Hlavní obsah
Lidé a společnost

Potkáme se u holiče

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Klapetek

Abu Bakr Moschee ve Frankfurtu nad Mohanem nabízí i pánské holičství.

Muslimské organizace v západní Evropě mají různé funkce. Primární je jistě náboženská, ale patří sem také vzdělávací, sociální nebo kulturní. Nelze ale zapomínat na ekonomickou roli těchto spolků.

Článek

Pro provoz komunitního centra je potřeba získat finanční prostředky. Jedním ze zdrojů jsou obchody s potravinami, spotřebním zbožím nebo restaurace. Dále to mohou být služby spojené s péčí o vlasy a změnou jejich stylu. Protože se jedná hlavně o pánská holičství, pozornost je věnována také vousům a knírům. Zřizování takových provozoven v pronajatých prostorech spolků má často dlouhou tradici. V minulých desetiletích totiž v Německu a Rakousku nefungovala dostatečná nabídka reagující na stoupající poptávku. V běžných kadeřnictvích byly docela vysoké ceny. Zákazníci očekávali trochu jiné postupy v péči a nakonec jim nemusel vyhovovat celkový přístup. V současnosti je už situace zcela jiná, jak to můžeme vidět ve čtvrtích s vyšším podílem obyvatel s migrační historií. Stačí se projít po berlínském Kreuzbergu, Ehrenfeldu v Kolíně nad Rýnem nebo vídeňské části Favoriten. Všude tam se stala specializovaná holičství běžnou součástí nabídky finančně dostupných služeb.

Foto: Martin Klapetek

Po modlitbě v Ayasofya Camii lze zajít i k holiči (Berlín-Tiergarten).

Je zajímavé sledovat rozdíly mezi jednotlivými provozovnami. Například fungují malá holičství, která se zaměřují jen na členy sdružení a jejich rodiny. Křeslo se prostě umístí do multifunkčního prostoru a je odděleno paravánem. Otevírací doba bývá obvykle kratší nebo se služby nabízí na vyžádání. Spíše ale narazíte na zavedená holičství ve speciálně upravených místnostech, která pracují hned s několika křesly. Zákazník si může vybrat mezi tradiční, nebo moderní provozovnou. Tomu odpovídá celkový styl práce, nabídka služeb a v neposlední řadě i pojetí interiéru. Klientela bývá různorodější, pracovní doba je pravidelná a finanční zisky jsou vyšší.

Proč je takové prostředí zajímavé pro terénní výzkum? Holičství totiž bývá místem pro posilování stávajících mezigeneračních vazeb ve sdružení. Návštěva je jednou z forem socializace členů rodin patřících ke stejné kulturní intepretaci islámu. To ale není zdaleka všechno. Navíc se zde projevuje vliv náboženského spolku přímo na mladé zákazníky. A to je další z témat pro religionistiku.

Foto: Martin Klapetek

Vedle reklamy na pouť do Mekky najdete otevírací dobu holičství (Emir Sultan Camii, Berlín-Schöneberg).

Na jednu stranu mohou mladíci pravidelně využívat moderní holičství. Má totiž tu správnou atmosféru, skladbu klientely a s tím souvisejícími konverzační témata. Prostě jako všude jinde se řeší především fotbal, auta a nástrahy každodenního života. Na druhou stranu si ale mohou udržovat odstup od duchovní a vzdělávací nabídky spolku. Možná se to později změní. Až budou starší a založí rodiny, třeba přehodnotí svoje postoje a zapojí se do náboženského života komunity. Srovnávací religionistika hledá podobné příklady i jinde. U nás to mohou být mladí Ukrajinci a řeckokatolické farnosti nabízející volnočasové aktivity. Poslední měsíce jen potrhly naléhavost takových témat.

Mnohdy jsou holičství navštěvována také zákazníky z většinové společnosti. Proto je důležité přemýšlet nad vhodným umístněním provozovny. Její prostor musí být bez problémů dostupný nejen pro člena sdružení. Ten už dopředu zná uspořádání místností a obvyklou provozní dobu. Holičství proto mají vlastní vstup přímo z ulice či poloveřejného dvora.

Foto: Martin Klapetek

Pánský holič, obchod s potravinami a orientální restaurace. Stačí si jen vybrat.

S ohledem na typ služeb se taková provozovna může stát specifickým komunikačním bodem. Návštěvník totiž obvykle přijde na delší časový úsek. Díky velikosti místnosti, jejímu uspořádání a oknům je lepší přehled o pohybu v nejbližším okolí. Spojení mezi zákazníkem a provozovatelem služby musí být bezprostřední. Týká se to reklamních štítů na fasádě domu a směrovek v průchodu nebo vstupní hale domu. Jde o to o sobě dát vědět i těm, kteří jdou náhodou okolo.

Máte svého oblíbeného kadeřníka/holiče? Čím si vás získal, že se k němu pravidelně vracíte?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz