Článek
Důkazem, do jaké míry jsme v zajetí svých systémů přesvědčení, je kreslení. Všichni dostáváme do vínku schopnost kreslit. Ale kolik z nás tvrdí a je přesvědčena, že kreslit neumí.
V páté třídě nám učitel přinesl model - vycpaného čápa. Můj výkres učitel pochválil, a ukázal jej celé třídě. I já jej obdivovala a chvíli mi trvalo, než jsem objevila, že to je moje dílo. Očekávala jsem, že i mé další výtvory budou vynikající – a dostavilo se však jen zklamání. Marně jsem si lámala hlavu, čím to bylo, že jsem to jednou dokázala a pak už ne. Nepřišla jsem na nic mimořádného, jako bych měla nějaké „okno“ a vůbec nic kolem sebe tehdy nevnímala.
Co se se mnou dělo, jsem pochopila po víc jak čtyřiceti letech, kdy jsem byla na třídenním kurzu Kreslení pravou mozkovou hemisférou. Abychom něco vytvořili, musíme zapojit pravou mozkovou hemisféru, dostat se do naladění, kdy o sobě nevíme, nepřemýšlíme. Něco jako být v alfa vlnách… Nově se tomu říká být ve „flaw“. Na kurzu Kreslení pravou mozkovou hemisférou jsme se do toho stavu dostávali pomocí meditační muziky a speciálních postupů při kreslení.
Většina z nás po většinu času používá levou mozkovou hemisféru. Ta vidí detaily, hodnotí, soudí, posuzuje, porovnává. Má přímo v popisu práce srovnávat náš výtvor s reálnou předlohou a hodnotit nás jako nešiky. Pravá mozková hemisféra je jiná – je kreativní, je sídlem představ, symbolů, rytmu, muzikálnosti, vnímání barev. Ale především nesoudí a je nebojácná.
A tak jsem opět objevila malíře, který v každém z nás dříme. Nejpodstatnější však bylo, že jsme znovu našla svoji tvořivost a radost z ní. Stejné dojmy si odnášeli ostatní účastníci kurzu. Nejpřekvapivější bylo hodnocení kurzu dětmi školního věku. I ony objevily, že kreslení je úžasná věc. Získali větší sebejistotu a zlepšily se i ve škole.
Ve škole je však kreslení nebavilo. Proč? Za mých školních let po velkých diskusích byla výtvarná výchova dvouhodinová. Dnes mají opět hodinovku. Vlastně pětačtyřicet minut, ze kterých notný díl ukrojí učitel s výkladem motivace, příprava pomůcek a pak i úklid. Na vlastní tvořivost zbývá málo času. Na kurzech kreslení pravou mozkovou hemisférou i neposedné děti k údivu svých matek vydržely soustředěně pracovat i dvě a půl hodiny bez přerušení.
A pak, že neumíme kreslit.