Článek
Dokonce až tak, že neváhají vozit své děti do této alternativní školy ze širokého okolí.
To je zřejmě jednou z příčin sporu, který dovedl obci až k referendu o stavbě této budovy. Druhý stupeň školy prozatím sídlí v pronajatých prostorách bývalé hospody, což je stav poněkud nejistý.
Občanům vadí, že se zvýšil provoz, protože rodiče vozí děti do školy auty a s přibývajícími žáky přibylo i aut. Přesto, že obec z většího počtu žáků finančně profituje, někteří občané vyjadřují obavy o rozpočet obce. Další zase protestují, protože se jim nelíbí alternativní zaměření školy a raději vozí své děti jinam.
Další výtkou záměru stavby se stala skutečnost, že obec nedisponuje domovem důchodců a dle sdělení jednoho z občanů obce je hrozné, aby osamělí důchodci seděli za špatného počasí i několik dní sami doma.
Pominu-li skutečnost, že je velký rozdíl postavit další budovu pro instituci, která jíž funguje, existuje vhodný prostor pro stavbu na školním dvoře a je personálně zajištěná a je zároveň finančně zajištěn provoz a stavět a zajišťovat něco úplně nového, kde kromě stavby bude třeba zajistit i vhodné místo pro stavbu, personál, financování provozu a veškerou potřebnou infrastrukturu, je třeba se zamyslet nad tím, proč osamělí senioři seděli sami doma.
Ztěží se v těchto končinách vyskytlo počasí, které by zamezilo pečovatelským službám poskytovat péči, nebo rodinám svého seniora navštívit. Poskytování pečovatelských služeb není závislé na existenci domova pro seniory v obci. Různé sociální služby zajišťují tuto péči i v těch nejzapadlejších obcích naší země, vídám jejich auta i v horských vsích a za každého počasí. Tady jednoduše tuto péči někdo nezajistil a rozhodně z toho nelze vinit obec. Ta jen ztěží může vědět, kdo takovou pomoc potřebuje, nebo zda o ni vůbec stojí. O tuto pomoc je třeba si říci a také ji zaplatit. To může velice snadno zajistit rodina, někteří senioři to zvládnou i sami.
Stejně tak obec nemůže seniorům poskytovat zábavu v podobě návštěv a neexistence domova důchodců s tím nesouvisí. Stejně tak s tím nesouvisí plánovaná stavba školní budovy. Je věcí rodiny, aby zajistila svým seniorům odpovídající péči, ať už vlastními silami, nebo za pomoci sociálních služeb, nebo zajištěním pobytu v domově pro seniory.
Tito občané si sice vynutili soudním rozhodnutím referendum o stavbě školní budovy a je otázkou, jak toto referendum dopadne, pokud však bude stavba školní budovy zamítnuta, rozhodně to neznamená, že obec bude nejen ochotná, ale také schopná vystavět domov pro seniory.
Potřebuje-li tedy občan Oken odložit svého seniora do domova, bude muset volit zařízení v jiném místě.
Podaří-li se tedy stavbu školní budovy v referendu zamítnout, prohrají všichni. Nebude ani druhý stupeň školy a nebude ani domov pro seniory. Zůstane jen hořká pachuť prohry a nevraživost rodičů žáků oblíbené školy vůči těm, kdo referendum iniciovali s nesmyslnými důvody. Přitom školní budovy v menších obcích často po skončení výuky slouží k různým společným zájmovým aktivitám pro občany obce. Mohl by tam klidně vzniknout i klub pro seniory, zaměřený na jejich aktivity a bylo by po osamělosti.
Spíše jde o nijak ojedinělý jev, kdy urputní zastánci starých pořádků v obci brání jakémukoliv rozvoji obce, ať už jde o stavbu chodníku, školy, nebo dokonce i toho zmiňovaného domova pro seniory. Tito lidé neuznávají potřeby nikoho jiného, než jen ty svoje, bez ohledu na realitu života v obci a jsou ochotní k tomu použít i nesmyslné argumenty, či zneužít referendum. Je to smutný stav, který rozhodně nepomáhá klidnému soužití obyvatel. Spíše naopak.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/obec-okna-referendum-ceska-lipa-zakladni-skola_2502110500_har?