Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Umíte morseovku? Co takhle pomocná slova zmodernizovat?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: isfara, https://pixabay.com/cs/photos/vibroplex-morse-kl%C3%AD%C4%8D-r%C3%A1dio-1472331/

S Morseovou abecedou jsem měl tu čest se seznámit v pionýrském oddíle. Řekli nám, že znalost morseovky nám pomůže v boji proti kapitalismu. Nepochopil jsem tedy jak, ale možná jsem zrovna chyběl.

Článek

Učit se tuto abecedu mě bavilo, hlavně pak soutěžit o to, kdo rychleji rozluští vzkaz, zapsaný morseovkou. V tom jsem patřil mezi nejrychlejší děcka v oddíle.

Od té doby uběhla spousta let a já tuto dovednost postupně zapomínal. Nedávno jsem si uvědomil, že dnešní mladá generace Morseovu abecedu prakticky vůbec nezná. Když jsem si připomínal, jaká pomocná slůvka pro její zapamatování byla používána, napadlo mě, že řada z nich těm mladým, a často nejen jim, už nic neříkají. Měl bych pár nápadů, jak to trochu oživit.

• ― A - akát

Teď si položme otázku, kolikrát za rok průměrný Čech použije toto slovo? Řekl bych, že ani jednou. Co takhle slovo archív? To je rozhodně v dnešní době mnohem frekventovanější. Samozřejmě, že nemám na mysli archív papírový, ale elektronický. Případně by pro teenagery bylo vhodné slůvko akné. A pro plnoleté pak anál.

― • • • B - blýskavice

Tak tady je na první pohled jasné, že je nutná změna, toto slovo existuje právě jen a pouze díky morseovce. Zde bych použil pro mladší ročníky slůvko býložravec, pro dospělejší bílkovina. Jistě jsou to mnohem vhodnější výrazy.

― • ― • C - cílovníci

Dost podobný případ. Zajímalo by mě, jak by mi autor tohoto výrazu vysvětlil jeho význam. Je zjevné, že slovo bylo vytvořeno z nouze. Ono totiž je v češtině velmi málo slov, které mají čtyři slabiky, začínají na C a mají první slabiku dlouhou. A když k tomu přidám ještě další podmínky, tak se přiznám, že jsem na regulérní vhodné slovo nepřišel. Ale co si tedy pomoci dvěma slovy, co třeba nadějeplné spojení cíle máme? Tomu snad rozumí každý. A skoro se divím, že to nebylo vymyšleno už v minulém režimu, komunisté na cíle a plánování byli vysazeni.

― • • D - dálava

I toto je prakticky nepoužívaný výraz, vhodný tak do básně, ale to mladí nečtou. Zde už byla aktualizace provedena, dálnice je jistě vhodná. V zásobě je třeba i důchodce nebo dávkovač.

• E - erb

Změna by byla vhodná i u tohoto písmene. Ne každý dneska ví, co je erb, ale co je elf, to znají už i malé děti.

• • ― • F - Filipíny

Myslím, že Filipíny jsou příliš daleko na to, aby se hodily do morseovky, použil bych mnohem dostupnější slova jako figurína nebo moderní fenomény.

― ― • G - Grónská zem

Ano, chápu, bylo to východisko z nouze, ale co s takovým slovem, jde z něho chlad, i když to jen píšu. Tady je to dost složité, ale myslím, že jsem na to přišel: gól vsítil. To by mohlo oslovit více lidí, fanoušků kopané bude u nás patrně víc než vyznavačů Grónska.

• • • • H - hrachovina

To je pěkná volovina, nic horšího už se vymyslet nemohlo. Později se objevila poněkud lepší varianta - holubice. Ale ani to není zcela ideální. Proto si myslím, že zvláště po letošním jaru by se nejvíc hodil aktuální hokejista.

― ― ― ― CH - chléb nám dává

Zde mi vždy nejvíc vadilo, že nevím, kdo mi ten chleba donese. Chlípný známý by mohl přinést to správné oživení.

• • I - ibis

Proč zrovna ibis? Kdo z nás ho viděl naživo? Ivan, to je zase nevhodné historicky. Co takhle idol? Každý přece nějaký má.

• ― ― ― J - jasmín bílý

Nebo taky junácká hůl, což je ještě pokud možno horší, ale ani jasmín není nic moc. Můj návrh je: jarní tání. To už přece musel každý někdy zažít.

― • ― K - království

Tohle bych asi nechal stejné. Přinejhorším ho můžete alespoň vyměnit za koně. Rozhodně lepší, než pozdější krákorá.

• ― • • L - lupíneček

Jistě cítíte to zoufalství, s kterým bylo toto slovo použito, invence prakticky žádná. Dala by se využít lakýrnice, ale to bychom si moc nepomohli. Nebál bych se tedy provést rozdělení na dvě slova a zavést něco, co se hodí téměř každému z nás - levá noha.

― ― M - mává

Zase mám problém s tím, že nevím kdo. A mávání taky poněkud vyšlo z módy. Mám tedy jiné návrhy - míchám pro ty hravé (karty) i žravé (těsto), mířím pro ty militantní, míním pro ty přemýšlivé. A pokud by vadilo sloveso, může se využít někdo místní.

― • N - národ

Tak jsem se to učil já, taky se používá dnes nástup nebo Náchod. Ale oč bližší jsou slova jako nádrž, nájem, nákup nebo nůžky?

― ― ― O - ó náš pán

Tříslabičné slovo od O tak, aby byly všechny slabiky dlouhé, není jaksi k mání. Pomohl bych si v tomto případě morseovkou pro notoriky - ó, můj líh.

• ― ― • P - papírníci

Upřímně řečeno, kolik kdo zná papírníků. Požárníci budou jistě potřebnější. A když vezmeme v úvahu i ty dobrovolné, tak je jich mnohem víc.

― ― • ― Q - kvílí orkán

A nejen on, možná budu z toho kvílet i já. Vhodná slova od Q tedy v češtině rozhodně nejsou. Takže není žádná ostuda, když i já se z toho vylžu podobným způsobem. Vypotil jsem ze sebe alespoň kvíz mám zadán, asi nic moc, ale není to přece jen o trochu současnější?

• ― • R - rarášek

Tady je vidět, že si s tím autor nedal žádnou práci a použil první slovo, které ho napadlo. Přitom je tolik mnohem hezčích a běžnějších slov, takové ramínko použijeme jistě častěji, i ručníky vezmeme občas na osušení, dostaneme chuť na rohlíky a nebo potřebujeme razítko (samozřejmě elektronické).

• • • S - sobota

Zcela výjímečně nemám připomínek, volný den o víkendu nemůže nikomu vadit a pracovní soboty už byly zrušeny.

― T - trám

Později byl zaveden ještě tón. Mě ovšem napadl jiný, zvláště teď v létě velmi oblíbený termín - tříšť.

• • ― U - učený

V modernější době se používal také uličník. Ale existují i lepší výrazy. Co takhle voňavý uzenáč? A to čeká trpělivě v záloze ještě ubožák a nebo hezké české slovo uragán.

• • • ― V - vyvolený

To by taky mohlo být rovnou vyvalený. Později se spíše používalo vyučený. Ale mě se nejvíc líbí to, co vymyslel jeden neznámý osvícenec - vinobraní.

• ― ― W - wagón klád

Ještě taky někdo používá Waltrův vůz. Ani já bych se v tomto případě nebál opustit W, stejně v češtině zní jednoduché V úplně stejně. A to už pak je docela slušně řešitelné, hodí se třeba vinárník, ale taky vysílač nebo vzdělání, to ostatně potřebujeme všichni.

― • • ― X - Xénokratés

V tomto případě bych ponechal toto původní slovo. Alkoholická verze sice radí k sýru burčák, ale tohle je s použitím opravdového X na začátku a to se cení. Stejně sotva kdo vymyslí něco lepšího, od X s dlouhou slabikou na začátku není prakticky nic.

― • ― ― Y - ý se ztrácí

A mě se zase ztrácí invence. Ten konec abecedy, to je dost peklo. To už je lepší ý se krátí, jež někdo vymyslel, to má alespoň nápad a asi jím vezmu zavděk. Zato další varianta Ýgar mává, to mi přijde dost děsivé.

― ― • • Z - zpíváme si

Tak jsem se to alespoň učil já, za ta léta přibyla ještě známá žena a logičtější zrádná žena. Já nabízím zvláštní škola nebo zrůdná bytost, to by se snad mohlo chytit.

Tak uvidíme, třeba se z mých nápadů něco ujme a i děti budou mít větší povědomí o tom, že vůbec nějaká morseovka existuje.

zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Morseova_abeceda

https://www.oddildinosaurus.cz/schuzky/morseovka

http://morseovka.pitevna.cz/alkoholicka-morseova-abeceda/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz