Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pracuji a neberu příspěvky. Jsem hloupá?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

„Normální“, na pohled zdravá a šikovná žena, Češka kolem 40, se chlubí, že je na pracáku, protože přeci není blbá, aby chodila do práce. Je to její šikovnost? Blbost těch, co pracují? Selhání státu?

Článek

Před několika měsíci jsem se náhodně připletla k rozhovoru v restauraci mezi číšnicí (brigádnicí) a mým známým (živnostník). Bavili se o odvodech na sociální a zdravotní pojištění. Číšnice spokojeně popisovala, jak to má v životě hezky nastaveno - asi takto: zaměstnaná není, odvody jí platí stát spolu s podporou, brigádu v restauraci má pouze příležitostně, aby se nenudila (a to si již nejsem jista, zda ne načerno).

Aha. Takže já asi blbá jsem. Téměř 15 let žiji sama s dětmi, výživné dostávám nepravidelně a v opravdu zanedbatelné výši. Ale nestěžuji si, žijeme spokojeně. Do zaměstnání chodím a po večerech si přivydělávám brigádně, abych nás uživila. Od doby, co mladší dítě ve svých 3 letech nastoupilo do školky, jsem nežádala o žádný příspěvek ani podporu. Moje studující děti si také brigádně přivydělávají (obě již od svých 15 let). Někdy jsem na sebe dokonce pyšná, že těžkou situaci samoživitelky úspěšně zvládám a nemusím „žebrat“ o pomoc u státu ani u žádného jiného „sponzora“.

Od příchodu covidové pandemie pracuji ve sféře, kde přicházím do kontaktu kromě jiného se „sociálními případy“, samoživiteli a samoživitelkami, neplatiči nájemného, žadateli o příspěvky na bydlení… Obvykle se pohybuji v jiné sociální bublině, proto mě střet s touto složkou naší společnosti poměrně šokoval – a dosud šokuje. Několik případů na ukázku:

Žadatelka o příspěvek na bydlení, samoživitelka se 6 dětmi, které mají celkem tři různá příjmení.

Samoživitelka (2 děti), která žádá o příspěvek na bydlení, protože (v bytě s nízkým, dotovaným nájemným) měla za rok víc než 3× více vody na osobu než její sousedi.

Zdravá mladá, normálně zaměstnaná slečna bez dětí, která žádá o příspěvek na bydlení jen proto, aby si přilepšila („protože když ho dostane, proč nepožádat“).

Dlužník, který nesplácel dohodnuté splátky, ovšem „nyní se s vámi nemám čas telefonicky bavit, protože jsem na dovolené v Chorvatsku. Zavolejte příští týden.“

Dlužnice, která neplatila poplatek za parkovací místo v garáži. Na doporučení, ať tedy pronájem parkování vypoví, reagovala slovy, že na ulici parkovat nebude, protože má drahé auto.

A tak bych mohla pokračovat…

Poté, co mi včera paní vynadala, že jí úřad práce neschválil příspěvek na bydlení a ať s tím něco udělám (v bytě žijí 2 dospělí v produktivním věku a 2 děti školkového věku), jsem pocítila silnou potřebu ventilovat svoji frustraci … například tímto článkem.

Opravdu jsem asi hloupá.

Jen doufám, že těchto případů vidím tolik, protože pracuji tam, kde pracuji. Že v průměrné populaci jich tolik není. Že většina naší společnosti normálně pracuje, hlídá si svoje výdaje a je schopna se o sebe postarat sama.

Protože pokud budeme všichni jen natahovat ruku, žádat a pobírat, tak kdo nám to všem zaplatí? Odkud pak na to ten stát vezme?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám