Hlavní obsah
Nakupování

Nakupujete v samoobsluze, tak proč by vám měla vadit pokladna bez pokladní?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Odnepaměti se obchodům říká samoobsluhy. Tak proč najednou vadí, že se sami obsloužíte i u kasy?

Článek

Konzum, samoobsluha, prodejna, obchod, supermarket. Různé názvy pro totéž – místo, kde si nakoupíme. Doba malých obchůdků, kde za pultem stála pomyslná prodavačka, je dávno pryč. Dnes je běžné, že si nakupujeme sami. A tak je tím nejvýstižnějším názvem pro současné obchody právě samoobsluha. Z názvu je přece jasné, co nás tam čeká.

Vše sami

Přijedeme autem a sami zaparkujeme. Sami se vydáme k místu, kde jsou narovnané nákupní vozíky. Nikdo nám je nepodá – musíme z peněženky vylovit vhodnou minci nebo žeton, abychom si vozík mohli vzít. A jdeme nakupovat.

Vcházíme do obchodu, třeba k pultům s ovocem a zeleninou. A už to začíná – pojem samoobsluha nabývá konkrétních obrysů. Sami si vybíráme, jaké kousky ovoce a zeleniny chceme. Sami si je dáváme do sáčku, a v některých obchodech si je sami musíme zvážit a nalepit na sáček čárový kód. Nikdo to za nás neudělá ani nám zboží do košíku neuloží.

Pokračujeme dál. Každé zboží, které si chceme koupit, si sami sundáme z regálu a sami vložíme do košíku. V případě pečiva ho musíme sami vložit do sáčku. A pokud chceme krájený chléb, musíme bochník sami vložit do krájecího stroje, obsloužit ho a nakrájený chléb opět sami uložit do sáčku. Zkrátka, pojem samoobsluha zde zcela naplňuje svůj význam.

Až k pokladně

Procházíme celý obchod. I kdyby tam nebyl žádný personál, nijak by to nevadilo. Většinou jsou to buď nerudní zaměstnanci, nebo neznalí brigádníci. Takže si sami plníme košík a míříme k pokladně. Pokud jdeme k té klasické, stejně musíme všechno zboží vyložit na pás a pak si ho zase odebrat a naskládat do košíku nebo do tašky.

Role pokladní, zaměstnankyně obchodu, je naprosto minimální. Pouze přesune vaše zboží skrz skener, přibližně o 30 centimetrů zleva doprava. To je celé. Poté vám sdělí částku, vy buď zaplatíte kartou, nebo hotově, a ona vám vrátí přesně tolik, kolik ukáže pokladna. A hotovo.

Tak kde je problém?

Opravdu vidíte nutnost pokladních v tom, že reálný člověk přesune vaše zboží pod čtečkou čárových kódů o 30 centimetrů? Opravdu je tohle činnost, kterou nemůže vykonat kdokoliv jiný, včetně vás? Nebo stroj, robot? Po všech těch úkonech, které jste v samoobsluze sami provedli, vám opravdu přijde, že když své zboží o těch 30 centimetrů přesunete sami, že se stáváte neplaceným brigádníkem obchodu?

Kdyby bylo na mně, navrhla bych desítky jiných věcí, které by zpříjemnily a zjednodušily nakupování, udělaly ho osobnějším a snadnějším. Ale samoobslužné pokladny bych nechala. Jsou opravdu tím posledním, co by mě v obchodě, kterému říkáme samoobsluha, štvalo.

Anketa

Vyhovují vám samoobslužné pokladny?
Rozhodně ano
28,1 %
Spíše ano
8,3 %
Spíše ne
10,8 %
Rozhodně ne
52,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 509 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz