Hlavní obsah
Seberozvoj

Konec výmluvám. Změňte myšlení a skoncujte se zlozvyky, které ničí váš život

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: shutterstock

Přestat kouřit, zhubnout, nepít alkohol… Proč je to tak těžké? Proč si dobrovolně ničíme život? Co potřebujeme udělat, abychom to konečně změnili? Snad i pro vás bude moje zkušenost inspirací.

Článek

Jaké jsou vaše rituály, bez kterých si nedokážete představit žádný den?

Co prvního uděláte, když ráno vstanete z postele?

Jakým návykem svůj den ukončíte?

Mnoho lidí touží po lepších výsledcích a kvalitnějším životě. Někteří rádi mluví o tom, kým by se chtěli stát a co by chtěli dokázat. Ale jen zlomek z těchto lidí je schopen pro své cíle opravdu něco udělat. Proč je pro nás tak těžké dosáhnout lepšího života? Řešení je jednoduché. Pokud chceme zlepšit své výsledky, potřebujeme zlepšit také své chování. Je to selský rozum. Jak jinak bychom přece mohli zlepšit svůj život? Problém ale je, že své chování potřebujeme měnit opakovaně. Potřebujeme se zaměřit na změnu návyků, protože právě ty definují kvalitu našeho života a naše výsledky.

Co spouští náš automat?

Přemýšleli jste někdy, co spouští naše návyky?

Ten automat chování, nad kterým už nemáte potřebu přemýšlet?

Někdo ráno vstane a první, co musí udělat, je uvařit si kávu a zapálit si cigaretu. Mezi tyto osoby jsem kdysi patřil také. Ranní cigareta a šálek horké kávy. Rituál, který startoval každičký den, který jsem často končil vyhozením třetí vykouřené krabičky cigaret. Bez cigarety jsem si nedokázal představit nový den, volnou chvíli ani jízdu v autě. Stejně jako jsem si nedokázal představit, že bych mohl vypít kávu, aniž bych si  u ní vychutnal cigaretu. Byly to rituály, nad kterými jsem nemusel přemýšlet. Chování, které bylo zcela automatické a kterým jsem si dobrovolně ničil kvalitu svého života. Jako by to bylo včera, když jsem říkal kamarádům: „Kafe bez cigára? To si nedokážu představit, to by mi prostě nechutnalo…“ Dnes už vím, že to byla jen výmluva a naprostá hloupost. Kouřit jsem přestal ze dne na den, je to už deset let a zjistil jsem, že mi káva bez cigarety chutná naopak mnohem víc.

Abych zlepšil kvalitu vlastního života, potřeboval jsem se zaměřit na změnu svých každodenních rituálů. Jsou to návyky, které jsem vykonával každý den a vlastně nikdy nepřemýšlel, jaké dopady mají na můj život. A když se dnes zamyslím, kde, jak a proč jsem si tyto nezdravé návyky osvojil, vidím jasnou odpověď. Nebyl jsem tvůrcem svého života. Stal jsem se obětí prostředí a nechal se jím volně manipulovat. Nebyl jsem to já, kdo rozhodoval o tom, jaký život chci a budu žít. Můj život definovalo prostředí a lidé v něm. Můj táta byl celoživotní a silný kuřák, zemřel ze dne na den nemocný s vysokou nadváhou. Hláška typu „kafe bez cigára se nedá vypít“, nebyla moje. Převzal jsem ji od něj. Tátu jsem nikdy neviděl sportovat. Takže ani já jsem neměl kladný vztah ke sportu.

Osobnost, která se nachází v mém nitru, moje identita, nebyla dostatečně silná. Proto prostředí, ve kterém jsem dlouhá léta žil, jen manipulovalo celým mým životem. A někdy opravdu není snadné ubránit se tlaku prostředí. Člověk se nejprve potřebuje stát silnou osobností. Protože jen opravdu silní jedinci dokážou být tvůrci vlastních životů a sami rozhodují, jaký život opravdu chtějí žít.

Změna identity

Když jsem asi před deseti lety začal se životní změnou, bylo to právě neustálé posilování mé osobnosti, co bylo jednou z nejdůležitějších disciplín. Postupnými krůčky jsem potřeboval získat větší sebedůvěru. Učil jsem se vyrovnávat se svou minulostí a hledal v sobě sílu pro nové začátky. Až potom jsem byl schopen změnit své návyky a rituály. Jednoduše nestačí jít jednou za čas do posilovny a jednou za čas si objednat v restauraci salát. Potřebujete získat jasné přesvědčení o tom, kým se chcete stát a proč. Jen tak je člověk schopen svůj život opravdu změnit.

Když se mi podařilo praštit s kouřením ze dne na den a když jsem zhubnul během jednoho roku padesát kilogramů, cítil jsem se jako nový člověk. A také že jsem byl. Reakce lidí, kteří mě potkávali na ulici a netušili, kdo je ten člověk, co se k nim hlásí, mě opravdu bavily. Když jsem si po letech přečetl knihu Atomové návyky od Jamese Cleara, měl jsem občas až husí kůži. V knize jsem si několikrát uvědomil, že změna mých návyků probíhala přesně tak, jak je v knize popsáno. Jen jsem si k té změně musel najít vlastní cestu a trvalo to docela dlouho. Když jsem knihu přečetl, říkal jsem si, jaká škoda, že jsem ji už nečetl dávno, mohla mi ušetřit tolik času a energie…

James se ve své knize věnuje osvojení si nových návyků postupnými kroky a své postupy opírá o neurovědu a fungování lidské mysli. Když jsem na začátku mluvil o tom, co každý den děláme zcela automaticky, čím si myslíte, že je to způsobeno? Musíte snad ráno přemýšlet, zda si zapálíte cigaretu, uvaříte kávu, čaj, nebo uděláte jiný návyk? Tohle děláme zcela automaticky, nemáme potřebu to nějak plánovat. Malá změna v našich rituálech nastane například na dovolené, když se změní naše prostředí. Najednou cítíme, že to není jako doma, a najednou tak nějak jde něco vynechat, dělat třeba to, co nám doma úplně nejde. Jít si například před snídaní zacvičit. Přemýšleli jste někdy, čím to je?

Je to o tom, že náš mozek si ukládá vše, co děláme. V mysli neustále vznikají nové synaptické spoje, které spojují jednotlivé neurony, a čím častěji danou činnost děláme, tím silnější synaptické spojení vzniká. Proto pro nás není jednoduché změnit nějaký rituál, který děláme celý život. Ten synaptický spoj je už tak silný, že jeho přeprogramování nás stojí dost energie. Určitě to ale není nemožné, když se na to jde chytře.

3 otázky

Možná že už jste knihu četli. Možná že až ji budete číst, tak si několikrát řeknete: „No jasně, to dává smysl, na tom přece není nic nového…“ Ono co si budeme povídat, spoustu věcí už dávno víme a známe. Ale jen se zlomkem z nich jsem schopni nakládat. Co vše z toho, co víte, že byste měli dělat pro svůj lepší život, opravdu děláte? Proč je pro nás tak těžké aplikovat všechny informace, zkušenosti a recepty na lepší život?

Když se mě kamarádi ptají, jak se mi podařilo praštit s kouřením, zhubnout a změnit celý život. Odpověď je občas překvapí. „Nejtěžší bylo začít myslet jako ten, kým se chci stát dřív, než se jím reálně stanu. Musel jsem se nejprve zamilovat do osobnosti, kterou se chci stát a začít přemýšlet jako tato osobnost. Protože jen způsob a kvalita našeho myšlení definuje kvalitu celého života.“ Už víte jakou osobností se chcete stát? Jak se chová člověk, který dosahuje vašich snů? Jaké návyky si pro své sny potřebujete osvojit? Zkuste si pro začátek definovat kým se chcete stát a pak si položte tyto otázky:

  • Znám už někoho, kdo žije život, který bych si přál?
  • Kde mohu takovou osobnost potkávat častěji?
  • Co se od něj mohu naučit?

Zdroje a doporučená literatura:

Atomové návyky od Jamese Cleara

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz