Hlavní obsah
Aktuální dění

Farářka Kopecká se vymezuje proti „neomylným mužům“ z katolické církve

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Show Jana Krause, FTV Prima / Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Martina Viktorie Kopecká na snímku z roku 2021, kdy vystoupila v Show Jana Krause a skončila druhá v soutěži Star Dance na České televizi

Zatímco přijetí „Istanbulské úmluvy“ se nyní opatrně griluje v českém Senátu, duchovní Martina V. Kopecká oznámila vztah s přítelkyní Andreou. A kroutí hlavou nad neomylností katolického papeže.

Článek

Farářka Martina Viktorie Kopecká (37) už zase nosí červenou rtěnku. Po úspěchu v soutěži Star Dance v roce 2021 (obsadila druhé místo) se jí tato duchovní z Církve československé husitské raději vzdala, aby nepůsobila vyzývavě. Ovšem zkraje tohoto týdne oznámila svůj vztah s jinou ženou a na společných fotografiích s partnerkou Andreou se rtěnkou opět pyšní.

Atraktivní vzhled a jisté charisma z evangeličky Kopecké během pár let učinilo jakousi mediální protiváhu Zbygniewa Czendlika (59) z církve katolické. Tento výřečný švihák s familiární přezdívkou „Zibi“ se v médiích blýskl po boku zpěvačky Lucie Bílé nebo knihou s chytlavým názvem Postel, hospoda, kostel (2016). Cesty těchto duelantů se nedávno protnuly i na půdě České televize - krásná duchovní od roku 2020 částečně moderuje pořad Uchem jehly, který byl do té doby výhradním kolbištěm „mediálního faráře“ Czendlika. Věčný souboj mezi protestanty a katolíky, který se dnes odehrává právě tímto neškodným způsobem, však ve starších dobách vyvrcholil Třicetiletou válkou. Sama Kopecká však umí pozornost veřejnosti, a z toho plynoucí vliv, využít i k nečekaně ostrému protiúderu vůči církevním soupeřům.

Útok na papeže?

Už víc než 70 let mohou ženy farářky působit ve zmiňované husitské církvi, která byla založena v roce 1920. Jde o doslova „národní církev“, která se odštěpila od té katolické a své působiště omezuje v podstatě jen na území bývalého Československa. Její řady však spíše řídnou, ještě před před dvanácti lety měla téměř čtyřicet tisíc členů, podle dva roky starých statistik jejich počet klesl o znatelných 15 tisíc věřících.

V nedávném rozhovoru pro server Žena v zenu (jeho mottem je „Stalo se vám někdy, že jste raději mlčela, i když jste věděla, že máte co říct? Řekněte to teď!“) si Kopecká už nebrala servítky. A to ve chvíli, kdy přišla řeč na roli žen v křesťanských církvích. Zatímco ona jako protestantka může ve své církvi zastávat například funkci faráře, v rámci katolické církve působí ženy jen v nižší hierarchii, převážně jako řádové sestry.

„Jsou to ty, co se starají o staré a zranitelné a dělají to, co čekáme od církve jako celku. Dělají to za ty neomylné muže, kteří hřímají z kazatelen, a obětují své mateřství, aby se staly duchovními matkami někde jinde. Tuto roli nanejvýš obdivuji, ale pro sebe si ji neumím představit. Pro mě je i fyzická tělesná rovina lásky důležitá a považuji ji za duchovní,“ řekla k tomu Kopecká. Ovšem výsada neomylnosti se uvnitř katolické církve vztahuje výhradně k funkci papeže. On totiž „s konečnou platností vyhlašuje nauku o víře a mravech jako nejvyšší pastýř a učitel všech věřících křesťanů, který své bratry povzbuzuje ve víře“.

Neomylnost každému nevoní

Připomeňme si v této souvislosti doslovné znění tohoto dogmatu: „Učíme a definujeme jako Bohem zjevené dogma: když římský pontifex mluví ex cathedra, to jest když vykonávaje službu pastýře a učitele všech křesťanů definuje svou nejvyšší apoštolskou autoritou nauku o víře nebo mravech, kterou má dodržovat celá církev, pak se s pomocí Boží, přislíbenou mu ve svatém Petru, těší oné neomylnosti, jíž chtěl mít božský Vykupitel vybavenu svou církev, když bude definovat nauku o víře nebo mravech; proto jsou definice téhož římského pontifika samy sebou, nikoli na základě souhlasu církve, nezměnitelné.“

V katolické teologii představuje papežská neomylnost jeden ze způsobů, jakými je v církvi garantována Duchem Svatým neporušenost nauky. Vyhlášení dogmatu bylo přijato velmi odmítavě nekatolickou veřejností, a i mezi katolíky byly reakce různé. Někteří jej přijali s nadšením, jiní ne a odpor dalších vedl až k odštěpení tzv. starokatolické církve. A nikdy ji neuznávaly ani církve pravoslavné.

Zdá se tedy, že farářka Kopecká s trochou nadsázky ví, kdy a jak „hodit granát“ do řad polarizované veřejnosti. Ať už profesními názory, nebo preferencemi ve svém soukromí.

Seznam zdrojů:

https://zenavzenu.cz/martina-viktorie-kopecka/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pape%C5%BEsk%C3%A1_neomylnost

https://cs.wikipedia.org/wiki/Martina_Viktorie_Kopeck%C3%A1

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz