Článek
Nůžky mezi nákupní cenou másla od výrobců a spotřebitelskou cenou na pultech obchodů se znatelně rozevírají. Podle statistiků producenti v září meziměsíčně zvedli cenu másla v průměru o 15,80 Kč za kilogram. Obchodní řetězce ovšem, na rozdíl od výrobců, z měsíce na měsíc navýšily svou obchodní přirážku u másla mnohem výrazněji, a to o 30,16 Kč za kilogram. Po odečtení DPH jde o 26,93 Kč za kilogram. S nadsázkou řečeno, situace působí dojmem, že obchodníci stloukávají smetanu ještě v regálech obchodů.
Takto razantní navýšení cen v ochodech přitom není nijak opodstatněné. Většinu nákladů totiž nesou výrobci. Nejen na českém, ale i evropském trhu je znatelný nedostatek mléčného tuku. Dojnice navíc ještě v září produkovaly méně mléka z důvodu tepelného stresu, a proto mlékárny potřebovaly více mléka, aby vyrobily stejné množství smetany, z níž se pak máslo vyrábí. Přestože Česká republika má jednu z nejvyšších užitkovostí na světě, pokles tučnosti je u nás bohužel dlouhodobý. Souvisí to se změnou struktury stáda a šlechtěním dojnic. Česko patří mezi země, které mají nejmenší tučnost mléka v Evropské unii.
Na cenu másla má mimo jiné vliv také pomalu rostoucí cena mléka od zemědělců. Výrobci tedy mají vyšší náklad na surovinu, což potvrzují i statistiky ministerstva zemědělství. Zemědělci litr mléka v září loňského roku prodávali v průměru za 9,80 Kč. Během letošního ledna za 10,79 Kč, v srpnu už za 11,17 Kč. Lze tak předpokládat, že na konci roku by litr mléka mohl atakovat hranici 12 korun.
Zmínit je také potřeba ještě jeden faktor, a to cenu lidské práce. Jde o nezanedbatelný náklad, který potravinářské podniky musí promítnout do cen výrobků. V opačném případě by zaměstnanci, zvláště ti odborní, ze sektoru odešli jinam za lépe placenou prací.
Z předložených čísel jasně vyplývá, že za drahé máslo mohou především obchodní řetězce. Hospodyňky se přitom brzy začnou chystat na vánoční pečení a tuhle základní surovinu k němu potřebují. S rostoucí poptávkou však cena do konce roku pravděpodobně nebude klesat, a tak zřejmě nezbude nic jiného, než vysoké ceny másla v obchodech akceptovat. Je zde však jasně vidět, jaká je politika cenotvorby v obchodních řetězcích: „vyrýžovat“ na másle co nejvíc. Takhle se v Česku dělá byznys!