Astronauti spatří na Marsu zelenou oblohu, odhalila sonda

Foto: NASA a tým Hubble Heritage Team (STScI/AURA), Public domain, Wikimedia Commons

Snímek Marsu pořízený Hubbleovým vesmírným dalekohledem.

Vědci poprvé pozorovali noční záři Marsu ve viditelném světelném spektru. Mars je sice rudá planeta, ale jeho atmosféra září zeleně.

Pomocí sondy ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) Evropské kosmické agentury (ESA) vědci vůbec poprvé pozorovali, že atmosféra Marsu svítí zeleně - tedy ve viditelném světelném spektru.

Tento jev se nazývá světelné záření atmosféry a vyskytuje se i na Zemi. Přes den ho nelze pozorovat a v noci jej lze vidět pouhým okem jen při nízkém světelném znečištění. V zemské atmosféře však toto záření vyvolávají jiné procesy než na Marsu. Na rozdíl od zemské atmosféry bohaté na kyslík se ta marsovská skládá převážně z oxidu uhličitého. Noční záře Marsu vzniká rozpadem molekul CO2.

Vědci tušili existenci světelného záření na Marsu již zhruba 40 let, ale první pozorování provedla sonda ESA Mars Express teprve před deseti lety, kdy tento jev zaznamenala v infračerveném spektru. V roce 2020 pak vědci pozorovali jev ve viditelném spektru pomocí sondy TGO, ale spíše za marsovského denního světla než v noci. Nyní poprvé pozorovali tento jev v noci.

Intenzita záře

Vědci skenovali atmosféru Marsu specializovaným spektrometrem ve výškách mezi 20 až 400 kilometry nad jeho povrchem. Objevili zelenou záři ve všech výškách s obzvláště silným světlem ve výšce 80 km nad povrchem planety.

I když je záře atmosféry Marsu miliardkrát slabší než sluneční světlo, je dostatečně intenzivní na to, aby ji budoucí astronauti mohli v noci pozorovat na oběžné dráze nebo z povrchu rudé planety.

Příprava na vesmírné mise

Vědci doufají, že studiem nočního svitu Marsu se dozví víc více o jeho atmosféře. „Dálkový průzkum těchto emisí je vynikajícím nástrojem pro zkoumání složení a dynamiky horních vrstev atmosféry Marsu,“ uvedl Benoit Hubert, výzkumný pracovník Laboratoře pro planetární a atmosférickou fyziku na Univerzitě v Liège. „Tato oblast je pro přímé metody měření složení pomocí družic nedostupná.“

Studium atmosféry Marsu poslouží rovněž při konstrukci budoucích kosmických lodí určených pro lety na rudou planetu. Lepší pochopení hustoty atmosféry může plánovačům misí pomoci například při konstrukci družic, které jsou schopny odolat odporu, který marsovská atmosféra vytváří, nebo při konstrukci padáků, jež mohou spustit potřebný náklad na povrch rudé planety.

Zdroj: space.com, livescience.com