Článek
Pro provoz komunitního centra je potřeba získat finanční prostředky. Jedním ze zdrojů jsou obchody s potravinami, spotřebním zbožím nebo restaurace. Dále to mohou být služby spojené s péčí o vlasy a změnou jejich stylu. Protože se jedná hlavně o pánská holičství, pozornost je věnována také vousům a knírům. Zřizování takových provozoven v pronajatých prostorech spolků má často dlouhou tradici. V minulých desetiletích totiž v Německu a Rakousku nefungovala dostatečná nabídka reagující na stoupající poptávku. V běžných kadeřnictvích byly docela vysoké ceny. Zákazníci očekávali trochu jiné postupy v péči a nakonec jim nemusel vyhovovat celkový přístup. V současnosti je už situace zcela jiná, jak to můžeme vidět ve čtvrtích s vyšším podílem obyvatel s migrační historií. Stačí se projít po berlínském Kreuzbergu, Ehrenfeldu v Kolíně nad Rýnem nebo vídeňské části Favoriten. Všude tam se stala specializovaná holičství běžnou součástí nabídky finančně dostupných služeb.
Je zajímavé sledovat rozdíly mezi jednotlivými provozovnami. Například fungují malá holičství, která se zaměřují jen na členy sdružení a jejich rodiny. Křeslo se prostě umístí do multifunkčního prostoru a je odděleno paravánem. Otevírací doba bývá obvykle kratší nebo se služby nabízí na vyžádání. Spíše ale narazíte na zavedená holičství ve speciálně upravených místnostech, která pracují hned s několika křesly. Zákazník si může vybrat mezi tradiční, nebo moderní provozovnou. Tomu odpovídá celkový styl práce, nabídka služeb a v neposlední řadě i pojetí interiéru. Klientela bývá různorodější, pracovní doba je pravidelná a finanční zisky jsou vyšší.
Proč je takové prostředí zajímavé pro terénní výzkum? Holičství totiž bývá místem pro posilování stávajících mezigeneračních vazeb ve sdružení. Návštěva je jednou z forem socializace členů rodin patřících ke stejné kulturní intepretaci islámu. To ale není zdaleka všechno. Navíc se zde projevuje vliv náboženského spolku přímo na mladé zákazníky. A to je další z témat pro religionistiku.
Na jednu stranu mohou mladíci pravidelně využívat moderní holičství. Má totiž tu správnou atmosféru, skladbu klientely a s tím souvisejícími konverzační témata. Prostě jako všude jinde se řeší především fotbal, auta a nástrahy každodenního života. Na druhou stranu si ale mohou udržovat odstup od duchovní a vzdělávací nabídky spolku. Možná se to později změní. Až budou starší a založí rodiny, třeba přehodnotí svoje postoje a zapojí se do náboženského života komunity. Srovnávací religionistika hledá podobné příklady i jinde. U nás to mohou být mladí Ukrajinci a řeckokatolické farnosti nabízející volnočasové aktivity. Poslední měsíce jen potrhly naléhavost takových témat.
Mnohdy jsou holičství navštěvována také zákazníky z většinové společnosti. Proto je důležité přemýšlet nad vhodným umístněním provozovny. Její prostor musí být bez problémů dostupný nejen pro člena sdružení. Ten už dopředu zná uspořádání místností a obvyklou provozní dobu. Holičství proto mají vlastní vstup přímo z ulice či poloveřejného dvora.
S ohledem na typ služeb se taková provozovna může stát specifickým komunikačním bodem. Návštěvník totiž obvykle přijde na delší časový úsek. Díky velikosti místnosti, jejímu uspořádání a oknům je lepší přehled o pohybu v nejbližším okolí. Spojení mezi zákazníkem a provozovatelem služby musí být bezprostřední. Týká se to reklamních štítů na fasádě domu a směrovek v průchodu nebo vstupní hale domu. Jde o to o sobě dát vědět i těm, kteří jdou náhodou okolo.
Máte svého oblíbeného kadeřníka/holiče? Čím si vás získal, že se k němu pravidelně vracíte?