Záhadný povlak na mramorové hlavě: Bájný kentaur si ponechal své tajemství

Foto: John Lee, National Museum of Denmark, volná licence, CC BY-SA

Mramorová hlava patřící k soše kentaura ze starořeckého Parthenonu má na sobě látku, která mate vědce.

Nový výzkum odkrývá nečekané zápletky spojené se záhadným povlakem na starověké soše. Hlava kentaura z dánského Národního muzea nepřestává přitahovat pozornost historiků i milovníků antického umění.

V Národním muzeu v Kodani spočívá vzácný starověký artefakt – mramorová hlava kentaura, která se kdysi pyšně tyčila na vrcholu Parthenonu, hlavního chrámu antických Athén. Byla součástí epické scény zobrazující bitvu mytického kmene Lapithů proti kentaurům, bájným tvorům s lidskou hlavou a tělem koně.

V roce 1688 přicestovala hlava kentaura do Dánska jako dar pro dánského a norského krále Kristiána V. Tento historický artefakt králi věnoval dánský kapitán Moritz Hartmand, který sloužil v benátské flotile a byl svědkem nešťastného ostřelování athénské Akropole v roce 168, v jehož důsledku byl majestátní chrám bohyně Athény značně poškozen. Hlava kentaura našla svůj nový domov v Royal Kunstkammer, později přeměněné na Národní muzeum, kde vypráví svůj příběh dodnes.

Zajímavou vrstvu do tohoto příběhu vnáší tenký hnědý film pokrývající části kentauří hlavy, stejně jako několik dalších úlomků mramoru z Parthenonu.

Vědecká odyssea

Hlavu kentaura poprvé zkoumalo Britské muzeum v roce 1830 a snažilo se odhalit původ záhadného povlaku. Provedli tehdy pokusy ve snaze určit, zda barva pochází ze starověkého nátěru, ale nakonec dospěli k závěru, že by to mohlo být výsledkem chemické reakce mezi mramorem a vzduchem, nebo že mramor obsahoval částice železa, které se dostaly na povrch a zbarvily jej do hněda.

Od té doby se lidé mnohokrát pokoušeli odhalit tajemství podivného hnědého filmu. V roce 1851 provedl německý chemik Justus von Liebig první skutečný vědecký výzkum a zjistil, že tento film obsahuje oxaláty – soli kyseliny šťavelové. Pozdější analýzy tuto skutečnost potvrdily, ale nikdo neví, odkud se šťavelany vzaly.

Do pátrání po původu záhadného filmu se naposledy pustil odborník na chemické analýzy historických a archeologických artefaktů emeritní profesor Kaare Lund Rasmussen z Jihodánské univerzity. Ve spolupráci s kolegy Frankem Kjeldsenem a Vladimirem Gorshkovem z katedry biochemie a molekulární biologie a s odborníky z různých institucí publikovali své poznatky ve vědeckém časopise Heritage Science.

„Chtěli jsme především prozkoumat, jestli hnědý film vytvořily biologické organismy, jako jsou lišejníky, bakterie, řasy nebo houby. Tato teorie byla předložena již dříve, ale žádný konkrétní organismus nebyl identifikován. Totéž platí pro teorie, že by to mohly jít o zbytky nanesené barvy – možná k ochraně nebo tónování mramorového povrchu,“ vysvětluje Kaare Lund Rasmussen.

Foto: Mountain, veřejná doména, Wikimedia Commons

Parthenon, chrám zasvěcený bohyni Athéně v Athénách.

Co odhalily podrobné analýzy

Výzkumný tým získal přístup k hlavě kentaura, což mu umožnilo odebrat pět malých vzorků ze zadní části hlavy. Vzorky podrobili laboratorním analýzám s využitím optické a elektronové mikroskopie i fyzikálně-chemických metod, jako je chromatografie, rentgenová difrakce nebo hmotnostní spektrometrie.

„V hnědých vrstvách jsme nenašli žádné stopy biologické hmoty – pouze z vlastních otisků prstů a možná z ptačího vejce, které se v dávných dobách rozbilo o mramor. To sice nedokazuje, že tam biologická látka nikdy nebyla, ale výrazně to snižuje pravděpodobnost, díky čemuž je nyní teorie biologického organismu méně pravděpodobná,“ říká Kaare Lund Rasmussen.

Stejně tak vědci odmítli možnost, že by byl mramor natřený nebo konzervovaný. V samotné hnědé skvrně nebyly nalezeny stopy starověkých barev, které se obvykle získávají z přírodních produktů, jako jsou vejce, mléko a kosti.

Všechny hypotézy padly

Další analýzy ukázaly, že hnědý film se skládá ze dvou oddělených vrstev, z nichž každá má tloušťku 50 mikrometrů (0,05 mm). Obě vrstvy obsahují minerály whewellit a weddelit na bázi oxalátů, liší se však složením stopových prvků. Rozdíly v jejich chemickém složení odporují teoriím, které tvrdí, že skvrna pochází z materiálů, například částic železa, migrujících z vnitřku mramoru nebo z reakcí se vzduchem.

Existence dvou oddělených vrstev také vylučuje, že by skvrny mělo na svědomí znečištěné ovzduší. Hlava kentaura byla umístěna do interiéru dlouho před nástupem moderní industrializace v 18. století. To ji odlišuje od jiných mramorových kusů z Akropole, z nichž některé byly do muzea přeneseny teprve nedávno, což činí tuto hlavu obzvlášť cenným exponátem.

„Vzhledem k tomu, že existují dvě různé hnědé vrstvy s různým chemickým složením, je pravděpodobné, že mají různý původ. To by mohlo naznačovat, že někdo nanesl nátěr nebo konzervační ošetření, ale protože jsme nenašli stopy takových látek, zůstává hnědá barva záhadou,“ uzavírá Kaare Lund Rasmussen.

Bájná socha z Parthenonu

Parthenon na athénské Akropoli byl vybudován v letech 447 – 438 př. n. l. architekty Iktínem a Kallikratem. Na jeho stavbu bylo použit mramor z nedalekých lomů. Ve své době byl považován za nejhezčí dórský chrám. Proslul mimo jiné bohatou sochařskou výzdobou v podobě reliéfů vytesaných do mramorových desek. Mnohé z nich zobrazují bojové scény, jako třeba zápasy mezi lidmi a kentaury.

Příběh z řecké mytologie popisuje konflikt mezi Lapithy, lidským kmenem, a kentaury, bytostmi s horní částí těla člověka a spodní částí těla koně. Tato bitva se odehrála během svatby krále Pirithoa, na níž se pozvaní kentaurové pokusili unést nevěsty a způsobili pozdvižení. Lapithové se postavili proti kentaurům a došlo k násilnému střetu mezi oběma skupinami.

Bitva Lapithů s kentaury je často interpretována jako symbolický konflikt mezi civilizací a divočinou, mezi rozumem a instinkty. Stala se inspirací pro mnoho umělců včetně Michelangela a je zachycena v sochařských, malířských i grafických dílech.

Odkaz na studii: Univerzita jižního Dánska | Rasmussen, KL, Rasmussen, BB, Delbey, T. a kol . Analýza hnědé skvrny na hlavě kentaura Parthenon v Dánsku. Herit Sci 12, 18 (2024). doi.org/10.1186/s40494-023-01126-9