Článek
V outletovém Lidlu, kde v poslední době panovalo doslova šílenství, končí doba nákupního chaosu. Na Facebooku se objevovaly příspěvky, ve kterých lidé sdíleli fotky odřenin, modřin a jiných zranění, jež utrpěli při soubojích o zlevněné zboží. Někteří uživatelé se také zmínili, že v prodejně narazili na osoby, které je znepokojily, a raději místo opustili, přičemž jeden zákazník dokonce tvrdil, že viděl cizineckou policii při zásahu. Skutečně tomu tak bylo?
K uzavření prodejny dojde v létě. Tato prodejna byla otevřena na začátku letošního roku. Důvodem je konec nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku Štěrboholy, a řetězec plánuje prodejnu přesunout na Moravu, kde v současnosti jedná o nové lokalitě. Outlet, který nabízí zboží se slevou až 70 % z týdenních akcí, se setkal s obrovským zájmem zákazníků, což vedlo k dopravním komplikacím v okolí, včetně problémů s parkováním. „Snažíme se najít ideální místo pro nový obchod, abychom přiblížili naše výhodné nabídky i zákazníkům na Moravě,“ uvedl Petr Krula, jednatel Lidl ČR. Po prvních dnech provozu se situace uklidnila, přičemž na dopravu dohlíželi policisté a městští strážníci.
Lidé často kupují zlevněné zboží, protože mají pocit, že získávají výhodu, kvalitní výrobky za nižší cenu. Slevy jsou vnímány jako příležitost ušetřit peníze, což je pro mnoho lidí lákavé, zejména v dnešní době, kdy je cenová dostupnost stále důležitější. K tomu se přidává psychologický efekt, kdy lidé pociťují určitou radost, že se jim podařilo něco ulovit, co jiní nezískali. Tento pocit se ještě umocňuje v situacích, kdy jde o limitovanou nabídku nebo zboží ve výprodeji, kde je konkurence větší.
Když jde o slevy, některé osoby jsou schopné se o zboží doslova prát, protože se cítí pod tlakem, že by mohly něco propásnout. Tento davový efekt je často podpořen emocemi, ať už jde o strach z toho, že se slevy rychle vyprodají, nebo o potřebu využít nabídky, která vypadá jako jedinečná příležitost. Takové chování může být také důsledkem společenského tlaku, kdy lidé vidí ostatní, jak se snaží ulovit zboží za sníženou cenu, a cítí, že musí být součástí tohoto procesu.
V konečném důsledku jde o mix psychologie, emocionálního pohnutí a čistého pragmatismu, uspokojení z dobrého nákupu a šetření peněz.