Hlavní obsah
Názory a úvahy

MHD v Praze zadarmo – výhody a nevýhody

Foto: Seznam.cz

Co kdyby se sanitky nemusely prodírat zácpami?

Podle mě by MHD zdarma mělo jen samé plusy. Kromě peněz. Ale kolik byste zaplatili za lepší prostředí, za své zdraví a za svůj čas ušetřený v kolonách?

Článek

Na můj článek Poslední generace - návod na řešení odpověděl pan Novotný, který je asi členem. A já se díky jemu dozvěděl, co je asi skutečným cílem hnutí Poslední generace. Protože „30“ to není, protože při rychlosti 30 km/h jsou emise vyšší, ne nižší.

Protože skutečným cílem Poslední generace je snížení aut ve městech o 80%. A protože „30“ nebude stačit k vymýcení aut, je více, než pravděpodobné, že po uzákonění rychlosti 30 km/h, budou další blokády, aby se nakonec stalo samotné vlastnictví aut drahým nesmyslem.

A přece je jednoduchý způsob, jak dosáhnout razantního snížení aut ve městě

Kdyby byla MHD zdarma, podle mě by to vedlo k velikému odlivu lidí od aut. Určitě ne 80%, ale možná třeba 50% by bylo možné.

Pojďme si říct, jaké by byly výhody takového rozhodnutí:

Plusy

- lepší kvalita životního prostředí (protože méně aut vypustí méně zplodin)
- vyšší rychlost přepravy, pro ty, co by i tak jezdili autem
- zrychlení sanitek, což by ve výsledku byly také zachráněné životy.
- ohromná úspora „člověkohodin“ strávených v zácpách pro ty, co by chtěli platit za svou dopravu, zatímco pro všechny ostatní by byla „zdarma“
- vyšší rychlost i pro ty, co cestují MHD, protože MHD bude rychlejší o zácpy a navíc bude jezdit častěji, když bude víc zákazníků, což by byla výhoda zejména v okrajových částech Prahy
- menší zatížení parkovacích míst, protože by některá auta z Prahy úplně zmizela, zatímco mimopražská by raději zůstávala na okrajích Prahy
- tento trend je navíc už vyzkoušen v estonském Tallinu, francouzském Colomiers, skutečný průlom pak v minulém roce učinilo třeba Lucembursko, které zavedlo MHD zdarma v celé zemi.
- navíc to funguje i v ČR (Frýdek-Místek, Hořovice, Lovosice).

Minusy

- Peníze. Protože nic není zdarma.

Problém je, že skutečná cena MHD je:

za nepřestupní jízdenku 30 min: 188 Kč
       za přestupní jízdenku 90 min: 250 Kč
       jízdenka na 24h: 750 Kč
       30 denní: 3430 Kč
       roční: 22810 Kč

Cože?

Ano. Jen 16% nákladů na MHD je zajištěné jízdným. Zbytek platí Praha.
       A samozřejmě další zvýšení povede ještě víc lidí, aby přesedlalo na auto nebo aspoň motorku. Protože už teď: „Já to třeba autem do práce mám 15-20minut a projezdím cca 1600Kč. Autobusem do práce 55minut - 3× přestup, z práce 80minut - 5× přestup, měsíčník 1500Kč.“
       Takže v ideálním případě (večer to domů trvá 5 hodin) dá tento člověk 100 Kč měsíčně za úsporu každý den 2h. Byl by blázen, kdyby nejezdil autem.
 

      Takže úvaha je jednoduchá: Chce Praha pořád zdražovat a pořád dotovat MHD z 84% (protože čím dražší bude jízdné, tím méně se vybere peněz, protože víc a víc lidí bude preferovat jízdu autem) nebo udělá hodně pro kvalitu životného prostředí a zaplatí za to 16%?

Stejně to zaplatíte

Buď Vašimi daněmi Praze nebo Vašimi daněmi Praze+ jízdenkou.
       Ale rozdíl v kvalitě životního prostředí, kvalitě života (zejména pro obyvatele třeba Ječné ulice a mnoha dalších) a v délce Vašeho života bude velký.
       Jak to tedy chcete zaplatit?

Co můžeme dělat hned

Podepište petici za MHD v Praze zadarmo. Celý tento projekt má smysl, když se nás podepíše aspoň 10.000 lidí. Pak se můžeme domluvit, jak to udělat. A když nás bude méně, tak se holt nedá nic dělat. Protože já nechci dělat blokády. A něco jiného se nedá dělat bez podpory lidí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám