Článek
PERSONALISTIKA MĚNÍ SVÉ POSLÁNÍ
Personalistika byla dlouhou dobu chybně zužována na oblast výběru lidí a mzdové záležitosti, tedy že povětšinou jejím obsahem byla pouze personální administrativa. Naštěstí toto je již minulostí a personální šéfové si uvědomují dopad svého stupňujícího se vlivu na efektivitu organizace na straně jedné a na spokojenost zaměstnanců na straně druhé.
Personalisté si začínají uvědomovat, že jejich úspěch závisí na schopnosti a ochotě manažerů organizací využívat personální nástroje, které právě personální útvary navrhují a koncipují. Dokonce se v této souvislosti hovoří o klíčové roli „HR oddělení“ jako péče o interní klienty, kterými jsou manažeři organizací.
Co požadují ředitelé škol a jejich pedagogové od svého personálního oddělení?
- Sežeňte nám lidi s příslušnou kvalifikací a praxí.
- Pomozte nám je udržet a motivovat k plnění úkolů, které se stupňují.
- Dejte nám možnost vzdělávat se, rozvíjet a učit se novým věcem.
- Poskytněte nám informace o tom, jak přispíváme k fungování organizace.
- Ohodnoťte a oceňte naše zaměstnance.
- Ukažte nám, jak můžeme a máme pracovat s talenty v praxi.
Není pochyb o tom, že očekávání, která jsou vztahovaná k personalistice a k personalistům jsou různá. Stejně tak je různě vymezená jejich pozice a role v každé konkrétní škole.
Co ovlivňuje nastavení personalistiky ve škole?
HLAVNÍ ČINNOSTI PERSONALISTŮ ŠKOLY
Výraznou výzvou současnosti je pro školy trpělivé a systematické zavádění a využívání výše jmenovaných personálních nástrojů do každodenní praxe manažerek a manažerů – tedy. vedoucích zaměstnanců, kteří praktickou personalistiku reálně vykonávají. K tomu je zapotřebí souznění potřeb a záměrů se zřizovatelem školy, jeho politického establishmentu, ředitele / ředitelky školy a personálního šéfa.
Role personalistů a personálních nástrojů v současné době, která akcentuje vyšší efektivitu (snižování nákladů a zvyšování výkonu) je nezastupitelná, neboť dnes se více než kdy v minulosti klade důraz na úspěšnost a efektivní organizovanost lidských zdrojů.
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor