Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Psychologické triky restaurací, které pravděpodobně ani nevnímáme

Foto: Pixabay

Já bych to možná nazvala spíše marketingovými triky, kterými chce samozřejmě restaurace přilákat své zákazníky a prodat nám víc, než pro co jsme si přišli. A na tom je založen obchod.

Článek

Většina lidí si prý vybere jídlo do 90 vteřin, protože má hlad a nechce tedy dlouho pátrat, co si dá. Restaurace to vědí a navrhují menu tak, aby tuto naši rychlou volbu využily ve svůj prospěch. Pravděpodobně tedy v úvodu menu bude spíše dražší jídlo.

V lepších restauracích většinou chybí u pokrmů cena a je uvedena až v druhém pořadí a psychologicky to tedy v nás má vyvolat pocit dominance jídla nad cenou. Cena někdy bývá skrytá na nepřehledném místě či je označena nenápadně. Někdy se plánovitě objeví v menu velmi předražené jídlo, aby všechno ostatní působilo jako výhodná koupě. Náš výběr menu může také ovlivnit název a popis jídla. Čím výraznější popis případně s emocemi jako babiččin jablečný koláč, tím vyvolává v lidech pocit vyšší hodnoty potraviny, i když to samozřejmě nemusí být vůbec pravda a koláč může být průmyslově zpracován a následně zmrazen.

Důležitá je i hudba, která není v restauracích náhodná a pokud není v podniku plno, hraje pomalá hudba, ta nás zpomalí a pravděpodobně zůstaneme v restauraci déle a více utratíme. Rychlejší skladby se pouští v době oběda, aby se návštěvníci rychleji vystřídali.

Největší dopad na útratu má však určitě příjemný personál, který nás ovlivní víc než cokoliv jiného, ten právě dělá tu pravou atmosféru podniku. Psychologické triky v gastronomii vycházejí z výzkumů, nicméně nelze je nějak přeceňovat a ani bych je nepovažovala za nějaké záludnosti ze strany restauratérů, na které by si člověk měl dávat pozor.

Co se mi úplně nelíbí, že někde je připravena u pokladny sklenice na spropitné, která vytváří tlak na člověka, když vidí, že už je naplněna penězi a je jedno, jestli je tam dali zákazníci či sami číšníci, a nutí jej přispět. Přirozenější mi přijde, pokud chci dát spropitné, udělat to konkrétně při platbě a ne anonymně.

Někdo nazývá tyto triky podváděním zákazníků, ale já v tom vidím jen marketing, který se děje i v jiných oblastech a někdy nebývá rozhodně tak nevinný jako v gastronomii. Stačí si například rozkrýt téma slev v obchodech, to bych v některých případech podvodem rozhodně nazvala.

Jo a mně na výběr jídla jen 90 vteřin tedy nestačí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz