seriálů. Objevila se v Ženě za pultem, Dynastii Nováků, Návštěvnících, Létajícím Čestmírovi, Ordinaci v růžové zahradě i v Kriminálce Anděl. Úplně naposledy ji televizní diváci mohli vidět coby přísnou učitelku v sitcomu Comeback z roku 2010. S filmovou kamerou se pak rozloučila o dva roky později malou rolí v rodinném filmu Modrý tygr. Od té doby se již věnuje pouze divadlu.
V soukromém životě byla letitou partnerkou herce a režiséra Miroslava Macháčka, známého svou nevyzpytatelnou povahou. Z následného manželství, v němž získala jméno Havasová, pochází její syn David Havas, vedoucí pražského kina Ponrepo.
Zdroje:






