Článek
Změna je život a Medium.cz ji umí pořádně osladit. Čtenáři dostanou možnost podpořit své oblíbené autory přímo finančním příspěvkem. Přibližujeme se tak streamerům, kde jsou dobrovolné příspěvky významnou součástí jejich příjmů.
Ačkoliv dobrovolný příspěvek si i díky slangovým názvům „dono“ či „donate“ většina lidí spojuje s darem, pro nás autory se nejedná o dar, ale běžnou tržbu. Fakticky je to něco jako dobrovolné vstupné. Úplně stejně jako příjem z provize od Medium.cz musíme tento příjem řádně uvést v daňovém přiznání a zdanit, jste-li plátci DPH, musíte i z něj odvést DPH.
Příspěvky mohou příjmy autorů výrazně zvýšit, ale také nemusí. Rozhodnutí platformy o snížení provizí znamená, že na příspěvcích musí autor obdržet 24% toho, co získává na provizích, jen aby byl na svém. Platforma si bere z příspěvků 15% provizi, pro srovnání Patreon jen 10%, ale třeba Onlyfans 20%.
Obávám se ovšem, že seriózní texty nebudou otevírat peněženku čtenáře tak dobře jako erotika. S výjimkou Twich generace není model přímé podpory tvůrců v Česku nijak zakořeněn a většina autorů spíše pocítí snížení provizí. Ale třeba se pletu a český národ překvapí.
Vzhledem k tomu, že většině autorů se tlačítko zpřístupní až říjnu, relevantní obrázek budeme mít na počátku příštího roku. Do té doby by měla být spuštěna i možnost mít některé články s placeným přístupem. To dává smysl hlavně u úzkoprofilových odbornějších textů, kde provize z reklam nemůže ani teoreticky vyvážit práci s nimi spojenou. Pro mnoho autorů se tak otevře možnost tvořit kvalitní texty, které by jinak nemohly smysluplně vzniknout. Ovšem vzniknou a najdou si své čtenáři i texty, které by jinak neprošly sítem redakcí. Mediální svět bude pestřejší a bohatší.
Nová etapa přináší nové příležitosti a nás autory to samozřejmě nutí přemýšlet nad naší tvorbou a její prezentací. Důležitá bude i práce se sociálními sítěmi a tvorba komunity. Z autorů se stávají influenceři, kteří musejí být přítomni na sítích, být vidět a tvořit obsah nad rámec pouhých článků. Pro úspěch už nebude stačit jen dobře psát, komunita bude chtít znát autentický obraz autora. Chcete vědět, kdo je člověk, kterého podporujete.
Podnikat s Medium.cz není zrovna jednoduché. Platforma se vyznačuje naprosto katastrofální formou komunikace, kdy se nedovíte to klíčové – proč Váš text neprorazil na hlavní stránku. Musíte si napsat o důvod, který se někdy dozvíte a někdy ne. Tak jsem se třeba před pár měsíci dověděl, že žádný můj text se na hlavní stránku Seznam.cz nedostane, protože jsem z jejich pohledu politik. Sice nekandiduji, z politiky nemám ani korunu, ale najednou mé texty neměly šanci. Nikoho třeba ani nenapadlo nová pravidla dát vědět autorům, takže jsem si klidně mohl myslet, že prostě píšu špatně. O připravované politické aréně dopředu také ani slovo.
Chybí jakékoliv relevantní měřítko úspěchu v podobě statistik. Jako autoři netušíme, jaké čtenosti naše články dosahují vzhledem k ostatním. Nevíme, zda ten počet našich sledujících je dobrý či nikoliv. Nevíme kolik a jakých článků denně vychází. Nevíme, kolik pozic atraktivního zobrazení je k dispozici.
Chce se po nás, abychom uváděli zdroje, ale pokud jich uvedeme mnoho, hyzdí text a odrazují čtenáře, aby roloval k udělení srdíčka. Proč nemají zdroje samostatný rozklikávací boxík? Chytrý čtenář s relevantním zájmem by si takový boxík rozklikl, ten hloupý nám bude stejně v diskusi nadávat do lhářů.
Platforma Medium.cz by to byla bývala mohla dotáhnout o dost dál, pokud by aktivně inovovala ve spolupráci se svou komunitou autorů, jako bývá zvykem u globálně úspěšných projektů. Místo toho své autory dokáže často nepříjemně překvapovat. Pro mne je to vedlejší aktivita a když se z rozhodnutí Média náhle mé texty přestanou objevovat na hlavní stránce a příjmy se scvrknou k nule, nestane se nic. Pro někoho, kdo se psaním živí, to může být katastrofa.
Médiu by slušela lepší a otevřenější forma komunikace s autory. Alespoň systematické zdůvodnění, proč článek neprojde na hlavní stranu, a redakční blog, kde budou komunikovat změny, by psát mohli. Statistiky jsou důležité, pomáhají a motivují. Interně určitě existují, tak proč se nepochlubit. Uvádění zdrojů je dobrý nápad, ale ne do textu článku a za článek. Zdroje prostě patří do rozklikávacího boxíku, protože ty odkazy kazí estetiku blogu. Třeba se někdy dočkáme pokroku i v těchto oblastech.
Děkuji všem autorům za dobré texty, které se na Médiu objevují a držím palce, ať jste po změnách v odměňování v plusu. Díky všem čtenářům, že mé články čtete, komentujete, diskutujete a sdílíte, bez Vás by to nešlo a nemusíme se na všem shodnout. V neposlední řadě děkuji redakci Média a jeho vývojářům za 2,5 roku spolupráce, která mi pomohla nejen monetizovat můj koníček, ale také mě přinutila lépe chápat mediálně svět, sociální sítě a inovovat cesty, jak to vše propojit dohromady s mojí profesí i politickými aktivitami.