Článek
Při nákupu sleduji ceny. Proč ne? Nikdo nechce platit více, než musí. Akční nabídky v supermarketech jsou pro mě vítanou možností, jak běžné věci koupit levněji.
Na druhou stranu ale musím říct, že se nás supermarkety někdy snaží zmást, napálit a ošálit. Záměrně navyšují běžné ceny, aby pak mohly ukázat velké „slevy“. Nebo balí zeleninu do sáčků či plastových mističek, aby z nás vytáhly víc peněz. Stačí chvilka nepozornosti.
Tak kterou?
Procházím sekci ovoce a zeleniny a dívám se na ceny. U většiny je uvedena cena za kilogram, což je u tohoto sortimentu běžné. Mohu si nabrat, kolik chci, a cena se vypočítá podle váhy. Jenže kromě volně dostupného zboží je tu i balené, a tam nastává problém.
V regálu vidím papriku s cenovkou 60 Kč po slevě. Přemýšlím, jestli je to dobrá nabídka vzhledem k ročnímu období. Pak vedle vidím stejnou papriku, úhledně srovnanou v plastové mističce, s výraznou cenou 40 Kč. Skvělé, řeknu si, 40 je méně než 60, a už sahám po té balené.
Chyták v přepočtu na kilogram
Potom se však zastavím a podívám se lépe. U volně prodávané papriky je cena 60 Kč za kilogram. U té balené je uvedená cena za jedno balení, které váží jen 500 g. Malým písmem je u ní napsáno, že cenově to vychází na 80 Kč za kilogram. Najednou se vracím k volně prodávaným paprikám, které si naberu přesně tolik, kolik potřebuji.
Podobný chyták není v tomto oddělení jediný. Vidím další balenou zeleninu i ovoce, které se tváří jako levnější, ale při přepočtu na kilogram jsou dražší než to samé zboží volně ložené v bedýnkách. Přitom se nijak neliší – stejný vzhled, stejný druh, stejná jakost i původ. Jen jedno je prostě zabalené.
Podvod? Asi ne!
„Balíte ji do igelitu, abych za ni zaplatila víc,“ pomyslím si naštvaně. Hned mě napadají slova jako trik, finta nebo podvod. Jenže o podvod nejde. Na cenovce je vše jasně uvedeno: množství i přepočet na kilogram. Je to tedy spíše trik, snaha nachytat méně pozorné nebo méně finančně gramotné zákazníky. Chápu, že obchod chce maximalizovat zisk, ale nejsou tyhle praktiky, ač legální, už trochu za hranou slušnosti a etiky?
Začínáme snad žít v době, kdy je nákup běžných potravin aktivitou, při níž nesmíme ani na chvilku vypnout a musíme se neustále soustředit, abychom se nestali obětí marketingových fíglů ve snaze obchodníků vydělat co nejvíc?