Článek
Podle průzkumu Mapa školy společnosti Scio se zvýšil počet učitelů z 9,7 procent v roce 2022 na letošních 17 procent, kteří zažili vulgární chování žáků k sobě. Zároveň stoupl počet učitelů, kteří cítili strach z některého žáka a před čtyřmi lety pociťovalo obavy 4,6 procent učitelů, letos měl obavy každý desátý pedagog, který se do průzkumu zapojil.
Scio nabízí každý rok možnost zapojit se do průzkumu a letos se jej zúčastnilo celkem 150 základních škol. Podle vyjádření v průzkumu přibylo i žáků, kteří se vyjádřili, že v jejich třídě někdo skoro denně někomu nadává nebo ho ponižuje. V roce 2022 to uvedlo 16,9 procenta žáků a v letošním roce jich bylo 21,7 procenta. Zároveň se snížila spokojenost učitelů s chováním žáků vůči nim, celkový trend je negativní. Co je velmi zarážející, že v posledních dvou letech zažilo 13 procent dotázaných učitelů dokonce pocit strachu z některého z rodičů.
Z průzkumu vyplývá, že by se školy měly věnovat kvalitě vztahů mezi učiteli a žáky, ale já se domnívám, že začínat se musí v rodině a příkladem. Škola toho už mnoho napravit nemůže. A pokud se rodič nechová k učiteli slušně, dítě se bude řídit tímto příkladem, protože jiný nevidí.
Průzkum je prováděn na základě projektu Mapa školy, který prostřednictvím dotazníků zjišťuje zpětnou vazbu na fungování škol od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců.
Průzkum je zaměřen:
- na výuku a hodnocení
- na spolupráci
- na klima školy
- na materiální zázemí
- na spokojenost se školou
- na wellbeing *
- na vztahy
* Wellbeing ve školách znamená respektování žáka jako jednotlivce a podpora jeho bio-psycho-socio-spirituálního rozvoje