Hlavní obsah
Názory a úvahy

Rok a čtvrt se Seznam Médium

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Díky Seznam Médiu jsem se vrátil k psaní. Od února 2023 jsem na této platformě publikoval 58 článků, některé úspěšné, některé méně. S touto zkušeností mohu dát i trochu zpětné vazby.

Článek

Psaní mě nikdy neživilo, vždy to pro mě byl spíše koníček, který jsem realizoval na blogu Idnes a občas pro někoho stvořil nějaký honorovaný článek jinde. Poté, co Mafru koupil Andrej Babiš, řešil jsem velké dilema, zda se chci podílet na tvorbě obsahu zrovna zde. Rozumných alternativ k výběru moc nebylo, a i když mi to někdy nedalo, psal jsem spíše sporadicky.

Oživit mé psaní nebyl žádný sofistikovaný plán, spíše souhra náhod. Platforma Seznam Médium se spustila na podzim 2022 bez nějaké větší pozornosti. Já ji objevil koncem ledna 2023 a první článek „Privatizace Budvaru může zachránit český kapitálový trh“ jsem publikoval 2. února.

Mé nejúspěšnější články na Idnes dosáhly čtenosti lehce přes 40 tisíc, proto mi 86 tisíc přečtení doslova vyrazilo dech. Ano, trefil jsem i téma ve správný čas. Zatímco na Idnes můžete publikovat téměř cokoliv, Seznam Médium prochází redakční kontrolou a dobrou pozici na hlavní stránce si zaslouží jen kvalitativně silné články, o to větší radost mi úspěch mé prvotiny přinesl.

O 4 dny později jsem publikoval „Jak jsem se těšil na důchod v 73 letech“, opět kvalifikovaný na hlavní stránku a téměř 76 tisíc přečtení. Tím jsem překročil 100 000 zobrazení, hranici, která umožňuje cestu k provizím z reklamy.

Tehdy jsem tomu takovou váhu nepřikládal, kromě toho podmínky monetizace nebyly úplně jasné, záleželo i odkud přišel návštěvník. Rozumným krokem bylo, že dnes už je to jedno a Seznam se dělí s autory Seznam Médium o provize z reklam 50:50.

Ač se nedá říci přesné číslo, protože cena reklamy je proměnlivá v čase, autor Seznam Média může počítat se zhruba 50 Kč za tisíc zobrazení. Takto kvalitní a relativně předvídatelnou monetizaci žádná jiná česká platforma nenabízí.

Můj nejčtenější článek byl pro mě trochu překvapivě „Írán tvrdě zasáhl iluze o síle Ruska, Číny i své vlastní“ s více než 170 tisíci zobrazeními, provize z reklamy relativně nesložitého názorového textu zde hravě překonávala honoráře za relativně složité texty vyžadující hlubší analytickou práci.

Provize chodí včas v deklarovaném termínu, což po mých zkušenostech s honorovaným psaním nepovažuji za samozřejmost.

Silnou stránkou blogování na Seznam Médium jsou i zdejší diskuse, kde jsou diskutující povinni vystupovat pod svým skutečným jménem. V porovnání s Facebookem je diskuse velice kultivovaná, a dokonce i hodnotná, baví mě se do ní zapojovat, a to nejen pod vlastními články.

Seznam Médium má samozřejmě i své mouchy, slabiny nebo jak říkají kvalitní manažeři prostor pro zlepšení.

Vůbec třeba nevím, jestli se můžu řadit mezi úspěšné autory. Mé články často vydělaly peníze, dostaly od čtenářů srdíčka, obsahují mnoho komentářů v diskusi, dosáhly vysokých čteností a několik set lidí se přihlásilo k mému sledování. Je to moc, málo? Nevím.

Absolutně chybí jakékoliv žebříčky autorů a článků, cokoliv, podle čeho by mohl autor Seznam Média poměřit své úspěchy s ostatními v krátkodobém i dlouhodobém měřítku. Přitom se jedná o věc technologicky nenáročnou, nenákladnou, s vysokou přidanou hodnotou pro autory.

Zpětná vazba je totiž důležitá, motivuje k tvorbě možná ještě více než vyplácené provize. Ovšem o úspěchu článku, o tom, na jak atraktivní pozici a kolikrát bude nabídnut veřejnosti k přečtení, rozhodují editoři. Autoři vlastně neví jak a proč.

Jediná informace, kterou se dozvíme, je, že článek byl schválen a zařazen na hlavní stránku Seznam.cz anebo pouze publikován. Pokud se na hlavní stránku Seznamu článek nekvalifikuje, autor se nedozví proč, chybí jakákoliv zpětná vazba ze strany editora.

Nevíme, kolik a jak atraktivních pozic má Seznam Médium pro umístění na hlavní stránku k dispozici, pokud se náš článek na hlavní stránku dostane, lze dedukovat podle intenzity naskakující čtenosti, jak atraktivní pozice to je. Ale jak atraktivní byl článek shledán editory ve srovnání s ostatními nevíme.

Další velkou vrozenou slabinou Seznam Média je upozadění osobnosti autora. Kromě toho, že stávající vzhled služby příliš nepodporuje rozvoj osobní značky, vede u části čtenářů k záměně veřejného názorového blogu se zpravodajstvím a publicistikou Seznam Zprávy.

V diskusích je mi často vyčítána neobjektivita, jsem oslovován jako redaktor či pisálek ze Seznamu. Potom žádný div, že kritické blogy pana Petra Šoustala vůči naší hokejové reprezentaci si vysloužily od Jakuba Voráčka odeslání tam, kde slunce nesvítí, i pro celou redakci Seznam Zpráv.

Seznam Médium se bleskově přejmenoval na Médium, ale věřím, že i v Seznamu vědí, že tohle není to řešení. Řešení je, aby se blog vizuálně lišil od zpravodajství, a především čtenář více vnímal, kdo je autor, kterého zrovna čte.

Mimochodem pan Petr Šoustal zkritizoval ve svém posledním příspěvku nominaci na fotbalové EURO, že bychom měli šanci na titul?

Přes všechny své chyby a nedostatky je Médium velice zdařilá platforma a pokud vývojáři Seznamu ještě trochu zapracují, může být platformou skvělou a neporazitelnou. Bylo by dobré, kdyby Seznam více komunikoval směrem k autorům i veřejnosti, jaké plány má s platformou do budoucna.

Možnost oslovit široké publikum a monetizovat autorské dovednosti tu do vzniku Seznam Média nebyla. Seriózní články nebudou nikdy schopny vydělat tolik, jako lechtivé fotky na Onlyfans. Přesto platforma přivedla k psaní mnoho lidí, kteří díky tomu rozvíjí své vyjadřovací a komunikační schopnosti, to veřejné debatě v Česku jedině prospěje.

Já svůj koníček znovuobjevil a rozvíjím jako nikdy předtím. Stal jsem se podnikatelem, což mi kromě daňové výhodnosti přiznat příjmy podle §7 místo §10 otevírá snazší cestu i k honorovanému psaní nebo poradenství. Psaní mě baví čím dál více, dostávám se k informacím, tématům, faktům a souvislostem, které by mne jinak ani nenapadlo hledat, vnímám, jak roste moje kompetence a je to docela příjemný pocit.

Za to patří poděkování zejména vám, čtenářům. Pro vás obsah tvořím, vy jste mojí zpětnou vazbou, inspirací i motivací. Děkuji za to, že vás moje články baví, těší, rozčilují a štvou, že se střetáváme v někdy velmi argumentačně zajímavých diskusích a těším se na další!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz