Článek
Také bylo umrzlo, takže jsem ani nezapadla. Řidič se asi ani neotočil, nebo přesněji, nenakoukl do zrcátka, jestli jsem celá a s klidem odfrčel do dáli.
V těchto Kotěhůlkách není nic, kam by kamion měl důvod zajíždět, nebylo to ani zásobování, ani závoz například stavebnin, byl to kamion s velkým lodním kontejnerem na návěsu.
Těmito silničkami v kopcích vede zkratka mezi dvěma většími městy, ovšem rozhodně se s nimi nepočítá jako se spojnicemi. Zřejmě jen náhodou vyšlo, že cesta je kratší, než po hlavní silnici. V některých místech se proti sobě ztěží vejdou dvě větší dodávky, když v některých místech míjím autobus, automaticky zastavuji, aby mohl projet.
Situaci, kdy by se měly míjet dva kamiony, nebo jen traktor s kamionem, si vůbec nedovedu představit. Traktoristé tu jsou většinou ohleduplní a na prvním sjezdu do pole zastaví a nechají mě projet.
Co vlastně pudí a nutí řidiče kamionů vláčet se takovými stezkami, ještě s rizikem, že se nevejdou? Mezi oběma městy vede jak hlavní silnice, tak i dálnice.
Šetří na mýtném? Možná ano, protože pochybuji, že by ušetřili na naftě, cesta má spoustu zatáček a vede do kopce a z kopce. Pak se ovšem nabízí otázka, proč se vlastně budují dálnice a staví se mýtné brány, když je kamiony záměrně objíždějí. Tím ničí silnice, které nejsou na takovou zátěž dimenzovány, po nákladných opravách do roka zase všichni jezdíme v kolejích, vyjetých těžkými auty, která by mohla a měla volit trasu po dálnici.
Ve špičkách pak kamiony brzdí provoz na uzkých silnicích, protože je takřka nemožné je předjet.
Proč tedy kamiony nemají povinnost použít dálnici tam, kde je to možné? Mají určenou trasu, nákladový list, kde je určen cíl cesty, takže není problém zjistit, že se courá tam, kde nemá.
Možná někteří zaměstnavatelé vyvíjejí tlak na své řidiče, aby se co nejvíc vyhýbali dálnicím. Něco takového jsem zaslechla špitat mezi kamioňáky. Pro řidiče samotné jistě není nic příjemného jet někde po úzkých silnicích, kde hrozí různé karamboly, ať už je to most, nižší než ukazuje informační značka, hroutící se okraje silnice a osobní auta, která se mnohdy nebezpečně proplétají okolo nich.
Neměly by mít kamiony jízdu po dálnici určenou povinně? Pak by mohli sjíždět a najíždět na nejbližším dálničním sjezdu a jezdit po vyhrazených trasách. Samozřejmě to nedělají všichni, pravděpodobně ani většina, ale ti, kteří to dělají, úplně stačí k tomu, aby ohrožovali ostatní, ničili silnice, které nejsou k většímu provozu takto těžkých vozidel určené, nebo jen negativně ovlivňovali plynulost provozu.
Střet osobního auta s kamionem, byť není častý, většinou končí fatálně a k tomu, aby člověk zažil chvíli hrůzy, stačí potkat kamion najíždějící si do zatáčky.
Na jedné straně celní správa, či policie nahání a váží kamiony na dálnicích, na druhé straně úplně míjí ty, které se dálnicím vyhýbají, ať už k tomu mají jakýkoliv důvod. V tomto ohledu tedy často my, řidiči křehkých osobáků musíme spoléhat na štěstí, že ten kamion mineme bez úrazu. To je trochu málo.