Hlavní obsah
Názory a úvahy

Chorvatsko, co jsi to Čechům provedlo?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock (licence zakoupena)

Zase další článek o Chorvatsku. Jak se mění náš pohled na oblíbenou turistickou destinaci v době každodenních negativních zpráv?

Článek

Kdysi představovalo Chorvatsko utkvělý obraz letní idylky v myslích českých turistů. Představujeme si krásné a čisté moře, půvabná městečka a usmívající se hostitele. To v nás zanechalo dojem, že se jedná o místo, kam každý Čech, sám či s rodinou, musí alespoň jednou za život vyrazit na dovolenou, nebo alespoň o tom sní.

V posledních několika týdnech se mi však zdá, že se média zaměřují na různé zprávy a články, které malují poněkud jiný obraz tohoto oblíbeného turistického cíle. „Drahota v Chorvatsku“, „Žraloci v chorvatském moři“, „Přemrštěné ceny parkování“ – titulky, které by se mohly zdát jako z útržku detektivního románu, se nyní stávají běžnou součástí každodenního zpravodajství.

Vlastně není den, kdy by se v online prostoru nebo i tištěných médiích neobjevil alespoň jeden článek o tom, jak je dovolená v Chorvatsku tou nejhorší volbou pro trávení letních dnů.

Je zřejmé, že perspektiva se mění a žádná destinace není imunní vůči kritice. Ale co je tedy příčinou těchto negativních „recenzí“? Je Chorvatsko skutečně tak odlišné od let minulých? Nebo je tato mediální kampaň jen odrazem nějakého nového moderního trendu, výstřelku, který má za úkol přilákat pozornost ve stále více přesyceném světě zpravodajství?

Na druhou stranu, stojí za zmínku, že ne všechny z těchto zpráv jsou neopodstatněné.

Například drahota v Chorvatsku je skutečností, o kterou se podělil již nejeden cestovatel na sociálních sítích. Přechod na Euro dohromady s inflací, která se nevyhnula ani Chorvatsku, s sebou přinesl zákonitě určité zvýšení cen. Je to fenomén, kterému se nevyhnula žádná země, když přecházela ze své národní měny na jednotnou evropskou měnu. Včera se dokonce objevila zpráva o žralocích v moři. To samozřejmě může v mnoha lidech vyvolat hrůzu. Ale nesmíme zapomínat na fakt, že ve Středozemním moři občas žraloci plavou, je to jejich přirozené prostředí. Ta správná otázka však zní, zda tyto faktory opravdu znamenají, že Chorvatsko je nyní po právu označované tou „špatnou“ destinací?

Jedním z důvodů, který může vysvětlit tento jev, je skutečnost, že Češi jsou stále více schopni a ochotni si naplánovat svou vlastní dovolenou. To znamená, že místo toho, aby platili přemrštěné ceny cestovních kanceláří, hledají vlastní ubytování přes služby jako Booking.com a jedou na dovolenou svým vlastním autem. Ve srovnání s cenami nabízenými cestovními kancelářemi mohou úspory dosahovat 30 až 40 % pro tříčlennou rodinu.

Chorvatsko pořád zůstává krásnou zemí s mnoha přírodními krásami a kulturními poklady. Má své výzvy a své problémy, stejně jako jakákoli jiná destinace.

Nakonec ale volba, kam vyrazit na dovolenou, zůstává vždy jen na nás samotných. A, ať už se rozhodnete pro Chorvatsko, nebo jakoukoli jinou destinaci, je dobré si uvědomit, že každá země má své plusy a minusy, a neměly by nás odradit ani negativní zprávy, pokud se nejedná o nějaké bezpečnostní hrozby.

Co se tedy stalo s Chorvatskem?

Pravděpodobně vlastně nic, ačkoli nás některé články chtějí přesvědčit o opaku. Náš pohled na cestování se zákonitě mění, stejně jako se mění svět kolem nás. A to je dobře.

Citát na závěr od Paula Coelho: „Cestování není nikdy otázkou peněz, nýbrž odvahy.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz