Článek
„Ahoj, ahoj, ahoj, tak jsme zase tady spolu jako každou středu, jako každý pátek. Je tady váš Arnošt se svou diskotékou. Ano, ano, ano, a už je to tady, už to jede, už se to roztáčí. Je to fajn? Je to fajn. Je to fajn,“ říká do mikrofonu filmový DJ Arnoštek v jedné z nejznámějších scén filmu. Svazáckého diskžokeje nepřekonatelným způsobem ztvárnil Šimon Caban.
Talentovaný scénograf a architekt
Český režisér, scénograf a herec se narodil dne 19. července 1963 v Praze. V rodném městě vystudoval scénografii nejprve na střední uměleckoprůmyslové škole a posléze i na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru profesora Josefa Svobody. Společně se svým bratrem Michalem již v roce 1980, ještě během studií, založil tanečně divadelní soubor nazvaný Baletní jednotka Křeč. S tímto souborem realizoval filmy, multimediální akce i divadelní představení. Bratři Cabanové jsou neodmyslitelně spjati rovněž s Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech, kde jsou již od roku 1995 režiséry úvodního a zakončovacího ceremoniálu.
Šimon Caban je mimořádně úspěšný i jako architekt, což dokazuje ocenění Grand Prix Architektura za architektonickou činnost, které obdržel v roce 2004. Realizuje rodinné domy, nábytek, design soukromých, firemních i veřejných interiérů. Jeho práce byly vystavovány doma i v zahraničí, například v dánském Aarhusu či francouzském Arles, a jsou zastoupeny ve sbírkách Centre Pompidou v Paříži.
Slizký svazák za mikrofonem
Coby herec se objevil v již zmíněném filmu Kouř režiséra Tomáše Vorla. Snímek vypráví příběh mladého inženýra Mirka, který přijíždí do smyšlené vesnické továrny, kde chce pracovat, ale naráží na řadu absurdit a rozpadající se totalitní systém. Večer chodí na diskotéky. Film se začal natáčet ještě za minulého režimu, konečnou podobu získal ale až po listopadu 1989 a do kin přišel v roce 1990. V době své premiéry nevzbudil přílišnou pozornost, později se do jisté míry stal kultovním.
Šimonu Cabanovi bylo v době natáčení Kouře dvacet sedm let. Blonďatá hříva, charakteristické pohyby a trochu slizké vystupování vytvořily z Arnoštka nezapomenutelnou postavu. O bizardní choreografii jeho tanečních kreací se postaral Šimonův bratr Michal. „S Tomášem Vorlem, který to režíroval, jsme se hecovali, že čím blbější to bude, tím lepší. Kostýmní návrhářka Simona Rybáková, dnes moje žena, mě oblíkla do takových kalhot, že i já jsem do nich musel zhubnout. Byl jsem dobrej slizoun,“ vzpomínal před časem Šimon Caban. Arnoštek měl být údajně parodií na Arnošta Pátka, jednu z normalizačních hvězd ze stáje Františka Janečka. Jiní v něm spatřovali karikaturu zženštilého homosexuála. Sám Caban však v jednom z rozhovorů vysvětloval, že postava si spíš utahovala z tehdejších svazáků: „Nešlo o homosexualitu, ale o něco odporného, a ti svazáci nás tehdy tak štvali, že jsme byli připraveni použít jakékoli zbraně. Dnes by se řeklo, že to je nekorektní, ale tenkrát jsme ještě tohle slovo ani nikdo neznal.“
Hlas patřil herci, který měl roli hrát původně
Ikonický je nejen Arnoštkův tanec, ale i jeho hlas a zpěv. Ten ale ve skutečnosti nepatří Michalu Cabanovi, ale zcela jinému herci. „Tu roli měl mít nejdřív Martin Zbrožek, ale ten těsně před revolucí emigroval. Tomáš Vorel se obrátil na mě, já jsem to zatančil. Pak jsem odjel, nebyl jsem k dispozici, což jsem byl rád, protože zpěv a mluvené slovo není pro mě. Martin Zbrožek se vrátil, namluvil to a vznikla umělá postava Arnoštka,“ vysvětloval Šimon Caban v Show Jana Krause.
Později si Caban zahrál ještě ve filmu z roku 2003 Mazaný Filip, kde se objevil v roli detektiva. Snímek parodoval klasické detektivní příběhy a Cabanův výkon přispěl beze sporu k jeho úspěchu.
Ke kultovnímu Arnoštkovi se Šimon Caban po letech znovu vrátil, ovšem již jen jako režisér a scénograf. V podobě divadelního muzikálu se Kouř objevil v repertoáru Divadla Na fidlovačce.
Zdroje: