Článek
V dnešním světě marvelovské blockbusterové filmové zábavy, v němž se to jenom hemží dechberoucími efekty a velkolepými digitálními scénami, je více než příjemné se vracet ke klasickým béčkovým kouskům, které sice nemají rozpočet jako Avengers, ale dokáží vás brutálně uzemnit realisticky natočenými akčními sekvencemi, resp. jemně okouzlit různorodou dávkou naivity, že se při sledování takových filmů musíte královsky bavit. Temný anděl (v USA vydaném pod názvem Já přícházím v míru) z roku 1990 je jedním z takových filmů. V režii Craiga R. Baxleyho (Action Jackson, Studený jak kámen) se zdá, že toto akční sci-fi se celkem úspěšně brání svému stáří a vyzařuje kouzlo, které překonává čas.
Zotročení Země Mirkem Dušínem
Země je ohrožena tajemným návštěvníkem z vesmíru, který zabíjí na potkání a odsává z těl svých obětí hormon endorphin. Brutální vetřelec se na Zemi nehodlá zastavit před ničím, a ani na své rodné planetě neplatí za žádného Mirka Dušína, proto byl na Zemi „vyhozen“. Jenže ve světě mimozemšťana lidský hormon platí za kvalitní a účinnou drogu. Určitým obyvatelům jeho světa by měla tato droga posloužit jako zásobárna vyhledávaného narkotika. To už ho na Zemi pronásleduje ostřílený polda Jack Cain, který má jasný úkol vesmírného Escobara zlikvidovat.
Estetika filmu nízkým rozpočtem netrpí
Klasický béčkový akční film do puntíku splňuje všechny atributy svého žánru, včetně (dnes již notně přežvýkané) dějové komplikace mezi hodným a zlým poldou, resp. mezi agenty FBI. Nechybějí zběsilé automobilové honičky, divoké přestřelky, speciální zbraně a především neohrožený hrdina, oplývající více než nápadnou dávkou charismatu, pevnými nervy, vynikající muškou a jako Martini suchým humorem. Zlo je černé jak uhel, zato dobro má svou personifikovanou podobu v Cainovi, jehož život je samozřejmě náležitě neuspořádáný. Jak by vlastně mohl mít chudák soukromí jako z reklamy na bankovní subjekt, když musí nahánět zdivočelého vesmírného narkobarona? To prostě nejde.
Dějové zvraty sice nejsou nijak překvapující, avšak film se vůbec nebojí brát sám sebe v sympatické nadsázce. Režisér se snaží o zábavnost a tempo, a to se mu do značné míry daří. Estetika filmu, přestože má nízký rozpočet, vyniká působivou vizualizací, která kombinuje každodenní život s fantastickými prvky. Výsledek tohoto má svůj jedinečný šarm a pomáhá domyslet si, že si tvůrci s nízkým rozpočtem s technickou stránkou filmu poradili opravdu vynalézavě. Jeden z mála režisérových nedostatků spatřuji především v nerozhodnosti, kdy se zdá, že se nedokáže úplně rozhodnout, kam přesně chce dirigovat absurdní akční energii celého filmu, avšak v konečném výsledku to náladě filmu příliš neškodí a bez vážnější újmy drží pohromadě.
Proslulá švédská ocel versus rozklepaný pražský krysařík
Lundgrenův výkon je bezchybný a očekávatelný, herecky je pevně ohraničený mantinely jak Lundgrenovými, tak pochopitelně i scenáristickými, přesto (a nebo právě proto) je plný nechtěného skvělého humoru a sympatické přidrzlosti, což dodává filmu ten správný bezstarostný náboj. Na druhé straně se však nemohu ubránit pocitu, že jeho partner, agent Arwood ‚Larry‘ Smith v podání Briana Benbena, byl Dolphovi extrémně slabým sidekickem. Zatímco Lundgren do toho řeže jako švédská ocel, Benben zůstává pouhým stínem rozklepaného pražského krysaříka, která nedává filmu potřebnou dynamiku. Tato nedostatečná chemie mezi oběma protagonisty je v naprosté většině společných scén doslova frustrující.
Časem osvědčené a vždy vděčné antidotum
Temný anděl je dnes stále vyhledávaným popkulturním pokladem, který si zaslouží nstálou pozornost fanoušků akčního filmu. I přes své nedostatky - slabší postavy a předvídatelný děj - akční scény a příjemný výkon Dolpha Lundgrena z něj dělají zábavný filmový zážitek. Zatímco Lundgren nikdy nedosáhl statusu akční ikony jako např. Stallone, Temný anděl ukazuje, že jeho talent a charisma nebyly neviditelné.
Každý soudný člověk okamžitě rozpozná, že vysoké nároky na diváckou pozornost Temný anděl zrovna neklade. Úplně v klidu si během promítání filmu můžete odejít na „malou potřebu“, a když vám několik minut uteče, snadno si je domyslíte. Na druhou stranu, díky svižné stopáži cca 90 minut se tento titul osvědčuje jako pohotové antidotum k dnes už poněkud přehlíženým mini-epickým akčním kouskům. A pokud se zase jednou přistihnete, že zoufale hledáte film, který vás vrátí do doby, kdy akční kousky měly skutečnou tvář - tady ji rozhodně najdete.
Z mé perspektivy je Temný anděl úžasným zjevením, příliš dobrým, než abych ho ignoroval – zábavný, brutální a podivně odzbrojující. Doporučuji ho všem, kdo si chtějí do sytosti užít výživnou porci sci-fi akce s trochou ironie a nadsázky.
Zdroj:
https://www.imdb.com/title/tt0099817/
https://www.ruthlessreviews.com/movies/dark-angel-a-k-a-i-come-in-peace-1989/