Článek
Španělský hrabě v povětří
Překonat moře mezi Anglií a Francií bylo odedávna snem španělského stavebního konstruktéra, leteckého konstruktéra a pilota, hraběte Juana de la Ciervy.
Narodil se ve španělském městě Murcia, v bohaté rodině, záhy se ale přestěhoval do Anglie a začal bádat v oblasti leteckých motorů. Od roku 1912 začal stavět ve své továrně letadla, jeho snem a snahou ale bylo především vyrábět bezpečné vírníky – létající stroje, které poháněla vpřed klasická vrtule, ale ve vzduchu je na rozdíl od křídel letadel udržoval svislý rotor.
Juan de la Cierva postupně zkonstruoval, otestoval a úspěšně prodal celou řadu typů svých vrtulových strojů: Cierva C.1, Cierva C.2, Cierva C.3, Cierva C.4, Cierva C.6, Cierva C.8, Cierva C.9, Cierva C.12, Cierva C.17, Cierva C.19, Cierva C.24, Cierva C.30A, Cierva Air Horse, Cierva W.9, Cierva CR Twin.
Čin, který vstoupil do dějin
V roce 1928 si splnil i svůj velký životní sen: jako první pilot vírníku (C.8L4) přeletěl právě kanál La Manche. Let trval pouhých 18 minut:
Juan de la Cierva zemřel stylově. V roce 1936 zahynul při letecké katastrofě u Amsterdamu, kdy jeho letadlo havarovalo v husté mlze.
Zajímavosti o vírnících na Novinky.cz
Zajímavost: Vírník si pořídil i moravský podnikatel Tomáš Baťa, stroj létal s podnikovou poštou.
.
Přečtěte si také další články autora: