Článek
V dnešní době to však vypadá, že nám není nic „svaté“. Jak ctíme v dnešní době například nepokradeš?
Není to tak dlouho, kdy televize ve svých reklamních šotech vysílala reklamu na oblíbené čokoládové oplatky. V jedné z jejich reklam někdo rozbije výlohu, ve které je naaranžovaná oplatka jakobyby šperk a ukradne ji. Tuto loupež provází slogan – když musíš, tak musíš.
Reklamní šot, který následovat, předčil ten první. Dítě pozoruje ženu v automobilu, jak si rozbaluje oplatku. Vhodí panenku na přední sklo (odhodí takhle jednou své dítě?), airbacy vystřelí proti řidiči a jeho spolujezdkyni a děvčátko si bez problémů přímo z ruky spolujezdkyně odcizí dobrůdku, po které touží. Aby tomu nebylo dost, ve stejné době běžela reklama jiné firmy na výrobu sušenek. Propagace výrobku byla opět formou krádeže. Zlodějka ke skoku z mostu pomocí lana vzala dobrůtku ze sedadla gabrioletu. Jakoby platilo, že když po něčem toužím, tak si o prostě ukradnu.
Časem se podobná reklama „zjemnila“. V jednom reklamním šotu děvčátko číhalo, až se rozsvítí alarmující světélko a moderátor spěšně vystartuje do vysílacího studia. A dítě se pak zmocní pochoutky, kterou tam moderátor ve spěchu odložil.
Z té doby zůstal slogan – „když musíš, tak musíš“. Reklama nabízí, že vám hotové jídlo doručí třeba i do kina a můžete nerušeně sledovat děj.
Vymyslet vtipnou reklamu v dnešním konkurenčním prostředí je velmi náročné. Vůbec se mi ale nelíbí, že se tvůci řídí heslem „účel světí prostředky“, tedy prosazováním něčích záměrů, a v tomto případě je to zisk a uspění na trhu, za jakoukoli cenu. Třeba i za pošlapání kulturních a morálních zákonů.
Jak taková reklama může působit na lidi, nehledě na děti. Vždyť v televizních šotech se objevují malí herci jako hrdinové. Nebo jako zodpovědní rodiče budeme cenzurovat reklamu, kterou nechceme, aby naše děti shlédly a vypínali obrazovku?
Faktem je, že si od jisté doby nekupuji své tehdy oblíbené oplatky a čím dál méně sleduji televizi. Je to jediný možný způsob, jak projevit svůj názor a nenechat sebou manipulovat.