Článek
Při diskusích s ředitelkami a řediteli škol a jejich zástupci zjišťuji, že je pro ně někdy náročné prosadit svoji představu, a to bez ohledu na to, oč se jedná (nápad, změna, inovace,..). Ptají se, jak mají svou představu různým skupinám lidí co nejzajímavěji představit. Další otázka bývá většinou zaměřena na to, co dělat, aby nápad byl přijat všemi cílovými aktéry, kteří dříve nebo později do dané věci budou /mohou mluvit..
Například jak pojmout rekonstrukci a přístavbu ZŠ, která by měla reflektovat demografický vývoj v následujících 20-30 letech. Koho všeho bude toto téma zajímat? Samozřejmě Radu města (zřizovatele školy), zastupitele, kompetentní zaměstnance městského úřadu, rodiče žáků, občany, lokální firmy v okolí apod.
MODEL AQ
Úspěšně ve své praxi i používám nástroje, které jsem souhrnně nazval Model AQ.
Co je A?
A (agility) je schopnost osoby prosadit nápad díky vtažení (zapojení, zaujetí, angažování) dostatečného množství vhodných aktérů, které musí někdo vést při realizaci nápadu.
Co je Q?
Q (quality) je kvalita „představy“, která má 4 atributy:
- Vize a cíle – víte, co chcete změnit ve své škole nebo/i ve svém okolí?
- Hodnoty – víte, jak nápad změní hodnoty (kulturu) vaší školy a hodnoty aktérů ve vašem městě a okolí?
- Silné stránky – víte, jak využít silných stránek (talentů) vašich zaměstnanců a aktérů ve městě a okolí pro prosazení vaší představy?
- Vášeň – máte tahouna nápadu, který nápadem „hoří“ a dokáže „zapálit“ své kolegyně a kolegy pro realizaci?
KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD ZE ŠKOLY
Nejmenovaný ředitel školy, který před dvěma roky zahořel pro rekonstrukci a přístavbu školy tak, aby svou kapacitou odpovídala demografickému trendu. Měl velmi jasnou představu o tom, co přesně chce, resp. si to alespoň zprvu myslel. Pokud se budeme držet modelu AQ, tak v rámci představy o rekonstrukci (Q), měl osobně jasnou vizi a cíle, a navíc tím velmi „hořel“ (měl v tom svou vášeň). Pevně věřil, že mu jeho představa projde u zastupitelstva města – a to mu v tu chvíli bohužel stačilo. Takže nehledal pro svou vizi „nové školy“ další spojence z řad zastupitelů,, učitelů, podnikatelů, obyvatel – rodičů, mladých lidí, kteří chtějí založit rodiny apod. Předpokládal, že by se měli tito potenciální spojenci automaticky tzv. najít v plánované rekonstrukci školy (silné stránky v modelu AQ). Rovněž předpokládal, že zaměstnanci obecního úřadu budou automaticky akceptovat a podporovat jeho nápady. Brzy si uvědomil, že se mýlil a pochopil, že ho čeká ještě dlouhá cesta k naplnění jeho vize.
Na této cestě šlo zejména o vtažení do realizace vize „nové školy“ všech relevantních aktérů. Ředitel školy musel dojít k následujícím poznáním:
- Jak se každá skupina aktérů ve městě k danému záměru staví.
- Jakými činnostmi umí každá skupina aktérů danému cíli napomoci,
- Hodnoty a silné stránky každého z aktérů, s cílem změnu e efektivně řídit,
- Vybrat pro řízení změny osobu, která realizací záměru „hoří“ a dokáže „zapálit“ své kolegyně a kolegy.
Shrnutí
Mít kvalitní nápad sám o sobě nestačí. Pro jeho zdárné prosazení je třeba vtáhnout vhodné lidi jak z vnitřku organizace, tak jejího okolí.
Úspěšně lze prosadit tedy jen nápad (změnu, inovaci), který splňuje nejen výše uvedené čtyři atributy kvality (Q), ale i schopnost osoby prosazující nápad zapojit do realizace relevantní aktéry (A).
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor