Článek
Ten text ležel v „autorském šuplíku“ dlouhých osm let. A když ho v roce 1990 vydavatelství Československý spisovatel uvedlo na trh pod titulem Rozhovory s útěkem, tak to byla trojnásobná senzace. Napsala ho totiž zpěvačka Bára Basiková (60), pochválil ho spisovatel Bohumil Hrabal a v neposlední řadě - poetickou formou popisoval autorčin lesbický vztah.
„Příběh, který byl původně napsán jako soukromá zpověď a neměl proniknout na veřejnost,“ vysvětlovala anotace na záložce knihy. Sám Hrabal, autor světového formátu, se v té době přiznal, že knihu četl dokonce dvakrát. „Třetí osoba, která je vždycky znamením románu, třetí osoba Báry Basikové je zatajovaná ich-forma,“ soudil spisovatel o tomto díle. A přirovnal jeho styl k postupům Jamese Joyce v románu Odysseus (1922) nebo uměleckým principům Aristotelovým. V té době autorka ohlašovala i pokračování nazvané Rozhovory s útokem, ale k vydání nikdy nedošlo.
Splynutí je zázrak
„Na rtech cítí tvar Kewiných úst, mokrých a studených, cítí chuť plodu…zapotácely se a vklouzly pod vodu…pohlížíme si do očí přes zavřená víčka a kousáme se, chutnáme si,“ popisovala zde Basiková svou sexuální zkušenost s neznámou přítelkyní. Toto rané milostné splynutí (odečteme-li oněch „osm let v šuplíku“ od zpěvaččina věku 27 let v době vydání) o něco dále nazývá zázrakem. Proč? Snad proto, že projevenou vřelost a pocit sdílené blízkosti nepoznala u své přísné matky. Svou roli v tom podle Basikové mohl sehrát i fakt, že otěhotněla velmi brzy, ve věku pouhých 18 let.
„Děti jí nic moc neříkaly. V té době platilo, že se narodily a byly, žily - nikdo se s nimi moc nepatlal,“ domnívá se Basiková. Zato otec byl pravým opakem: citlivý, inteligentní, kultivovaný a vzdělaný, ovšem v domácnosti se dlouho nezdržel a jeho vliv na výchovu dcery byl minimální. „Ještě v 25 letech jsem byla bita, přijela jsem třeba z koncertu Stromboli pro 50 000 lidí, ale dostala jsem kvůli nějaké maličkosti. Snad, aby mi srazila hřebínek, že my se tady z tebe neposadíme na zadek,“ vzpomíná zpěvačka. To skončilo až jejím odstěhováním z matčina bytu.
Tři děti a tři rozvody
Basiková se vdávala spontánně až uspěchaně, prý „z nedostatku lásky a sebevědomí“. S hudebníkem Petrem Jíchou měla dvojčata Annu a Marii, v té době ovšem ještě nebyla showbyznysová hvězda a tak jí přispíval na svačiny. Později se role vyměnily a on zůstával doma s dětmi, opustil původní profesi a stal se truhlářem.
Po prvním rozvodu jí koncem 90. let učaroval Jaromír Pizinger (68), ale jejich manželství vydrželo pouze osm let. Dominantní architekt měl totiž několik „koulí na noze“ v podobě tří dětí z prvního svazku a dluhů ve výši pěti milionů korun. Příslovečnou poslední kapkou se stala jeho nevěra, která skončila Pizingerovým odchodem za novou partnerkou. „Měla jsem nejstrašnější stavy úzkosti a tísně. Já celé dny ležela, celé noci jsem nevylezla z postele, měla jsem zatažené závěsy. Po týdnu mně bylo jasné, že je zle, že tohle nezvládnu,“ řekla tehdy Basiková časopisu Naše hvězdy.
Ani třetí pokus s o patnáct let mladším hercem Petrem Polákem nevyšel. Manželství sice trvalo celou jednu dekádu, ale před pěti lety nastal konec. Mají spolu syna Theodora. Podle vyjádření samotné zpěvačky byl hlavním důvodem právě věkový rozdíl. „Každý vztah má limit, životnost, jak se lidé mění a vyzrávají, tak se cesty můžou rozejít. Po určité době to není jako na začátku, ale rozchod je šance na lepší život,“ tvrdí dnes věkem a zkušenostmi zmoudřelá Bára Basiková.
Seznam zdrojů:
Talk show „Face to Face“ René Kekelyho (12. 12. 2022)
https://www.kafe.cz/celebrity/osudovi-muzi-bary-basikove.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1ra_Basikov%C3%A1