Článek
Na konci minulého týdne jeden z řetězců zařadil do akční nabídky polské máslo. Z původních 64,90 Kč najednou nově stálo 44,90 Kč. Za takovou cenu se v současné době při rostoucích nákladech zpracovatelů nedá máslo vyrobit nikde v Evropě. Pravděpodobně tak může jít o máslo z mrazíren, které může být i rok staré. To ale ničemu nevadí.
Jen se tím potvrzuje, jak si řetězce dokážou s cenami „hrát“. Jeden týden přihodí výraznou obchodní přirážku, další týden si ji zase sníží, nebo dokonce výrobek prodávají pod cenou, jen aby nalákaly zákazníka, který si k levnému máslu koupí ještě nějaké jiné dražší zboží. Pro řetězce skvělý byznys!
Bohužel takový přístup deformuje celý trh. Jedno je celkem jisté. Jak už jsem napsal posledně, ze současných vysokých cen másla neprofitují jeho výrobci.
Podle statistiků producenti v září meziměsíčně zvedli cenu másla v průměru o 15,80 Kč za kilogram. Jejich důvody jsou oprávněné a odůvodnitelné. Rostoucí výkupní ceny mléka, nedostatek mléčného tuku (mlékárny kupují smetanu za tržní ceny) nebo rostoucí cena lidská práce. Obchodní řetězce ovšem, na rozdíl od výrobců, z měsíce na měsíc navýšily svou obchodní přirážku u másla mnohem výrazněji, a to o 30,16 Kč za kilogram. Po odečtení DPH jde o 26,93 Kč za kilogram. S nadsázkou řečeno, situace působí dojmem, že obchodníci stloukají smetanu ještě v regálech obchodů.