Hlavní obsah
Názory a úvahy

U Facebooku se ničeho nedovolám. Zmizí s příchodem AI lidskost?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay.com

Poslední dobou se mi vrací na mysl film Vratné lahve, kde v obchodě místo obsluhy umístili neosobní automat. Po své zkušenosti s Facebookem se teď totiž dokážu do zoufalých zákazníků lépe vcítit.

Článek

Nikdy předtím jsem na žádných sociálních sítích nebyla, ale když jsem chtěla uvést v širší známost svůj projekt, rozhodla jsem se neuposlechnout svého instinktu, a založila si účet na Facebooku. Následně jsem vytvořila svoji „page“, stránku týkající se mého projektu. Dva dny po registraci jsem zřejmě dostala shůry varování, že toto není moje cesta, v podobě pozastavení mého účtu - prý uvádím nepravdivé údaje, a to se na FB netrpí. Dostala jsem možnost se odvolat, ovšem za cenu uvedení svého telefonního čísla a zaslání fotky. Můj projekte, co všechno pro tebe neudělám! Poslala jsem a čekala dva dny, po kterých mi byl účet milostivě zpřístupněn s tím, že naznali, že jsem přece jenom nepravdivé údaje neuváděla. A moje facebooková kariéra mohla začít.

Nějakou dobu trvalo, než mě začali nacházet i lidé „zvenku“, ne jen moji přátelé. Když se to začínalo slibně rozvíjet, zkusila jsem si zaplatit několikadenní kampaň k určité akci. Možná právě to byla nějakým způsobem příčina mého pádu, respektive pádu mého účtu, ale to už se nikdy nedozvím.

Poslední den mé facebookové kampaně mi totiž přišel email, že můj účet je v nebezpečí uzamčení, protože na mě dostali opakované stížnosti pro porušení pravidel. A že mám 24 hodin na odvolání. Trochu mě to sice znepokojilo, ale v dobré víře, že se jistě vše vysvětlí, jsem vyplnila formulář a chtěla ho odeslat. Jenže po zadání hesla se objevilo další okénko vyžadující šestimístný kód, který si prý vygeneruji na svém účtu. Tak honem na účet a hledat, hledat, hledat… a nic. Tam, kde podle nápovědy generátor kódů měl být, nemám já nic. Po dalším zkoumání nápovědy se dozvídám, že tento generátor nemají všechny účty. Aha, tak ještě je tam možnost „Potřebujete jiný způsob identifikace?“ Ano, ano, ano! Kliknutí na tuto nabídku je ovšem marné, odkaz není aktivní. Pro mě neexistuje možnost, jak se proti zamknutí účtu odvolat.

Foto: Markéta Hausnerová - Duše zpívá!

FB identifikace

Rozhodla jsem se k věci vrátit za pár hodin, až na to budu mít větší klid, a pokusit se najít nějaké řešení. To už jsem se ovšem na svůj účet vůbec nedostala, objevila se pouze následující zpráva:

Foto: Markéta Hausnerová - Duše zpívá!

FB zpráva

Pozastavili jsme váš účet, protože váš instagramový účet (Cože? Já přece na Instagramuu vůbec nejsem!) donguyetuyen617 propojený s tímto se neřídí našimi pravidly. Přihlašte se do svého instagramového účtu, abyste se proti tomuto rozhodnutí odvolali. Můžete mít právo napadnout naše rozhodnutí u soudu ve vaší zemi nebo se obrátit na certifikovaný orgán pro řešení sporů. Stáhněte si vaše informace (to nešlo, objevila se hláška o chybě). Přihlašte se do vašeho instagramového účtu. Úúú, já nemám instagramový účet! A i kdybych měla, tak těžko pod takovým podivným nečeským názvem…

Začala jsem hledat, jak bych se mohla spojit s nějakým pracovníkem Facebooku, kterému bych všechno pěkně vysvětlila, on by to prověřil, a účet mi pak samozřejmě znovu zpřístupnil. Po delším průzkumu jsem zjistila, že to byla skutečně velmi naivní představa. Na Facebooku totiž není žádná uživatelská podpora, jen spousty článků nápovědy, která ale, jak jsem zjistila, ve skutečnosti nikam nevede.

Nabízejí několik formulářů pro nahlášení různých věcí jako např. ukradený účet, ale tam je vždycky třeba začít tím, že se do svého účtu přihlásíte. Jediný formulář, který toto nevyžaduje, je pro nahlášení porušení autorských práv. Tak jsem to zkusila přes něj, i když tam rovnou psali, že pokud ho využiju na něco jiného, nejspíš mi vůbec neodpovědí. Ve formuláři byly kolonky na odkaz na příspěvek, kterého se porušení práv týká. Takový odkaz jsem samozřejmě neměla, nicméně formulář se odeslal. Dávala jsem tomu sice malou šanci, ale - nesmějte se mi - tak trošku jsem doufala, že si moje vysvětlení a prosbu přečte nějaký člověk, nazná, jak mi bylo ukřivděno, a dá věci do pořádku.

Představte si, že mi hned druhý den přišel email. Že jsem neuvedla žádné odkazy, tak ať je uvedu, aby se na to mohli podívat. Tak jsem - plna naděje, protože je vidět, že o mně vědí a zabývají se tím - znovu vysvětlila svou situaci a požádala o přehodnocení. A světe, div se - zase přišla odpověď!

Ahoj,

děkujeme, že jste nás kontaktovali. Vezměte prosím na vědomí, že tento kanál slouží pouze k nahlášení porušení práv duševního vlastnictví, které může vést k odstranění nahlášeného obsahu. Místo toho to vypadá, že žádáte o pomoc týkající se statusu správce stránky nebo skupiny nebo o podporu pro hacknutý účet.

Prostřednictvím tohoto kanálu nejsme schopni pomoci s problémy s přístupem k účtu a nebudeme schopni váš požadavek přesměrovat. Pokud si přejete podat hlášení týkající se problému s přístupem k účtu, mohou vám pomoci následující odkazy:… (odkazy vedou na články v nápovědě, které mi pouze sdělí, že nemůžu dělat vůbec nic).

Díky,
Frankie
Facebook

Z mnou vyznačených formulací je jasné, že Frankie Facebook je automat, zdvořilý a rádoby nápomocný, ale lhostejný a bez naděje na spojení se skutečnými lidmi z masa a kostí.

Víte, ztráta toho účtu je v podstatě prkotina. Ale trochu mě děsí představa, že až se všechno podle plánů zdigitalizuje a veškeré systémy budou řízené umělou inteligencí tak, jako zřejmě do značné míry funguje Facebook, už nebude dovolání vůbec v ničem. Abychom se od samoobslužných pokladen a bankovní identity, přes bezobslužné obchody a digitalizaci peněz nedostali k absolutnímu odlidštění služeb i institucí, kde budeme marně tlouct na stěnu studeného automatu…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz