Hlavní obsah
Umění a zábava

„Konec romantiky,“ naříká Woody Allen a režisér Coppola asi utopil svých 120 milionů dolarů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Greg Hernandez / Creative Commons 2.0 Generic

Režisér Francis F. Coppola vždy těžko sháněl peníze na své náročné filmy. Jednou kvůli tomu vzteky bez sebe vyházel obdržené ceny Oscar na ulici (čtyři pozlacené sošky se při tom rozlomily)

Hnutí #MeToo připravilo režiséra Woodyho Allena o kontrakt za 68 milionů dolarů. Jeho kolegu Francise F. Coppolu stála novinka „Megalopolis“ dvojnásobek. Nový Hollywood však od nich dává ruce pryč.

Článek

Rozpačité ticho a znepokojení. Taková odezva převažovala mezi třemi stovkami prominentních hostů projekce nového díla režiséra Francise F. Coppoly (85). Autor válečného eposu Apokalypsa nebo mafiánského triptychu Kmotr se po delší době zase odvázal a přichází s epickou utopií Megalopolis. S přestávkami se jí pokoušel realizovat posledních 40 let, ale podle prvních ohlasů se jeví být „obchodně beznadějná“. Tedy myšlenkově složitá a provedením příliš umělecká na dnešní dobu přející spíše komiksovým a vesmírným spektáklům.

Nejen šokující scéna s monstrózní erekcí údu postavy hrané Jonem Voightem (viz facebookový odkaz níže, první foto zleva) prý vylekala v losangeleském kině Imax přítomné šéfy hollywoodských studií NBCUniversal, Sony, Disney, Paramount nebo streamovacího Netflixu. Přitom jde o hodně: výrobní náklady okolo 120 milionů dolarů už režisér uhradil ze svého, jenže zhruba stejnou částku požaduje od možného distributora na celosvětovou propagaci filmu.

Od velkých hráčů se jich nedočká, a menší alternativně orientovaní jako Searchlight nebo Focus o něj také nemají zájem. „Není dobrý a bylo smutné ho sledovat. Každý, kdo do něj vloží peníze, o ně přijde. Takhle by Coppola neměl ukončit svou kariéru,“ míní jeden z hollywoodských mogulů.

Prodal vinařství za půl miliardy

Podle režiséra jde nejen o milostný příběh zasazený do New Yorku zničeného živelnou katastrofou. Protagonistka příběhu Julie (Nathalie Emmanuel z akční série Rychle a zběsile) dělí svou oddanost nejen mezi dva muže (Adam Driver a Giancarlo Esposito), ale i dva filozofické principy. Otec zastupuje ten konzervativní v duchu císaře Marka Aurelia, její milenec mnohem progresivnější. „Zkusme skočit rovnou do budoucnosti, přeskočme všechny ty odpadky, které kontaminují lidstvo již 10 000 let. Pojďme zjistit, kdo ve skutečnosti jsme, tedy osvícené, přátelské a radostné bytosti,“ odhaluje Coppola své vlastní dilema.

Sám se v roce 1980 pokusil o něco podobného. Založil v podstatě komunistické studio Zoetrope, kde se všechny tvůrčí i manuální profese měly rovným způsobem dělit o výsledky své práce (mj. workshopy, festivaly, stravování či filmy promítané 24 hodin denně měly být zdarma). Hned první projekt One From the Heart však tuto utopii pohřbil ve chvíli, kdy z rozpočtu už rozpracovaného muzikálu vypadlo slíbených osm milionů dolarů. Následné dramatické i dojemné peripetie z toho vyplývající zaznamenala biografie Cesta do ráje: Příběh Francise Forda Coppoly od spisovatele Sama Wassona.

Aby se režisér ze svých sociálních snů finančně vzpamatoval, musel v rychlém sledu natočit komerční náplasti v podobě Kmotra III (1990) a hororového Draculy z roku 1992. A jak financoval vysněnou Megalopolis? Prodal za nezveřejněnou částku své rozlehlé vinařství Francis Ford Coppola Winery, hodnota transakce je odhadována na zhruba 500 milionů dolarů. Reálně o něco méně, neboť část režisér dostal v akciích kupujícího Delicato Family Wines, giganta z první desítky největších exportérů kalifornských vín.

Jen čtrnáct dní v kinech

V časech transformace zábavního průmyslu do online prostoru to nemá lehké ani jiná hollywoodská legenda jménem Woody Allen (88). Zvláště v kombinaci se vznikem hnutí #MeToo z roku 2017. Do té doby byl zvyklý plus mínus každý rok natočit jeden film. Jenže na vlnu zmíněného společenského fenoménu naskočila i jeho adoptivní dcera Dylan Farrowová (38), aby mu připomenula kauzu z první poloviny 90. let, kdy ji měl sexuálně zneužít. „Proč revoluce #MeToo ušetřila Woodyho Allena?“ ptala se před sedmi lety v otevřeném dopise listu Los Angeles Times.

Dva roky poté mu firma Amazon Studios na základě této kontroverze zrušila smlouvu v hodnotě 68 milionů dolarů. Měl pro ni natočit sérii čtyř filmů. „Distribuce už není, co bývala. Chci tím říct, že Annie Hallová v newyorských kinech běžela něco málo přes rok. Celý byznys se změnil, a ne zrovna přitažlivě. Všechna filmová romantika je pryč,“ prohlásil nedávno Allen. A to po zjištění, že společnost MPI sice tento měsíc uvede jeho jubilejní 50. snímek Coup de Chance do severoamerických kin, ale na pouhých 14 dní. Pak už bude k vidění jen prostřednictvím online platforem.

Allen se v této souvislosti vyjádřil i k fenoménu tzv. cancel culture. Tedy „kultury rušení“, zakazování nebo bojkotu určitých umělců, jsou-li na základě názorového konsenzu shledáni problematickými. „Pokud už budete zrušeni, tak se jedná o kulturu, ze které chcete být zrušeni,“ tvrdí režisér a dodává: „Protože kdo by chtěl být součástí takové kultury?“

Seznam zdrojů:

https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/megalopolis-francis-ford-coppola-challenges-distribution-

https://www.gq.com/story/francis-ford-coppola-50-years-after-the-godfather

https://www.hollywoodreporter.com/lifestyle/arts/book-excerpt-francis-ford-coppola-path-to-paradise-one-from-the-heart-1235793135/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz