Článek
Do titulku článku jsem si dovolil vypůjčit slova písně Pane prezidente, jejímž autorem není nikdo jiný než pan Jaromír Nohavica. Čas od času se objeví vrcholný politik, který se k elektromobilitě vyjádří - nic proti, je to jeho právo. Smutné však je, že se stále dokola opakují věci, které již byly mnohokrát vyvráceny. Připomínat „legendární hlášky“ bývalých prezidentů či premiérů o elektromobilitě by bylo nošením dříví do lesa - je toho „plný internet“. Nyní se k nim při návštěvě Střední rybářské a vodohospodářské školy Jakuba Krčína v Třeboni přidal i pan prezident Petr Pavel, viz např. článek Elektromobily tak do měst. Prezident je příznivcem spalovacích motorů.
Anketa
V debatě se studenty zaznělo více věcí, dovolím si krátce zmínit pár z nich a odkázat na z mého pohledu relevantní zdroje, které zmíněným názorům vyřčeným panem prezidentem dodají kontext.
Výroba a emise elektromobilů. Prezident Pavel zmínil, že výroba elektromobilů spotřebovává energii, která často není „čistá“. Je bezpochyby pravda, že výroba elektromobilů má svou uhlíkovou stopu, nicméně studie ukazují, že během celého životního cyklu (od výroby po likvidaci) mají elektromobily nižší emise než konvenční automobily se spalovacími motory. Studií je spoustu - za všechny si dovolím zmínit jednu aktuální „Ekologický dopad vozidel: Srovnávací studie v rámci České republiky a ostatních zemí Visegrádské čtyřky“ z VUT v Brně. Rozhovor s hlavním autorem článku je pak k dispozici na webu cistadoprava.cz: „Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily“.
Recyklace baterií. Prezident také zmínil složitost recyklace baterií. Je důležité zdůraznit, že technologie na recyklaci baterií se rychle vyvíjejí a mnoho materiálů z baterií lze úspěšně recyklovat a znovu použít, např. lithium, kobalt, nikl, měď, grafit a další cenné suroviny, které lze efektivně získat zpět. Také v této oblasti si dovolím zůstat, stejně jako u studie výše, v Česku, přesněji řečeno v Příbrami - viz rozhovor tzv. přímo od zdroje: „Viliam Blumtritt: Elektromobilita a bateriová uložiště jsou na vzestupu, v Příbrami budeme recyklovat i tyto Li-ion baterie“.
Energetická infrastruktura. Prezident Pavel upozornil na limity přenosové soustavy. Tento „problém“ je reálný, ale řešitelný - investice do modernizace a rozšíření energetické infrastruktury jsou vzhledem k předpokládanému rostoucího počtu elektromobilů a také obnovitelných zdrojů energie naprosto klíčové. „Elektromobilita je velká výzva. Jeden můj kolega říká, že elektromobilita je jako kečup. Dlouho neteče nic a potom vyteče celá sklenice. Pokud vyteče celá sklenice, tak to bude poměrně velká výzva, ale určitě děláme všechno proto, abychom to zvládli.“ To jsou slova Stanislava Votruby, vedoucího sekce Koncepce sítě v PREdistribuce - doporučuji Nabitý podcast. - i u této položky, stejně jako u těch předchozích, můžeme zůstat v Česku.
Městská elektromobilita. Prezident zmínil (uznal), že elektromobily jsou ideální pro městské prostředí. Elektromobilita je často vnímána jako ideální řešení pro městský provoz, kde elektromobily přinášejí výhody v podobě snížených emisí a nižšího hluku. „Popularitu“ dokládají i registrace v hl. m. Praze, ale i v dalších městech naší republiky - viz ve zprávě „V Česku jezdí již přes 36 tisíc elektromobilů, trh loni rostl rekordním tempem“ jsou detailní informace k registracím osobních bateriových elektromobilů na úrovni značek ve všech obcích s rozšířenou působností. Díky neustálému vývoji technologií a zlepšování dojezdu baterií však dnes již reálně o elektromobilech jako o městských vozidlech hovořit nelze - minimálně v případech nejregistrovanějších bateriových elektrických vozidel v Česku (Tesla Model Y, Tesla Model 3, Škoda Enyaq) tedy rozhodně nikoli.
Pro ty, kteří nemají čas či chuť číst obsáhlé studie, doporučím krátká videa „Vyvracíme mýty a dezinformace o elektromobilitě“, která v nedávné době vznikla.
.