Hlavní obsah
Politika

Volební kampaň je soutěž, kdo vyhraje Zlatého Pinokia české politiky

Foto: ChatGPT 5

Soutěž o Zlatého Pinokia

Letošní volební kampaň tak opravdu působí jako soutěž o největší lež. Ať už se hraje na ekonomická kouzla, energetické zázraky nebo migrační horory, jedno mají všichni společné – realita je nezajímá.

Článek

Volič se stává divákem velkého představení, kde vítězí ten, kdo umí nejlépe říct nemožné s vážnou tváří.

Daň z hlouposti způsob financování slibů

Volební kampaně jsou zvláštní období. Všichni mluví, nikdo neposlouchá, a přesto se na konci někdo zvolí. Letos to působí, jako by se politické strany předháněly v soutěži o největší fantazii – jen bez literárního talentu.

Sliby létají vzduchem jako konfety: „Zvýšíme platy, snížíme daně, postavíme byty, zachráníme planetu a ještě vám každý měsíc pošleme čokoládu.“ A voliči? Ti jen přikyvují. Ne proto, že by tomu věřili, ale protože je to příjemnější než přemýšlet o tom, že realita je drahá, složitá a bez čokolády.

V kampani se nehraje o pravdu, ale o schopnost ji elegantně obejít. Volič se stává divákem, který si kupuje lístek na představení, kde se nemožné tváří jako samozřejmost. A čím větší lež, tím větší potlesk.

Možná by se místo volebních programů měly rozdávat katalogy přání. A místo rozpočtových analýz – pohádky na dobrou noc. Protože v kampani nejde o to, co je možné, ale o to, co se dá říct bez smíchu.

A tak vzniká geniální myšlenka: daň z hlouposti. Ne jako trest, ale jako dobrovolný příspěvek těch, kteří si každé čtyři roky říkají: „Tentokrát to určitě vyjde. A ten toho slíbil nejvíc“

Foto: vytvořeno ChatGTP 5

Budoucí sněmovna

A tak se daň z hlouposti nevybírá u pokladny, ale v tichém souhlasu. V tom momentu, kdy si řekneme: „Zní to šíleně, ale co když…“ A právě tehdy se kampaně stávají výnosným podnikem – ne pro stát, ale pro iluze a samotné politiky.

Až se volební plakáty začnou loupat z billboardů a sliby se rozplynou jako ranní mlha nad rozpočtem, zůstane tu jen ticho. Ticho po kampani, ve kterém se nikdo neptal, co se splní – protože to přece nebylo nikdy důležité.

Volič, unavený z reality, dnes rád přijme sen. A když sen stojí miliardy, nevadí. Vždyť to platí někdo jiný.

A tak se dál točí kolotoč slibů, kde se nemožné stává běžným, a běžné se vydává za revoluci. Všichni víme, že to nedává smysl – ale kdo by si to chtěl připustit? Vždyť přemýšlení bolí. A volební kampaně jsou tu od toho, aby nás toho ušetřily.

Nakonec nezbývá než pokrčit rameny a říct si: Po nás ať potopa. Hlavně že jsme to odhlasovali s pocitem, že jsme něco změnili. A že to bylo zadarmo. Tedy – zatím.

Foto: vytvořeno ChatGTP 5

Soutěž o Zlatého Pinokia

Bylo by tedy na čase, vyhlásit anketu o Zlatého Pinokia české politiky:

Anketa

Kdo je podle Vás největší Pinokio české politiky?
Andrej Babiš
66,7 %
Tomio Okamara
0 %
Petr Fiala
33,3 %
Vít Rakušan
0 %
Kateřina Konečná
0 %
Filip Turek
0 %
Zdeněk Hřib
0 %
Marek Výborný
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz