Objev nového biologického zákona odhaluje, co pohání evoluci i stárnutí

Foto: freepik / volná licence / freepik.com

To, co činí život zajímavým a vzrušujícím, je neustálá změna, má to však své „ale“.

Stálá je jedině nestálost, pravil klasik. Tuhle staletími prověřenou moudrost můžeme vztáhnout rovněž na biologii. Nové biologické pravidlo navíc tvrdí, že nestabilita je pro život výhodná.

Nejen svět fyziky má své uznávané zákony, také biologie se opírá o pravidla popisující vzorce vypozorované u živých organismů. Takovým je třeba Bergmannovo pravidlo, které uvádí, že teplokrevní živočichové žijící v teplých oblastech blíže rovníku jsou menší než jejich příbuzní v chladnějších oblastech. Podobně J. A. Allen formuloval pravidlo týkající se stavby těla teplokrevných živočichů, které konstatuje, že živočichové ve vyšších zeměpisných šířkách mají menší tělní výběžky (jako jsou uši, ocasy a zobáky) a kratší končetiny než jejich příbuzní v nižších zeměpisných šířkách. Tyto rozdíly opět souvisí s adaptací těla na klimatické podmínky ve snaze minimalizovat tepelné ztráty v chladném klimatu nebo zrychlit ochlazování krve v teplém prostředí.

Nyní molekulární biolog John Tower z Jihokalifornské univerzity v Los Angeles tvrdí, že objevil nové biologické pravidlo, které by mohlo objasnit základní procesy, jako je evoluce a stárnutí. Svou teorii nedávno zveřejnil v časopise Frontiers in Aging.

Výhody nestability

Towerovo pravidlo zpochybňuje dlouhodobě přijímaný názor, že většina živých organismů upřednostňuje stabilitu, protože ta vyžaduje méně energie a zdrojů. V přírodě se například často vyskytují šestiúhelníkové tvary, jako třeba v případě včelích pláství nebo složeného oka hmyzu, protože jsou stabilní a potřebují nejméně materiálu k pokrytí povrchu.

Tower ovšem klade do popředí princip zvaný „selektivně výhodná nestabilita“. Ten předpokládá, že určitá míra nestability a proměnlivosti biologických složek, jako jsou proteiny a genetický materiál, poskytuje buňkám výhody. Tato nestabilita umožňuje rychlou výměnu starých a poškozených buněčných komponent a jejich rozklad na stavební kameny, které lze použít k vytvoření nových struktur.

„I ty nejjednodušší buňky obsahují proteázy a nukleázy a pravidelně degradují a nahrazují své proteiny a RNA, což naznačuje, že selektivně výhodná nestabilita je pro život nezbytná,“ vysvětluje Tower v tiskové zprávě.

Dodává, že tento proces hraje klíčovou roli v evoluci. Díky neustálému proudu nestability mohou buňky existovat ve dvou různých stavech: buď s přítomnou nestabilní složkou, nebo bez ní. Přírodní výběr může ovlivňovat tyto dva stavy buněk různými způsoby.

„To může podpořit současnou existenci jak normálního genu, tak i genové mutace ve stejné populaci buněk, pokud je normální gen výhodný v jednom buněčném stavu a genová mutace je výhodná v opačném stavu,“ poznamenal Tower.

Právě tato genetická různorodost, která je důsledkem nestability, umožňuje buňkám a organismům adaptovat se a vyvíjet během svého života. Je to jako neustálý tanec mezi stabilitou a proměnlivostí, kde správná harmonie může vést k pozoruhodné odolnosti a flexibilitě.

I když se tedy stabilita může jevit jako kýžený cíl, je to právě nestabilita, která život posouvá kupředu a podněcuje bohatství jeho forem.

Foto: Národní centrum pro rozvoj translačních věd v Bethesdě, MD, veřejná doména, Wikimedia Commonsdia Commons

Enzym opravující vlákno DNA.

Odvrácená strana nestability

Selektivně výhodná nestabilita si však vybírá svou daň. Neustálý proces tvorby a obměny nestabilních složek v buňkách vyžaduje značné množství energie, což vyčerpává buněčné zdroje a může způsobit opotřebení buněčných mechanismů.

„Vytváření a následné nahrazování nestabilních složek v buňkách je spojeno s náklady na materiál a energii. Jejich odbourávání může také vyžadovat další energii,“ uvádí Tower.

Navíc tím, že vedle sebe mohou koexistovat normální a zmutované geny, vzniká riziko. Pokud je zmutovaný gen škodlivý, může přispívat k poškození a dysfunkci buněk, čímž urychluje proces stárnutí. Postupem času se hromadění škodlivých mutací může prohlubovat, což dále narušuje funkci buněk a vede k degeneraci tkání a orgánových systémů. Jde tak vlastně o dvousečnou zbraň, kdy selektivně výhodná nestabilita na jedné straně posiluje adaptaci a přežití v proměnlivém prostředí, ale zároveň zvyšuje riziko zranitelnosti, což může mít vliv na proces stárnutí a celkovou vitalitu buněk.

Důsledky pro vědu

Pole působnosti selektivně výhodné nestability přesahuje rámec evoluce a stárnutí. Tento koncept otevírá dveře k objasnění celé škály přírodních jevů a zákonitostí, od teorie chaosu a kritický stav přes Turingovy vzory až po buněčné vědomí. Tady všude zřejmě selektivně výhodná nestabilita hraje důležitou roli. Vzhledem k její zjevné všudypřítomnosti a dalekosáhlým vlivům se tak může stát nejnovějším pravidlem biologie. Tower doufá, že pokud se jeho teorie potvrdí, pomůže v budoucnu i při sestavování syntetických buněk.

Zdroj:

Odkaz na časopis:

Tower, J. (2024). Selektivně výhodná nestabilita v biotických a prebiotických systémech a důsledky pro evoluci a stárnutí. Frontiers in Aging. doi.org/10.3389/fragi.2024.1376060