Hlavní obsah
Názory a úvahy

Na rozdíl od Tomáše Kluse k moři jezdíme. To letadlo by stejně vzlétlo i bez nás

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Tomáš Klus nelétá letadlem, kvůli uhlíkové stopě. Milý Tomáši, víš vůbec, že to letadlo tam poletí i bez tebe? Tak proč si do něj také nesednout?

Článek

Myslet ekologicky je pochopitelně chvályhodné. Na přírodě by mělo záležet každému rozumnému obyvateli naší planety. Záměrně píši rozumnému, protože nic by se nemělo přehánět. Snažit se po sobě zanechat co nejméně odpadu a co nejmenší produkci uhlíkové stopy, je samozřejmě nejenom fajn, je to správné. Ale mělo by to mít své meze i svou logiku.

Auto chápu

Že se někdo nevypraví do Itálie nebo Chorvatska svým autem a raději sedne na vlak a vyrazí po Čechách, je pro mě pochopitelné, logické a obhajitelné. To auto v tu chvíli nebude polykat stovky až tisíce kilometrů a nebude do ovzduší vypouštět žádné emise. Bude stát týden, dva, doma u domu. Tohle nějaký smysl má.

Oproti tomu autu, ten vlak, nebo i ten autobus, pojede dle jízdního řádu. Pojede, i když bude prázdný, tak i když bude plný. Dává tedy logiku sednout na něj a přijmout to, že když už nějaké emise vypouští, „svezeme se s ním“.

Letadlo je jako vlak

Ale nesednout kvůli uhlíkové stopě do letadla a neletět třeba k moři? To moc smysl nedává. Je samozřejmě pochopitelné, že čím menší bude zájem o klasické komerční linky, tím snadněji se docílí toho, že budou rušeny. Ale v případě letních dovolených a vesměs charterových letů, které jsou domluveny i roky dopředu? Kdy je neoddiskutovatelným faktem, že to letadlo vzlétne jak plné, tak prázdné, dle svého jízdního řádu?

Ano, už vám to také dochází? Ten charterový let funguje úplně stejně, jako vlak nebo autobus jedoucí podle jízdního řádu. Prostě vzlétne, doletí i přistane. A za tu dobu poškodí přírodu. A úplně stejně, ať v něm Tomáš Klus je, nebo není.

My letíme

Já se svou rodinou přistupujeme k letadlu úplně stejně, jako k jakékoliv jiné veřejné dopravě. Prostě je to naplánovaná linka, která se uskuteční, tak jako tak. Takže co, poletí bez nás, nebo s námi? Jasně, že poletí i s námi. A jen pro informaci, za celý rok 2023 bylo ve vzdušném prostoru České republiky zaznamenáno 621 226 pohybů oproti 550 194 pohybům v roce 2022.

Jak jedou lidé (a Tomáš) na koncert?

Na závěr takové zamyšlení, jak se třeba hudebníci jako je Tomáš Klus dostávají na koncert? Jak se tam dostávají oni, jeho tým a technika? A jak se na ty koncerty dostávají třeba všichni ti fanoušci, kteří si ho rádi poslechnou? Já samozřejmě věřím, že ti ortodoxnější jdou pěšky, ti ostatní na jízdním kole. Snad by nikoho ani nenapadlo, že by někdo sedl do auta, nastartoval a jel. To by v rámci snižování uhlíkové stopy přece nebylo dobře. Anebo ještě lépe, v zájmu přírody může Tomáš zahrát z obýváku přes live stream. A planeta bude zachráněna.

Zdroj: https://rlp.cz/aktuality/24_002_tiskovazprava?CatCode=aktuality, https://zena.aktualne.cz/celebrity/tomas-klus-kvuli-uhlikove-stope-uz-sedm-let-neleta-ale-jeho/r~0594ed7ec00d11ee86860cc47ab5f122/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz