Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Deset tisíc nových elektromobilů na českých silnicích. Moc, nebo málo?

Foto: Lukáš Kadula

PREpoint (Nábřeží Ludvíka Svobody, Ministerstvo dopravy)

Od ledna do konce listopadu bylo v Česku registrováno 9 955 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně +62,3 %, tržní podíl dosáhl 4,7 %. Celkem bylo na konci listopadu v Česku provozováno 35+ tis. osobních BEVs kat. M1.

Článek

V listopadu bylo v Česku registrováno 1 249 nových osobních bateriových elektromobilů (meziročně +62,5 %), tržní podíl dosáhl 6 %. V období 1-11/2024 bylo registrováno 9 955 nových osobních #BEVs (meziročně +62,3 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %.

Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (3 394), Škoda (1 538), Volvo (864), Volkswagen (611), BMW (501) a Hyundai (480). Z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (1 855), Škoda Enyaq (1 535), Tesla Model 3 (1 490), Volvo EX30 (735), Hyundai Kona (309), MG4 (257) a Volkswagen ID.3 (191).

Foto: Lukáš Kadula (se souhlasem provozovatele webu cistadoprava.cz)

Nové osobní bateriové elektromobily v ČR (leden-listopad 2024)

Letošní registrace dalších kategorií BEVs:

  • lehká užitková vozidla (530 ks, meziročně +66,7 %, tržní podíl 2,7 %)
  • nákladní automobily (25 ks, meziročně +16 ks, tržní podíl 0,3 %)
  • elektrobusy (40 ks, meziročně +37 ks, tržní podíl 3,3 %)

Anketa

Která značka registruje v roce 2025 v Česku nejvíce nových osobních elektromobilů?
BMW
0 %
HYUNDAI
0 %
KIA
0 %
MERCEDES-BENZ
0 %
MG
0 %
ŠKODA
20 %
TESLA
60 %
TOYOTA
0 %
VOLKSWAGEN
0 %
VOLVO
0 %
Jiná
20 %
Celkem hlasovalo 5 čtenářů.

Celkem bylo na konci listopadu v Česku provozováno 35+ tis. osobních BEVs kat. M1.

Evropské srovnání přírůstku nových osobních bateriových elektromobilů lze provést nad dostupnými daty do konce října. V EU bylo od ledna do října tohoto roku registrováno 8 856 195 nových osobních vozidel (meziročně o 0,7 % více), z nich 1 172 737 bylo bateriových elektrických (meziročně o 4,9 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 13,2 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,0% podíl; meziročně -4,7 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,4% podíl; meziročně +19,8 %), dieselové motorizace pak dosáhly podílu 12,3 % (meziročně -10,8 %), plug-in hybridy 7,0 % (meziročně -7,9 %).

V říjnu zaznamenala osobní bateriová vozidla v zemích EU růst o 2,4 %, když bylo registrováno 124 907 vozidel, meziročně však registrováno o 60 200 vozidel méně (-4,9 %), na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 112 742 (-26,6 %, pozn. meziroční pokles byl mj. způsoben ukončením dotačních pobídek v průběhu roku 2023). Celkový podíl BEVs klesl ze 14 % na 13,2 %. Z větších trhů byl meziroční pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-30,2 %), Irsku (-25,4 %) a Švédsku (-17,7 %). Naopak růst zaznamenaly např. Francie (+3,3 %), Belgie (+41,0 %), Nizozemsko (+8,8 %) nebo Dánsko (+52,7 %). Česká republika patří mezi 15 zemí EU, ve kterých byl letos zaznamenán meziroční růst BEVs, naopak ve 12 zemích došlo k poklesu registrací.

Zdroj vstupních dat:

Svaz dovozců automobilů, Ministerstvo dopravy ČR

Infografika:

CDV (cistadoprava.cz): Registrace nových vozidel v ČR

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz