Článek
Herec, scenárista a režisér Emilio Estevez spolu se svým bratrem Charlie Sheenem po předchozí společné spolupráci před kamerou ve vynikajícím westernu Mladé pušky (1988) se před vynálezem bratří Lumiérů objevili ještě jednou. Výsledný produkt Muži v práci vznikl pod režijním vedením samotného Esteveze a nutno přiznat, že ve výsledku jde o příjemnou a energickou situační komedii. Stejně tak je dlužno dodat, že i když se nutně nemusí jednat o nejvtipnější film roku, je svěží, nápaditý, roztomile odlehčený a má jen velmi málo momentů, kdy nevyvolává upřímný smích.
Snaha napravit potlučenou reputaci
S tímto druhým filmem – jeho prvním byl Wisdom z roku 1986, velmi slibný, přesto nevyrovnaný thriller s politickým podtextem a falešnou road movie – si Estevez oprávněně zaslouží další povzbuzení. Ale vraťme se krátce ještě k filmu Wisdom. U tohoto filmu Esteveze doprovázel nesmírně talentovaný štáb: střih měl na starost Michael Kahn, hudbu napsal Danny Elfman a produkci podpořil legendární oscarový režisér Robert Wise, kterého Estevez vyhledal jako svého rádce.
Navzdory veškeré tvůrčí palebné síle je Wisdom důkazem o neschopnosti udržet přiměřenou dávku přímočarosti, kdy nadějný kriminální thriller je zahlcený až příliš mnoha zbytečnými detaily a odbočkami. O poznání méně ambiciózní Muži v práci naštěstí netrpí přehnanými, resp. duplicitními scénáristickými kompenzacemi, až do té míry, že by si člověk přál, aby se Estevez za kameru už nikdy nevracel, spíše maximálně těží z poťouchlé chemie mezi oběma hlavními představiteli. Není velké překvapení, že z této sourozenecké dvojice především Charlie Sheen oplývá větším komediálním charismatem, což se naplno projeví o pouhý rok později v ultimátní parodii Žhavé výstřely, resp. Žhavé výstřely 2 z roku 1993.
V jednoduchosti je síla! Jak kdy…
Dějově film nenabízí ani špetku navíc, co by film nějakým zvláštním způsobem obohatilo. Paradoxně se jedná vlastně o výhodu, která se hrdě hlásí o právo na plnohodnotný život. Ovšem, výše napsané v rámci filmového vyprávění neplatí v rovině obecné. My se však s našimi dvěma hrdiny vydáme vlastní, zcela autentickou cestou, postrádající vše nadbytečné.
Estevez a Sheen hrají dvojici popelářů ze South Bay v jihozápadním Los Angeles, kde naivně sní o tom, že si jednou otevřou obchod se surfařskými potřebami. Drahý čas mezi vlhkými sny o lepším životě a mizerně placenou podřadnou prací zahánějí nudu zcela nekorektním humorem a všudypřítomným šnapsem.
Hoši možná nejsou úplně „bad boys“, přesto všechno jejich dosavadní způsob života zapříčiní, že jsou v podmínce. V tom však objeví mrtvolu mladého muže (Darrell Larson), ukázkového příkladu preppy typu. Jak se brzy ukáže, nebožtík za svého života kandidoval do městské rady s cílem udat chamtivého magnáta (John Getz), jenž do oceánu chrlí stovky barelů s toxickým odpadem.
Chaos i zábava v jednom
V plné nahotě se ukazuje, že ne nadarmo je Estevez synem významné herecké legendy, ale i zapáleného ekologického aktivisty Martina Sheena, ale je příliš chytrý na to, aby byl s vysíláním podprahových ekologických zpráv přehnaně energický. Do jisté míry režisérův agilní přístup vytváří pro své postavy dostatečný prostor k vymýšlení celé řady komickým situací, upomínajících zaslouženou slávu např. Laurela a Hardyho.
Partnerství mezi Estevezem, Sheenem a bubeníkem The Police
Partnerství mezi Estevezem a Sheenem na plátně je příjemně nakažlivé a Estevez z pozice režiséra umožňuje každému z herců ze štábu přispět svou troškou do mlýna k vytvoření fungujícího mixu zábavy a chaosu, včetně půvabné herečky Leslie Hope a vtipného parťáka Keitha Davida. Zároveň je třeba zmínit, že skromnou lahůdkou, nejúčinněji podtrhující svižné tempo filmu je hudba třiasedmdesátiletého skladatele Stewarta Armstrogna Copelanda, bývalého bubeníka slovutných britských rockerů The Police.
Bez haterů se přeci nedá žít
Je to přesně jeden z těch filmů, které si buď náramně zamilujete, nebo z duše nenávidíte. S Emiliem Estevezem a Charlie Sheenem v hlavních rolích, scénáři a režii mohl být výsledek o fous lepší, ale i horší. Je dobré vedět, že v rámci kreativity se k projektu nepřistupovalo s tunelovým viděním, což lze s koncem promítání snad i potvrdit.
Ano, Muži v práci jsou film, který zahřeje na duši. Šikmo komická atmosféra a silné bratrské spojení představitelů hlavních rolí vás nenuceně rozesměje a celkem úspěšně dokazuje, že humor a zodpovědnost mohou jít ruku v ruce. V konečném důsledku je tenhle film skvělý a vždycky pobaví, nemluvě o fantastickém soundtracku z daného období.
Samozřejmě, i takový film má své neduhy. V dnešní zrychlené, na všechny strany vykloubené a hyperkorektní době sotva obstojí. Svou největší slávu zažil v první polovině devadesátých let a není schopen oslovit dnešního změkčilého diváka a v té době nejspíš i zůstane. Bohužel, i pro původní fanoušky filmu se během let takové dílo stalo „guilty pleasure“.
Zdroje:
https://www.imdb.com/title/tt0100135/
https://www.rottentomatoes.com/m/men_at_work_1990/pictures