Hlavní obsah

Děti mají deprese z matematiky, tak jim přihoďme ještě kvadratické funkce

Foto: pixabay.com

Skutečně se pozastavuji nad logikou řešení kritického stavu výuky matematiky na našich školách, které ministerstvo školství představilo ve své úpěnlivě očekávané reformě.

Článek

Výuka matematiky v českých školách budí dlouhodobě vášně, kdy někteří odborníci jsou toho názoru, že matematika musí děti bavit, aby byly motivované se ji učit, snažit se ji pochopit a být ochotné si ji procvičovat, jiní odborníci tvrdí, že matematika nemá být primárně zábavná a ten pravý recept na úspěch v této oblasti je dril.

Učitelů matematiky ubývá a vznikl kvůli tomu dokonce fond Matika v česku, který začínající učitele matematiky (pokud učí méně než pět let) podporuje tím, že jim přidává měsíčně deset tisíc korun k platu, aby toho nenechali a nešli si vydělávat něčím jednodušším za víc peněz.

Zprávy o stavu matematických vědomostí a dovedností našich školáků dlouhodobě potvrzují, že je v této sféře opravdu nad čím přemýšlet a co zlepšovat:

V roce 2008 konstatují Hospodářské noviny, že už dětem ve třetí třídě základní školy nejde matematika, nerozumí číslům, problémy jim dělají i slovní úlohy a geometrie.

V roce 2014 si Eduin stýská, že pokud jde o vědomosti a dovednosti v matematice, čtvrtina našich patnáctiletých nedosahuje úrovně nezbytné pro řešení úkolů běžného života (podle mezinárodního průzkumu PISA); zato vynikají , a to ve světovém měřítku, nenávistí k matematice.

V roce 2018 informuje iDnes, že matematika je nejméně úspěšným předmětem v maturitních testech a středoškoláků, kteří tuto zkoušku napoprvé zvládnou, stále ubývá.

V roce 2020 přicházejí Lidové noviny s tím, že výsledky přijímacích zkoušek ukazují, že školáci některé matematické učivo nemají dostatečně procvičené, chybí jim základní matematické návyky a často nejsou schopni pochopit, co se po nich chce ve slovních úlohách.

V roce 2023 konstatuje Seznam Zprávy, že čeští školáci zaznamenali v mezinárodním testování PISA nejslabší výsledek od roku 2003. Přibývá prý dětí, které nezvládnou ani jednoduché úlohy, což jim může komplikovat i život v dospělosti, a těch nejlepších ubývá.

V roce 2024 informuje Deník, že podle zprávy Národního ústavu pro duševní zdraví se až polovina školáků kvůli škole potýká s psychickými problémy a podle nejnovější studie v tom velkou roli hraje právě matematika, která je pro děti strašákem.

V roce 2025 přichází ministerstvo školství se svou dlouze připravovanou reformou základního vzdělávání – a do výuky matematiky ke všem těm věcem, které české děti evidentně nezvládají, přidává navíc statistiku, kvadratické funkce a řezy těles.

Dává to smysl?

Zdroje:

https://www.matikacesku.cz/

https://www.lidovky.cz/domov/i-slovni-ulohy-v-matematice-delaji-zakum-problemy-casto-je-neuctou-rika-reditelka-cermatu-v-novem-se.A200123_152423_ln_domov_vlh

https://www.denik.cz/skolstvi-a-vzdelavani/matematika-depta-zaky-ministerstvo-skolstvi-zmeni-vyuku-i-maturitu.html

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kampus-ministerstvo-predstavuje-novinky-ve-skolach-267942#utm_content=ribbonnews&utm_term=%C5%A1kolstv%C3%AD&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz