Článek
Nic proti byznysu a touze vydělat. To je naprosto přirozené, normální jednání a myšlení. Žádný podnikatel není charita nebo neziskovka. Jeho cílem je generovat zisk a není nic špatného na tom, že ho chce mít co nejvyšší.
Stejně tak není nic špatného na tom, že někdo nasadí vysokou cenu svého produktu. Je tu volný trh a správná cena je jenom a pouze taková, za kterou je zákazník ochoten koupit. I tohle je naprosto v pořádku a dokud lidé kupují, není přece důvod zlevňovat.
Tak kdo tedy může za drahé věci?
Je jedno, jestli je to máslo teď před Vánoci, nebo to za pár měsíců budou vajíčka před Velikonocemi. Když podnikatel vycítí příležitost, proč by ji nevyužil? Co mi ale vadí, je, že se k tomu nikdo neumí postavit čelem. Že nikdo nemá odvahu na rovinu říct, že zdražil proto, aby vydělal. Místo toho si tu cenu přehazují jako horký brambor, svádějí to jeden na druhého a sami tvrdí, že jinak nemohou. A já se ptám, opravdu?
Ano, budou Vánoce, tak toho využije výrobce a zdraží. O něco více si nasadí i každý článek distribučního řetězce a potom si svou marži zvedne i ten supermarket. Každý si přisadí trochu, na konečné ceně se to prostě promítne vcelku výrazně. A vyvolá to očekávanou bouři.
Vždyť tu jsou slevy
Ale v kontextu tohoto všeho tu máme ještě jednu věc, která tak trochu boří vše, co jeden druhému nebo i nám zákazníkům nalhal. Pokud nikdo ze všech článků za zdražování másla nemůže, tak jak je možné, že na něj mohou být slevy? Nikdo nikdy nedá slevu takovou, aby na ní tratil. To je proti logice podnikání. A kdyby náhodou, počítá s tím, že má na jiném zboží v obchodě takové marže, že se mu malá ztráta na másle zaplatí z toho dalšího, co zákazník, kterého nalákal do obchodu, nakoupí.
Mnohem pravděpodobnější ale v celém tom řetězci je, že v případě akce si prostě supermarket vyhádá nižší cenu od dovozce, distributora, výrobce. Ten si následně bude chtít vyjednat lepší ceny u svého dodavatele surovin. A jsem si jistá, že všude to půjde. Všude ten prostor pro snížení bude.
Takže, co se na nás hraje?
Pokud se najde prostor dát slevu, najde se prostor pro snížení marže, aniž by se to dotklo byznysu a ziskovosti. Je to jenom o tom, že někdo chce vydělat. A jak říkám, chápu to, o tom přece je podnikání. Kostka je za 70 Kč a ano, přijde mi vzhledem k ceně před pár měsíci vysoká částka.
Ale pokud by v rámci celého dodavatelského řetězce, všech článků, bylo vše opravdu tak našponované, těžko bychom měli akční letáky lákající na slevu desítky procent. Takže když máme možnost koupit máslo v ceně okolo dvou stovek za kilogram, tedy za nějakých 55 Kč za jednu kostku, prostor pro hýbání s cenou tu prostě je. Jen to nikdo nepřizná. Bojí se, že by to znamenalo konec jeho podnikání?