Hlavní obsah

Český Pařížan Václav Brožík. Malíř bytem s adresou na Champs-Élysées

Foto: Mandik Libor 2

Busta Václava Brožíka na pařížském hřbitově Montmartre, Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Z prostředí západních Čech sice nevzešel žádný z mistrů štětce absolutně světového věhlasu, nicméně jeden z nich k tomu rozhodně neměl daleko.

Článek

Proslavil se svými historickými velkoplošnými malbami i žánrovými intimními obrázky, a ještě k tomu i neobyčejným životním osudem. Brožíkův hrob se nachází na pařížském hřbitově Montmartre ve čtvrti s nejvyšší možnou koncentrací umělců prvotřídních kvalit minulosti. Ale ani dnes není tato část hlavního francouzského města oproštěna od pouličních malířů a umělců všeho druhu. Jsou všude, v uličkách i stísněných náměstích, a dokonce i před hřbitovem s bustou našeho spoluobčana, který byl ve své době považován za největšího žijícího českého malíře. Jasné svědectví o tom, kam až to díky uměleckým i společenským ambicím rodák ze Železného Hamru u Třemošné na Plzeňsku dotáhl.

Do města nad Seinou se přijel vzdělávat, protože to tehdy, podobně jako dnes, patřilo mezi nejvýznamnější centra evropského umění. V té době už měl za sebou studia na pražské Akademii výtvarných umění a potom i pobyt v Mnichově, kde dostudoval v pětadvaceti letech. Mnichov i Paříž mu doporučil politik a mecenáš František Ladislav Rieger, zato v Paříži se o něj postaral jiný český malíř Jaroslav Čermák, který už se tam dostatečně orientoval a pomáhal mu navazovat první kontakty. Už po dvou letech se mladý mistr štětce blýskl zlatou medailí na pařížském Salónu, jež platilo za jedno z nejprestižnějších ocenění, jakého mohl evropský malíř dosáhnout.

Foto: Mandik Libor 2

Jedno z míst, připomínající Brožíkův pobyt v Paříži je velkolepá třída Avenue des Champs-Élysées

A ještě více se mu dařilo v osobním životě! To, když si vzal dceru tamního uznávaného a velice bohatého obchodníka s obrazy Hermínu Sedelmayerovou. Manželstvím, z něhož se narodil jeden syn a jedna dcera, se Brožík rázem ocitl v jiném světě. Na rozdíl od většiny českých, francouzských a jiných kolegů, jimž v pařížské atmosféře tvůrčího napětí a bohémského života finance nikdy nepřebývaly, se český rodák Václav Brožík se stal součástí nejvyšší noblesní společnosti a bydlel na nejluxusnější možné adrese města na 27 Avenue des Champs-Élysées.

Do Prahy zajížděl poměrně často, prakticky mezi oběma hlavními městy neustále pendloval a profesně se angažoval na obou místech. Zato jeho vazby na plzeňský region a Třemošnou se postupně zpřetrhaly, vždyť ten kraj záhy opustil a s rodiči žil v Praze už od svých tří let. Ale společenské postavení si systematicky budoval jako žádný jiný Čech ve francouzském hlavním městě té doby – zvolili jej za člena francouzské Akademie a ve Vídni dokonce povýšili za umělecké zásluhy do šlechtického stavu. Pocty u nás i tam nebraly konce…

Foto: Mandik Libor 2

Podobizna malíře v publikaci Jana Vilímka České album, Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Ještě za života Václava Brožíka, který zemřel v roce 1901 ve věku pouhých padesáti let, se objevilo jeho dílo na unikátní poštovní známce, konkrétně jeho obraz s motivem Kryštofa Kolumba, žádajícího kastilskou královnu Isabelu I. o podporu při hledání západní cesty do Indie. Pošta USA ji vydala v rámci série šestnácti známek při příležitosti čtyřstého výročí objevení nového kontinentu. A třicet pět let po umělcově smrti se detail hlavy z obrazu Jana Ámose Komenského objevil pro změnu na poštovní známce československé.

Foto: Mandik Libor 2

Pahorek Montmartre nad francouzským hlavním městem je i v současnosti plný umělců všeho druhu. Snímek je pořízen nedaleko od hřbitova s Brožíkovým hrobem

Malé městečko jenom pár kilometrů od severního okraje Plzně na nejslavnějšího rodáka nezapomíná. Pravda, žil tu jenom do svých tří let a nic si z té doby nemůže pamatovat, ale je to právoplatný rodák jako každý jiný. A aby to bylo úplně jasné, nenarodil se ani v Třemošné, protože Železný Hamr je samostatně stojící a úplně opuštěný objekt na silnici za městečkem. V roce 1999 bylo v Třemošné založeno občanské sdružení Společnost malíře Václava Brožíka, které se trvale věnuje jeho odkazu a využívá při tom výstavní síň při zdejším Městském úřadu. Společnost se také zasloužila o vzornou rekonstrukci rodného Železného Hamru. Součástí sbírek Západočeské galerie v Plzni je jeho třicet obrazů.

Foto: Mandik Libor 2

Jeden z nejznámějších Brožíkových obrazů „Mistr Jan Hus před koncilem kostnickým“, jehož originál vlastní Národní galerie Praha, Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Václav Brožík, mimo jiné i velice platný člen generace Národního divadla, tvořil v souladu s jejím tematickým posláním. Jako typický představitel českého akademického malířství miloval ohromné historické scény, kde uplatňoval svoji pověstnou propracovanost detailů i hru se světlem a kompozicí. Takto pojal příběhy z českých dějin v podobě Jana Husa před koncilem kostnickým, kde Mistr Jan působí velice klidně i rozvážně, zatímco jeho protivníci z řad církevních představitelů i císař Zikmund sám živě gestikulují a diskutují. Podobným způsobem historicky zaměřená plátna popisují volbu Jiřího z Poděbrad, nebo již zmíněnou scénu Kryštofa Kolumba s kastilskou královnou. Ve Španělsku se traduje dojemný příběh, že Isabela zpočátku vdovce Kryštofa odmítla podporovat a ten ode dvora zklamaně i se svým ještě mladičkým synem odešel. Teprve na cestě jej zastihla zpráva, že se má vrátit zpátky a že královna si vše rozmyslela a podpora bude. A konec už všichni známe. Objevením Ameriky se změnil koloběh tohoto světa…

Foto: Mandik Libor 2

Obraz „Kolumbus na dvoře španělském roku 1492“ znázorňuje audienci před kastilskou královnou Isabellou, kterou žádá o finanční zajištění svojí expedice, Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Na druhé straně jej zajímaly i scény intimní z každodenního života běžných lidí třeba z vesnického prostředí, tedy mimo velkolepé královské dvory a církevní sněmy. Do této kategorie spadá třeba intimní obrázek Politikáři na vsi, který už nemá s pompézností veliké politiky i monstrózní historie nic společného. Brožík si maloval to, na co měl právě chuť. Buď něco velikolepého, nebo někdy jenom prostý vesnický motiv…

Foto: Mandik Libor 2

Dílo „Politikáři na vsi“ vytvořil Brožík jako poctu prostému venkovskému životu, Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Zdroje:
Blažíčková–Horová Naděžda, Václav Brožík (1851-1901), Národní galerie v Praze 2003
Prahl, Roman: Malířství v generaci Národního divadla, in: Dějiny českého výtvarného umění, díl III/2, Academia Praha 2001

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz