Článek
Byly doby, kdy byly Fiaty symbolem dostupného luxusu. Modely jako 124, 125, 131 Mirafiori, 500, 600, 127, Tipo a další byly symbolem nejen Itálie, ale rovněž byly v prodejích velmi populární v celé Západní Evropě. Tehdy Fiat směle soupeřil s Roverem, Peugeotem, Renaultem, VW a dalšími. Jenže… zatímco na přelomu 70. a 80. let se policajt nebo rošťák v podání J.P. Belmonda proháněl po Francii ve Fiatu Ritmo a v Profesionálovi ve Fiatu 131, později by se asi nad Fiaty jen ušklíbl.
Už o 10 let později byly role v tehdejším koncernu FIAT rozděleny jasně - Lancie luxusní vozy mířící proti Mercedesu, Alfa Romeo proti BMW a Fiat dostupná vozítka. Jenže! Přišla dekáda tragických rozhodnutí - Lancia se v novém miléniu zredukovala na dvojici luxusních sedanů s cenami převyšující tehdejší etalon Mercedes-Benz, Alfa Romeo zase trpěla velkými kvalitativními výkyvy a zejména - tam, kde Mercedes nebo Audi či BMW představovaly nové a nové modely včetně SUV, tam Lancia či Alfa-Romeo ukazovaly vyžilou deset let starou techniku, ovšem za šílené ceny. A Fiat? Ten se na přelomu nultých a desátých let zbláznil. Sergio Marchionne, který bývá považován za geniálního ekonoma, naordinoval Fiatu smrtící dietu - veškeré úspěšné větší modely byly zrušeny, celá nabídka se skládala (a dodnes skládá) pouze z miniaut a jejich derivátů. A to v době, kdy automobily do 4 metrů délky se pomalu přestávaly kvůli zvyšující se kupní síle Evropanů kupovat.
Co dnes koupíte v nabídce Fiatu? Nic… nic atraktivního. Ano, Panda nebo model 500/600 do města super, ale kolik lidí takové auto hledá? Čím dál méně. Proč nemá Fiat, ale i Alfa Romeo a Lancia konkurenční nabídku nejen vůči Volkswagenu, ale i vůčl Peugeotu, Škodě, MG a dalším? Protože Každá značka FCA (Stellantis neberu) musí být odlišná. Tak odlišná, každá s tak velkým managementem, že zůstávají nekonkurenceschopné. Koneckonců, kdo kdy viděl na ulici Fiat s novou registrační značku? Chvíle ticha..... tak nic.
Jestli nějaká evropská značka nepřežije rok 2035, pak to nebude Volkswagen, ale Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati (stále vše FCA), Citroen/Peugeot (aneb najdi 10 rozdílů) a Seat (protože Cupra brácho je pro mladý, tak co nějakej Seat, byť je to prašť jako uhoď). Vsadíte se? Nedělal bych to…