Článek
Black Friday, každý si logicky představí slevy. Velké slevy. Tohle uvažování je dnes naprosto správné. V minulosti tomu ale tak nebylo. První zmínky o Černém pátku pocházejí z roku 1869, kdy se finančníci pokusili ovládnout trh se zlatem. Stejný název se použil i v roce 1951 a následně v roce 1952, kdy mnoho dělníků zůstávalo v pátek doma na neschopence, aby si prodloužili víkend na čtyři dny – od čtvrtka (Díkůvzdání) až do neděle.
Pojem Black Friday se však objevil i 29. listopadu 1975 jako označení nejrušnějšího dopravního a nákupního dne ve Philadelphii. Od té doby už zbýval jen malý krůček k tomu, aby se Černý pátek stal symbolem nákupní horečky a enormních slev. Od počátku 21. století tento pojem využívají i obchodníci mimo USA, aby svým zákazníkům nabídli slevy.
Praktická stránka
Black Friday není jen způsob, jak obchodníci vyprodají skladové zásoby či nalákají zákazníky do obchodů. Je to také určitý způsob, jak zmírnit takzvanou vánoční nákupní horečku. Čím více lidí nakoupí v listopadu, tím klidnější budou nákupy těsně před Vánoci. Tento praktický aspekt se promítá nejen do menší přeplněnosti nákupních center a obchodů, ale ulevuje i doručovacím společnostem, které mají před Vánoci velký frmol.
Dopadlo to jako vždycky
A kdy se má Černý pátek konat oficiálně? Je to den, který v USA následuje po svátku Díkůvzdání, tedy čtvrtý pátek v listopadu. V letošním roce, tedy v roce 2024, připadá na 29. listopad. Když se nyní podíváte do kalendáře, zjistíte, že Černý pátek by měl být až za dva týdny. To bude to magické datum, kdy obchodníci přijdou se slevami.
Ale jsme v České republice, kde máme tradici ohýbat si zvyklosti po svém. Dopadne to tak, že si každou tradici přizpůsobíme tak, že úplně postrádá původní smysl. A protože zde jde především o prodej, je to o to horší.
Černý pátek od pondělí
Už od pondělí jsem na internetu, v rádiu, v televizi i v novinách bombardována reklamami na Černý pátek. Ne reklamami, které by mě upozorňovaly na datum 29. listopadu, kdy má Black Friday oficiálně nastat. Černý pátek v České republice začal dávno – někde už v pondělí, týdny před tím, než nastane ono magické, tradiční datum.
Kde je tedy ta tradice? Proč opravdu nejde o ten jeden den, kdy má nastat nákupní šílenství a slevová horečka? V našem českém podání jde zase jen o to, jak využít známého názvu k co největšímu zisku.
Tohle umíme
Že na tohle jsme přeborníci, dokazuje i svátek svatého Martina. Vinaři se totiž také rozhodli, že když tento den připadne na pondělí, nemusí se jejich víno otevírat striktně 11. 11. v 11:11, ale lidé ho mohou pít už od pátku. S Černým pátkem je to stejné. Na tradice kašleme, hlavně ať vyděláme co nejvíc, že?
Anketa
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping), https://medium.seznam.cz/clanek/mamynka-vy-uz-mate-svatomartinske-vino-ano-nejde-o-tradici-ale-o-velky-kseft-97432