Hlavní obsah
Nakupování

Velmi dobře nakoupíte, když se sami obsloužíte. Socialistické heslo stále platí

Foto: Freepik

První samoobsluha byla v socialistickém Československu otevřena už v roce 1955. To by někteří koukali, kam se posunul vývoj a co teď všechno musíme sami dělat, abychom si nakoupili.

Článek

Velmi dobře nakoupíte, když se sami obsloužíte. To je heslo socialistických samoobslužných prodejen, jejichž historie sahá do roku 1955. V tomto roce byla dne 1. června otevřena první taková prodejna v Praze, v Husitské ulici. A tento trend se začal velmi brzy rozšiřovat do celého socialistického Československa.

Udělej si sám

Pamětníci se jistě diví, kam až se vývoj samoobslužných prodejen posunul. Z původní myšlenky, kdy si nakupující pouze sám nabere zboží, se stalo něco, co se ani nedá příliš slušně pojmenovat. V supermarketech dnes při nákupech my nakupující suplujeme veškerý personál. A co si sami neuděláme, to nemáme.

Pronajmi si košík

A začíná to košíkem. Ten není k dispozici jenom tak někomu. Ten si musíte ke svému nákupu pronajmout. A to za částku 5 nebo 10 Kč. Tuto minci vsunete do košíku a on se vám odemkne. Pokud drobné nemáte, je to problém. Bez košíku si toho moc nenakoupíte. Celý ten proces s mincí je ochrana vozíku proti krádeži. Paradoxní na tom je, že od krádeže nákupního vozíku v ceně několika tisíc má odradit nutnost použití pětikorunové mince.

Navaž si ovoce a zeleninu

Košík máš, můžeš jít dále. Třeba pro ovoce a zeleninu. Tu si nejprve vložíš do sáčku. Ještě ji ale nesmíš dát do košíku, protože je třeba si ji zvážit. Kdo to neudělá, má na hlavní pokladně problém. Zeleninu a ovoce si každý zákazník musí vážit sám, takže někdy to znamená nekonečné fronty, protože v desítkách položek na displeji není snadné najít tu správnou.

Odhadni, kolik chceš

Některé supermarkety už jsou natolik pokrokové, že některé zboží ani neváží a nebalí a zákazník musí sám odhadnout množství, které si bere. Nejčastěji jde třeba o různé cukrovinky, nebo oříšky, které se prodávají na váhu. A tak vezmete sáček a nabíráte. Abyste potom došli k váze, kde zjistíte, že máte moc málo, nebo zbytečně moc. A tak se několikrát vracíte, než konečně máte správné množství. A potom, podobně jako se zeleninou, vše ještě označit a nalepit cenovku.

Chybí? Tak zavolej

Není nic neobvyklého, že dojdete také k regálu, kde zboží chybí. Někdo ho patrně měl doplnit, ale neudělal to. Nebo měl minimálně dát cedulku, že je vyprodané. A tak musíte hledat na prodejní ploše personál, nebo využít přístupných telefonních linek, k jeho kontaktování. Abyste potom čekali na to, že přijde někdo nekompetentní, který stejně nic neví.

Sám si to namarkuj

Dostáváme se k pokladně. Ani tady s personálem nepočítejte. Samoobslužné pokladny jsou dneska trendem, a tak si zboží musíte sami namarkovat. Pokud se vše povede na první pokus, bez sebemenšího problému, můžete si gratulovat. Často ale nějaký ten problém nastane. Třeba s váhou, nebo ověřením věku. Potom nezbývá než dlouhé minuty čekat, než se milostivě objeví někdo z personálu, který nákup autorizuje. Najednou tam být musí…

Anketa

Preferujete samoobslužné nákupy?
Ano, preferuji
25 %
Ne, nevyhledávám je
75 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 20 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz