Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektromobil z Nošovic. Ekologičtější než konvenční vozidla?

Foto: Copilot (https://m365.cloud.microsoft/)

Závěry výzkumu z VUT v Brně přináší (možná) překvapivé zjištění o ekologické stopě elektromobilů. Dlouho diskutovaný problém výroby baterií a závislosti na fosilních palivech při výrobě elektřiny se zdá být méně závažný, než se původně předpokládalo.

Článek

Hyundai se v Nošovicích zaměřoval především na výrobu modelů se spalovacími motory, avšak v posledních letech došlo k výrazné transformaci směrem k elektromobilitě. Společnost investovala nemalé prostředky do modernizace výrobních linek a zavádění nových technologií pro výrobu elektromobilů. Důkazem této snahy bylo zahájení sériové výroby modelu Kona Electric, kterou lze dnes v její první generaci na sekundárním trhu pořídit pod půl milionu korun.

Bateriové elektromobily Hyundai patří mezi značkami v Česku do TOP5 nejregistrovanějších. Od roku 2020 do října 2024 se v Nošovicích vyrobilo více než čtvrt milionu osobních vozidel s externím dobíjením, z toho přes 150 tisíc bateriových elektromobilů (BEVs) a více než 100 tisíc plug-in hybridních vozidel (PHEVs). V letošním roce představoval podíl BEVs na výrobě 9,8 %, PHEVs pak 6,7 %. Každé 6. v Nošovicích vyrobené vozidlo tak bylo s externím dobíjením.

Foto: https://www.cistadoprava.cz/vyroba-elektrickych-vozidel-v-cr/

Vývoj výroby osobních elektrických vozidel s externím dobíjením v Hyundai Nošovice (k 31. 10. 2024), se souhlasem provozovatele webu Čistá doprava (https://www.cistadoprava.cz/vyroba-elektrickych-vozidel-v-cr/)

Je pravda, že výroba baterií pro elektromobily je energeticky náročná a spojená s nemalými emisemi. Nicméně, jakmile elektromobil najede „několik tisíc“ kilometrů, tato počáteční ekologická zátěž je vykompenzována. To znamená, že během své životnosti „přispěje“ elektromobil k výraznému snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s konvenčními automobily se spalovacími motory.

V diskusích často zaznívají argumenty, že elektromobily jsou pouze tak čisté, jak čistá je elektřina, kterou je dobíjíme. To je pravda, ale situace se rychle mění. S rostoucím podílem obnovitelných zdrojů energie v energetickém mixu se i ekologická stopa elektromobilů neustále zlepšuje. Dokonce i v zemích s vysokým podílem uhlí v energetice, jako je Polsko, se ukazuje, že elektromobily jsou stále čistější alternativou.

Přestože stále existují určité výzvy, jako je například infrastruktura pro dobíjení, je zřejmé, že elektromobily představují významný krok směrem k udržitelnější dopravě, k čemuž dále přispěje vývoj technologií a zlepšování energetického mixu.

Anketa

V Česku je aktuálně provozováno přes 35 tisíc osobních bateriových elektromobilů, kdy jich na našich silnicích bude milion?
do roku 2030
14,8 %
do roku 2035
11 %
do roku 2040
7,2 %
později
7,7 %
nikdy
59,3 %
Celkem hlasovalo 926 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz