Článek
Pro provoz komunitního centra je potřeba získat finanční prostředky. Jedním ze zdrojů jsou obchody s potravinami, spotřebním zbožím nebo restaurace. Dále to mohou být služby spojené s péčí o vlasy a změnou jejich stylu. Protože se jedná hlavně o pánská holičství, pozornost je věnována také vousům a knírům. Zřizování takových provozoven v pronajatých prostorech spolků má často dlouhou tradici. V minulých desetiletích totiž v Německu a Rakousku nefungovala dostatečná nabídka reagující na stoupající poptávku. V běžných kadeřnictvích byly docela vysoké ceny. Zákazníci očekávali trochu jiné postupy v péči a nakonec jim nemusel vyhovovat celkový přístup. V současnosti je už situace zcela jiná, jak to můžeme vidět ve čtvrtích s vyšším podílem obyvatel s migrační historií. Stačí se projít po berlínském Kreuzbergu, Ehrenfeldu v Kolíně nad Rýnem nebo vídeňské části Favoriten. Všude tam se stala specializovaná holičství běžnou součástí nabídky finančně dostupných služeb.
Po modlitbě v Ayasofya Camii lze zajít i k holiči (Berlín-Tiergarten).
Je zajímavé sledovat rozdíly mezi jednotlivými provozovnami. Například fungují malá holičství, která se zaměřují jen na členy sdružení a jejich rodiny. Křeslo se prostě umístí do multifunkčního prostoru a je odděleno paravánem. Otevírací doba bývá obvykle kratší nebo se služby nabízí na vyžádání. Spíše ale narazíte na zavedená holičství ve speciálně upravených místnostech, která pracují hned s několika křesly. Zákazník si může vybrat mezi tradiční, nebo moderní provozovnou. Tomu odpovídá celkový styl práce, nabídka služeb a v neposlední řadě i pojetí interiéru. Klientela bývá různorodější, pracovní doba je pravidelná a finanční zisky jsou vyšší.
Proč je takové prostředí zajímavé pro terénní výzkum? Holičství totiž bývá místem pro posilování stávajících mezigeneračních vazeb ve sdružení. Návštěva je jednou z forem socializace členů rodin patřících ke stejné kulturní intepretaci islámu. To ale není zdaleka všechno. Navíc se zde projevuje vliv náboženského spolku přímo na mladé zákazníky. A to je další z témat pro religionistiku.
Vedle reklamy na pouť do Mekky najdete otevírací dobu holičství (Emir Sultan Camii, Berlín-Schöneberg).
Na jednu stranu mohou mladíci pravidelně využívat moderní holičství. Má totiž tu správnou atmosféru, skladbu klientely a s tím souvisejícími konverzační témata. Prostě jako všude jinde se řeší především fotbal, auta a nástrahy každodenního života. Na druhou stranu si ale mohou udržovat odstup od duchovní a vzdělávací nabídky spolku. Možná se to později změní. Až budou starší a založí rodiny, třeba přehodnotí svoje postoje a zapojí se do náboženského života komunity. Srovnávací religionistika hledá podobné příklady i jinde. U nás to mohou být mladí Ukrajinci a řeckokatolické farnosti nabízející volnočasové aktivity. Poslední měsíce jen potrhly naléhavost takových témat.
Mnohdy jsou holičství navštěvována také zákazníky z většinové společnosti. Proto je důležité přemýšlet nad vhodným umístněním provozovny. Její prostor musí být bez problémů dostupný nejen pro člena sdružení. Ten už dopředu zná uspořádání místností a obvyklou provozní dobu. Holičství proto mají vlastní vstup přímo z ulice či poloveřejného dvora.

Pánský holič, obchod s potravinami a orientální restaurace. Stačí si jen vybrat.
S ohledem na typ služeb se taková provozovna může stát specifickým komunikačním bodem. Návštěvník totiž obvykle přijde na delší časový úsek. Díky velikosti místnosti, jejímu uspořádání a oknům je lepší přehled o pohybu v nejbližším okolí. Spojení mezi zákazníkem a provozovatelem služby musí být bezprostřední. Týká se to reklamních štítů na fasádě domu a směrovek v průchodu nebo vstupní hale domu. Jde o to o sobě dát vědět i těm, kteří jdou náhodou okolo.
Máte svého oblíbeného kadeřníka/holiče? Čím si vás získal, že se k němu pravidelně vracíte?