Článek
Kolik peněz chtít za práci? Nebude to málo? Nebude to moc? Je to opravdu složitá otázka, na kterou se těžko hledá jednoduchá odpověď. Některé profesní asociace z toho důvodu sestavují tabulky, které doporučují ceny v daném oboru. Některým odborníkům taková tabulka může pomoci zvýšit ceny. Navíc taková tabulka může pomoci také případným klientům, kteří podle ní uvidí, že si profesionál neříká přemrštěnou sumu. Není to však skvělé řešení v každé případě.
Říkal jsem si málo
„Teď jsem zvýšil cenu, zjistil jsem, že jsem si říkal hrozně málo,“ řekl mi nedávno jeden kamarád, kterého na velmi nízké ceny za manuální práci musel upozornit zákazník. Cenu tedy mírně zvýšil. Jen mírně, aby zase zákazníci neřekli, že je moc drahý. Přitom je to podnikatel, který po poplacení všeho možného vyjde jen tak tak. Dalo by se říci, že jeho rodina žije skromně. Za jeho práci by si mohl říci ještě více, ale bojí se. Přitom u řemeslníků je porovnání částek za práci poměrně jednoduché.
A pak jsou tu nová povolání. Práce z domu, při kterých se mnohdy se zákazníky face to face ani nepotkáte. Najdete inzerát, že někdo hledá jednorázově textaře, grafika nebo webaře. Když píšete nabídku, váháte. Zakázku chcete a nechcete se podceňovat. Ceny na trhu znáte, ale nemůžete vědět, kdo na zakázku reaguje společně s vámi. A nevíte ani, kolik je zákazník ochoten utratit za tvorbu textů nebo grafiky. Mnozí totiž toto stále ještě podceňují. Texty si přece umí napsat každý a grafiku si dneska v Canvě dokáže vytvořit také i naprostý laik. O tom, zda to bude nebo nebude fungovat, by byl zase jiný článek. Ale jak v takovém případě nastavit cenu, když víte, kolik je průměrná hodinovka, ale také víte, že mnoho klientů to stále ještě odradí?
Není to jednoduché a spousta lidí se tak z obavy, že nebude mít zakázky podceňuje. Spousta podnikatelů tak vydělává především na poplatky a pak tak nějak živoří. Jenže stres z nedostatku peněz přece rozhodně není cílem podnikání. Osamostatnit se mělo přinést svobodu a lepší rodinný rozpočet. Jak tedy na to? A čím je důležité začít?
Češi se bojí říci o peníze
Zatímco odvahu začít podnikat má spousta žen a mužů, správně nacenit svoji práci se mnozí bojí. Mnozí argumentují tím, že si nemohou říkat o velké peníze, protože teprve začínají. Ženy často nízké ceny argumentují tím, že jsou přece na rodičovské a mají podnikání jen jako přivýdělek. Všechno to je jen v naší hlavě. Je potřeba si uvědomit, co všechno podnikání obnáší. Rozhodně není ideální si nastavovat ceny podle platu v posledním zaměstnání. Vlastně je to holý nesmysl.
Co všechno cena ukrývá?
Pokud jste v posledním zaměstnání pracovali za 150 Kč na hodinu pravděpodobně jste odešli proto, že to pro vás bylo málo a jako podnikatel si chcete vydělat víc. Možná pak cenu svých služeb nastavíte na 200 Kč na hodinu. To by přece mělo stačit, ne? Jenže to tak není. Každý by si měl uvědomit, že zaměstnavatel dává nejen mzdu, ale také odvádí sociální a zdravotní pojištění, proplácí dovolenou a také nemocenskou.
Podnikateli nikdo nezaplatí nemocenskou ani dovolenou. A sociální a zdravotní si pochopitelně musí platit sám. K tomu je nutné často přičíst také další náklady. A čas strávený dalšími činnostmi, než je hlavní předmět podnikání. Zakázky se sami pravděpodobně hned tak nepohrnou. Je třeba udělat reklamu. Strávit nad tím čas a investovat peníze. Výsledek? Hodinová sazba OSVČ může být zhruba trojnásobná než poslední mzda, aby pokryla stejný životní standard.
Jak tedy nastavit cenu?
Říká se, že cena má ve skutečnosti jen dva limity. Je to hodnota, kterou vnímá zákazník a také naše schopnost si o peníze říci. Pokud budete spokojeni se svou cenou a najdete si zákazníky cenu zaplatit, můžete si říci cokoliv. Jak začít s nastavením ceny? Je dobré použít racionální myšlení a intuici. Spočítejte si, kolik peněz měsíčně potřebujete na veškeré náklady a částku vydělte počtem hodin, které jste ochotni pracovat. Pak ještě připočítejte zisk, který je podle vás reálná. A pak začněte přemýšlet nad tím, kolik by měla služba nebo produkt stát. Co s vámi ta částka dělá? Ta, u které zůstanete klidní, je ta správná. Budete o ní totiž vnitřně přesvědčeni. Díky tomu se vám bude tato cena dobře prezentovat před zákazníky.
A nebojte se cenu měnit. Je to dynamická věc, která se mění se zkušenostmi, nabídkou a schopnostmi. A samozřejmě musí cena reagovat také na dění ve světě. Zkoušejte, zda vaše ceny fungují. Pokud ne, pak něco upravte. Nastavte si ceny jinak. Je to jen a jen na vás.
Zdroj: frobes.cz, prozeny.cz