Článek
Hyundai se v Nošovicích zaměřoval především na výrobu modelů se spalovacími motory, avšak v posledních letech došlo k výrazné transformaci směrem k elektromobilitě. Společnost investovala nemalé prostředky do modernizace výrobních linek a zavádění nových technologií pro výrobu elektromobilů. Důkazem této snahy bylo zahájení sériové výroby modelu Kona Electric, kterou lze dnes v její první generaci na sekundárním trhu pořídit pod půl milionu korun.
Bateriové elektromobily Hyundai patří mezi značkami v Česku do TOP5 nejregistrovanějších. Od roku 2020 do října 2024 se v Nošovicích vyrobilo více než čtvrt milionu osobních vozidel s externím dobíjením, z toho přes 150 tisíc bateriových elektromobilů (BEVs) a více než 100 tisíc plug-in hybridních vozidel (PHEVs). V letošním roce představoval podíl BEVs na výrobě 9,8 %, PHEVs pak 6,7 %. Každé 6. v Nošovicích vyrobené vozidlo tak bylo s externím dobíjením.
Je pravda, že výroba baterií pro elektromobily je energeticky náročná a spojená s nemalými emisemi. Nicméně, jakmile elektromobil najede „několik tisíc“ kilometrů, tato počáteční ekologická zátěž je vykompenzována. To znamená, že během své životnosti „přispěje“ elektromobil k výraznému snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s konvenčními automobily se spalovacími motory.
V diskusích často zaznívají argumenty, že elektromobily jsou pouze tak čisté, jak čistá je elektřina, kterou je dobíjíme. To je pravda, ale situace se rychle mění. S rostoucím podílem obnovitelných zdrojů energie v energetickém mixu se i ekologická stopa elektromobilů neustále zlepšuje. Dokonce i v zemích s vysokým podílem uhlí v energetice, jako je Polsko, se ukazuje, že elektromobily jsou stále čistější alternativou.
Přestože stále existují určité výzvy, jako je například infrastruktura pro dobíjení, je zřejmé, že elektromobily představují významný krok směrem k udržitelnější dopravě, k čemuž dále přispěje vývoj technologií a zlepšování energetického mixu.
Rozhovor „Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily“ s hlavním autorem článku z VUT v Brně je zveřejněn na webu cistadoprava.cz.