Tajemství stárnutí: Klíčovou roli sehrává kožní mikrobiom

Foto: freepik / Volná licence / Freepik

Největší orgán těla – kůže – je hostitelem milionů mikroorganismů, které hrají podobnou roli jako ty ve střevech.

Jak předcházet vráskám a déle si udržet mladistvý vzhled? Klíčem k rozluštění tohoto tajemství by mohl být složitý ekosystém mikroorganismů žijících na naší kůži.

Kolem 25 let naše pleť postupně ztrácí pružnost, je sušší, ochabuje a tvoří se v ní vrásky. Proč k tomu dochází, není zcela jasné. Nový výzkum však naznačuje, že v tom mohou „mít prsty“ mikroorganismy, které osidlují naši kůži. Zajímavou souvislost mezi kožním mikrobem a stárnutím kůže odhalili vědci z Centra pro inovace mikrobu na Kalifornské univerzitě v San Diegu. Svá zjištění zveřejnili v časopise Frontiers in Aging.

Tajemný svět mikrobů

Kožní mikrobiom, tento pestrý ekosystém mikroorganismů, je předmětem odborného zájmu již delší dobu. Vždyť mikrobiom představuje většinu genů, které jsou přítomny v lidském těle; odhaduje se, že je jich stokrát víc než lidských genů! Skýtá tak větší genetickou rozmanitost a tím i flexibilitu pro manipulaci než lidský genom.

Již předchozí studie ukázaly, že se typy mikrobů na naší kůži s věkem mění. A stejně tak podléhá fyziologickým změnám lidská kůže. Skladba kožních mikrobů na obličeji vypovídá o našem věku víc než mikrobi v ústech nebo ve střevech.

Jenže není věk jako věk. I věda rozlišuje mezi chronologickým věkem, který je dán datem narození, a takzvaným zdánlivým věkem, tedy tím, na kolik let vypadáme, neboť ne vždy se oba ukazatele překrývají. Starší jedinci mohou i bez kosmetických zásahů oplývat mladistvým zevnějškem, zatímco některé mladší osoby vykazují závažnější známky stárnutí kůže nežli průměrná populace. A to je právě věc, která leckoho nejvíc zajímá – čím je to dané?

Faktory stárnutí

Ve hře je více faktorů, ale významnou roli sehrává kožní mikrobiom, který je u každého naprosto jedinečný a v průběhu života se mění. Jak vědci z Kalifornské univerzity v San Diegu zjistili, tyto změny souvisejí s fyziologickými změnami pokožky.

Stárnutí pleti je normální, přirozený proces, na který mají vliv jak vnitřní, tak vnější faktory. Projevuje se zpomalením buněčné obnovy, poklesem produkce kolagenu, snížením sekrece potu a kožního mazu, což vede k významným změnám fyziologie povrchu kůže, včetně zvýšení pH a změny složení lipidů.

„Tyto fyziologické změny mohou pravděpodobně ovlivnit kožní mikrobiom,“ konstatují američtí vědci. Rovněž vnější faktory, jako stres, kouření, strava, znečištění ovzduší a vystavení se UV záření, působí na skladbu a metabolismus kožních mikroorganismů, a ovlivňují tak kvalitu pleti. Byla například zaznamenána souvislost mezi znečištěným prostředím a změnami v metabolické funkci mikrobiomu a dána do spojitosti se známkami předčasného stárnutí pleti a suchostí pokožky.

Bakterie stárnutí

Studie vědců z Kalifornské univerzity je vůbec první svého druhu, která izolovala mikroby spojené konkrétně s příznaky stárnutí kůže a zdravím kůže. Zjistila, že jisté bakterie zřejmě přispívají k tvorbě vrásek a také ke schopnosti pokožky zadržovat vlhkost.

K těmto poznatkům vědci dospěli na základě analýzy dat ze 13 studií, které v posledních letech provedla společnost L'Oréal a které se skládaly z klinických údajů o pokožce, získaných od více než 650 účastnic ve věku 18 až 70 let. Obsahovaly rovněž údaje o identifikaci a klasifikaci bakterií.

Na tomto základě mezinárodní tým prokázal, že vyšší rozmanitost mikrobiomu se vyskytuje na pokožce obličeje starších jedinců. Pomocí pokročilých statistických metod se vědcům podařilo odlišit mikroby spojené s typickými příznaky stárnutí pleti, jako jsou pověstné „vějířky“ ve vnějších koutcích očí, od těch, které souvisejí pouze s věkem jako chronologickým číslem. Vysoké množství těchto bakterií bylo již dříve dáváno do souvislostí s kožními změnami v důsledku znečištění ovzduší a zánětem kůže.

Chvála rovnováhy

Na druhou stranu studie identifikovala i neškodné bakterie, které vykazují protizánětlivé účinky a mají pozitivní vliv na pleť. Nepřekvapí, že mezi ně patří například laktobacily, o kterých je mimo jiné známo, že působí příznivě na pokožku.

Pro zdraví a mladistvost pleti je proto důležité udržet křehkou mikrobiální rovnováhu, kdy nás prospěšné mikroorganismy chrání před patogeny. Nevyvážený mikrobiom může vést ke kožním onemocněním, jako je suchá, citlivá pokožka, nebo dokonce k zánětlivým kožním onemocněním, jako je akné nebo atopická dermatitida.

Ztráta vody

Vědci zjistili, že poměr mezi dobrými a špatnými bakteriemi má i vliv na transepidermální ztrátu vody, což je množství vlhkosti, která se odpařuje kůží. „Představte si hrozen, který se mění v rozinku. S naší kůží to funguje stejně. Mikrobiom může ovlivňovat hydrataci,“ sdělila pro portál Medical News Today Dr. Shilpi Khetarpal, dermatoložka z Clevelandské kliniky, která se na zmíněném výzkumu nepodílela. „Může také změnit způsob, jakým naše pokožka reaguje na faktory prostředí – slunce, znečištění atd. Vezmeme-li toto všechno v úvahu, je zřejmé, že náš kožní mikrobiom může přímo ovlivňovat to, jak stárneme,“ dodala.

Další směr výzkumu

Výzkum otevírá nové možnosti, jak pochopit a případně zmírnit dopady stárnutí na pokožku. Podle vědců se jedná teprve o začátek nové fáze výzkumu. V dalších krocích bude potřeba definitivně potvrdit, zda a jakou roli hrají zmíněné mikroby při stárnutí pokožky. „Interagují s našimi kožními buňkami určitým způsobem? Ovlivňují ostatní členy kožního mikrobiomu? Produkují specifické chemické látky nebo sloučeniny, které jsou prospěšné pro vzhled pokožky?“ nastínila některé z otázek hlavní autorka studie Jin Song. Nalezením odpovědí by se otevřela cesta k vývoji technologií pro zdravější a mladistvější pleť.

Jak obnovit kožní mikrobiom

I když má každý jiný typ pleti, existuje několik obecných zásad pro zdravější pleť.

• Vyvarujte se nadměrného mytí nebo používání drsných čisticích prostředků. A nepřehánějte to s drhnutím. Přílišné tření může vaši pokožku zbavit zdravých mikrobů a zároveň v ní vytvořit mikrotrhliny. Tyto drobné trhlinky mohou být živnou půdou pro nezdravé patogeny. Po umytí si pokožku jemně osušte, místo abyste se energicky třeli ručníkem.
  • Vyhněte se antibakteriálním mýdlům, kyselině salicylové a nepoužívejte dezinfekční prostředky na ruce. V mnoha případech zabíjejí prospěšné mikroby spolu s těmi špatnými. Kromě antibakteriálního typu jsou mýdla obecně zásaditá, což může narušit rovnováhu vaší kyselé pokožky a učinit ji zranitelnější vůči potenciálním patogenům, které milují zásady. K čištění pleti raději používejte jemný čistící gel. Mějte na paměti, že mnoho krémů obsahuje složky, které nejsou vůči mikrobům šetrné. Preferujte hydratační krémy obsahující například kyselinu hyaluronovou.
  • Zásadní roli při udržování zdravé pokožky hraje strava a pitný režim. Strava bohatá na zdravé tuky, zeleninu, bílkoviny a vlákninu pomáhá střevním bakteriím a ty zase pomáhají kožnímu mikrobiomu. Nezapomínejte pít přes den dostatek čisté vody, neboť chronická dehydratace vašemu mikrobiomu nesvědčí.

Odkaz na studii:

Tyler Myers a kol.: Analýza více studií umožňuje identifikovat potenciální mikrobiální rysy spojené s příznaky stárnutí kůže, Frontiers in Aging (2024). DOI: 0.3389/fragi.2023.1304705