Článek
Těm, kteří po přečtení nadpisu (a které jsem trochu poškádlila i fotkou) ihned zamířili do diskuze, unikne, že mé označení „sedmdesátník“ nemá žádné dočinění s věkem. Takto nazývám jak nezkušeného řidiče s ještě mokrým řidičákem, tak muže i ženy v produktivním věku, tak i seniory. Kdokoliv jede konstantně sedmdesát kilometrů v hodině, je „sedmdesátník“.
Úsporná konstantní rychlost
Jet konstantní rychlostí, nota bene právě sedmdesátkou, má z hlediska spotřeby nesporný benefit. Problémem spotřeby spalovacích aut je především brzdění a rozjezdy. Při rozjezdech je třeba trochu toho výkonu, což znamená i větší množství paliva. Při brzdění zase nemáme u klasických spalovacích aut možnost energii nějak smysluplně využít, a tak jde vniveč. Tady mají trochu náskok elektrifikované modely, které energii vzniklou brzděním využít umí.
Konstantní rychlost tak má na spotřebu blahý vliv. Auto jsme už uvedli do pohybu, a tak ho pouze udržujeme v chodu. Motor si může držet optimální, nižší otáčky. A odpor vzduchu při sedmdesátce není až tak velký, jako je tomu při vyšších rychlostech. Palubní počítač to jen potvrzuje.
Brzda provozu a závodník
Dojet takového „sedmdesátníka“, to je očistec. Pokud jste mimo obec, pochopitelně ho dojedete. A najednou vás začne brzdit. Když máte to štěstí, předjedete ho. Když tomu podmínky na silnici nevyhovují, musíte se za ním táhnout. Až do chvíle, než dojedete k obci. Hned u značky nastává zlom.
Z brzdy provozu se najednou stává závodník. Pokud ho máte v obci před sebou, začne vám ujíždět. Ne, nemusíte jet nutně předpisových padesát, ale pokud on stále drží tempo na 70 kilometrech v hodině, může vám začít ujíždět. A to je ještě ta lepší varianta. Pokud je za vámi, bez skrupulí vás předjede. A je zase před vámi. Kousek ujede, ale mimo obec ho zase dohoníte. Předjedete. V obci předjede on vás. Mimo obec vy jeho. A takhle to trvá stále a stále, než vám rupnou nervy.
Kde je policie?
Přesně tohle jsou situace, kdy by policie měla konat. Kdy by měla být vidět a pokutovat. U takového „sedmdesátníka“ k tomu má hned dvě příležitosti. Tou první je klasické překročení rychlosti při jízdě v obcí. Tou druhou příležitostí je naopak bezdůvodně pomalá jízda.
Chápu, že jsou situace, kdy řidič chce jet opatrně. Mlha, sníh, led, bouřka, déšť. To všechno se dá pochopit. Ale když je jasno, sucho, teplo, není k takové jízdě důvod. Pokud se někdo automaticky bojí, ať jede autobusem.