Hlavní obsah
Nakupování

Supermarkety vyšponovaly ceny, aby pak mohly lákat na zdánlivé předvánoční slevy

Foto: Marek Zemánek

Vánoční kolekci Orion lze nyní v obchodech koupit v širokém cenovém rozpětí od 300 do 630 korun. Rozdíl tak činí až 330 Kč. Záleží samozřejmě na daném supermarketu, jakou cenu zvolí. Takové strategie ovšem dělají ze zákazníků hlupáky.

Článek

V supermarketu Albert stojí 700gramová vánoční kolekce Orion 630 Kč. Obchodní řetězec Tesco prodává stejné balení za 469,90 Kč. Pokud však nemáte klubovou kartu, zaplatíte 629,90 Kč. Totožné čokoládové figurky lze koupit i v Penny, a to za 449,90 Kč. Nejlevněji za 299,90 Kč nabízí vánoční kolekci řetězec Kaufland. Vysoké ceny však rozhodně nelze přisuzovat rostoucím cenám kakaa a mléka.

Co je způsobuje? Nejen případ této vánoční kolekce názorně ukazuje, jak si řetězce dokážou s cenami „pohrát“. Potřebují nejprve ceny vyšponovat hodně vysoko, aby pak mohly prodávat výrobky se zdánlivě bombastickými slevami, a ještě přitom stále velmi dobře vydělat. Novela zákona o ochraně spotřebitele totiž nařizuje, že obchod na slevové cenovce musí uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím této slevy. Řetězce tak začaly předvádět nevídané cenové veletoče. Čert aby se v nich vyznal! Tedy spíše chudák zákazník.

Takto vysoké ceny také mohou poškozovat jméno výrobce, protože zákazník si myslí, že nenasytný výrobce dodává svůj produkt draze. Koncovou cenu pro zákazníka ale zdaleka neurčují výrobci potravin, nýbrž právě obchodní řetězce. Záleží pouze na supermarketu, jakou obchodní strategii zvolí, aby nalákal zákazníky do svých obchodů. Stále platí základní pravidlo – řetězec vždy chce od dodavatelů výrobek co nejlevněji nakoupit a s co největším ziskem jej pak zákazníkům prodat. A soudě podle nejlevnější kolekce na trhu, kterou řetězec v tuto dobu jistě neprodává pod cenou, si některé obchodní řetězce chtějí na svátcích klidu pořádně namastit kapsy. Pro úplnost a férovost je potřeba dodat, že u rozdílných cen může sehrát roli také faktor nadměrných zásob.

Obchodní řetězce moc dobře vědí, že většina výrobků se prodá za sníženou cenu, ale spousta zákazníků si při neznalosti taktiky řetězců může zbytečně koupit produkt s brutální obchodní přirážkou. Tak jako u dalších potravin, jejichž ceny v poslední době rezonují v médiích a na sociálních sítích. Typickým příkladem může být třeba čokoláda Studentská pečeť, která v některých supermarketech stojí klidně i o sto korun více než jinde.

Dobře proto zvažte, co a za kolik dáváte v obchodě do nákupního košíku či vozíku. S velkou pravděpodobností totiž můžete zboží ve slevě sehnat jinde ještě daleko laciněji.

Foto: Marek Zemánek

Albert - Vánoční kolekce

Foto: Marek Zemánek

Tesco - Vánoční kolekce

Foto: Marek Zemánek

Penny - Vánoční kolekce

Foto: Marek Zemánek

Kaufland - Vánoční kolekce

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz