Článek
Měl to být splněný sen, ale stala se z toho noční můra. Malíř Theodor Pištěk (90), držitel Oscara za kostýmy pro film Amadeus z roku 1984, už v 60. letech minulého století vydělával slušné peníze. A protože miluje svět závodních a sportovních aut, tvoří nemalou část námětů jeho děl, rozhodl se jedno z nich koupit. Volba padla na Porsche 356, ideového předchůdce pozdějšího a dodnes vyráběného modelu 911. Na okraj: později si pořídil právě legendární „devětsetjedenáctku“ a to dokonce dvakrát.
Něco takového v komunistickém Československu? Ale ovšem, i tehdy platilo, že pokud máte „známosti“, tak nic není nemožné. Skamarádil se totiž s ředitelem Tuzexu, řetězce prodejen luxusního zboží (nedostatkový sortiment převážně ze Západu tam bylo možné pořídit jen za tuzexové poukázky, tzv. bony). „Jednou ráno mi zazvonil telefon a na druhé straně byl on s tím, že jestli bych nechtěl porsche. Tenkrát se k němu dostali tak, že jim sem nějaký Němec vozil auta, a v jedné zásilce dovezl i nádherné Porsche 356 ve stříbrné barvě se žlutým koženým interiérem,“ ještě dnes blaženě vzpomíná Pištěk.
Když něco vypadá příliš dobře, tak…
První setkání malíře s budoucí modlou bylo natolik intenzivní, že prý málem omdlel. Stržen vyvřelou vášní ke svým úsporám přidal výpůjčky od známých a druhý den bylo auto jeho. „Jenže netrvalo dlouho a přišlo se na to, že všechna tahle dovezená auta byla do jednoho kradená,“ pokračuje výtvarník. V takovém případě by se musela vracet skutečným vlastníkům, ale do hry nepřejícího osudu vstoupila šťastná náhoda.
Theodor Pištěk na snímku z roku 2011
Jedno z nich, rovněž sportovní model BMW Glas, si totiž pořídil syn tehdejšího prezidenta Antonína Novotného (1904-1975). Mladý prominent, po otci rovněž Antonín, se svého „miláčka“ však nechtěl vzdát. A váha jeho společenského postavení rozhodla. „V tu chvíli se na celý problém zapomnělo a mně porsche zůstalo, “ dodává Pištěk. Ze zdravotních důvodů už dnes nemůže řídit, a tak se musel před časem vzdát i výše zmiňovaného modelu Porsche 911. Prý by mu - nyní už jen bezmocný - pohled na něj doslova „trhal srdce“.
Slasti a strasti filmového kostýmu
Spolupráce Pištěka s režisérem Milošem Formanem (1932-2018) mu přinesla nejen Oscara za historický velkofilm Amadeus (celkově dostal osm pozlacených sošek americké filmové akademie), ale i další příležitost. Forman totiž hodlal po několika letech od tohoto triumfu vstoupit do stejných vod rokokových reálií s adaptací románu v dopisech Nebezpečné známosti. Snímek se v roce 1989 točil pod názvem Valmont podle hlavní mužské postavy tohoto klasického díla francouzského spisovatele Choderlose de Laclose. A nejen proto, že už tu byla verze z roku 1959 se sličným Gérardem Philipem, ale zejména kvůli vynořivší se konkurenci. Režisér Stephen Frears souběžně a pod původním titulem připravoval svou vlastní variantu.
Každopádně během natáčení, které probíhalo v Itálii, se Pištěk seznámil s výstředním módním návrhářem a „kostýmním archeologem“ Umbertem Tirellim (1928-1992). Byl nespornou kapacitou ve svém oboru, mimo jiné shromáždil 15 000 kusů různého historického šatstva, které na sklonku života odkázal renomovaným muzeím. Dominantní a poněkud nervní povahy obou tvůrců se nakonec podařilo sladit a Tirelli pozval Pištěka na oslavu svých šedesátin.
Náš výtvarník tam dorazil v malém Renaultu 5, kterým jezdil italský koordinátor ze štábu produkce Valmonta. Ovšem vůz měl pomačkané plechy a nešlo zavírat dveře. „Obrovský podnik a kdo tam nebyl, nebyl in. Senátoři, herečky, poslanci. Ale my jsme s Fabriziem makali a měli strašný fofr a přijeli jsme mezi posledními,“ líčí začátek akce Pištěk. „Před námi bentley, za námi luxusní Mercedes 500 a jaguáry, u hotelu stál špalír kostýmovaných trubačů, ten vepředu byl oblečený jako z papežské gardy. Přistál jaguár, majordomus vezme trubku: Maestro trramtaladýjó, ohlásil a trubači troubili,“ pokračuje výtvarník. „Zastavili jsme a majordomus ohlašuje: ‚Maestro Theodore Pistek, vincitore di Oscar!‘ Tramtradá! Přiskočili - a nemohli otevřít dveře. Nekecám, vytahovali mě okýnkem, utrhli mi rukáv a při tom trubači troubili fanfáry,“ uzavírá se smíchem svou vzpomínku Theodor Pištěk.
Seznam zdrojů:
Měsíčník Forbes č. 11/2022 (rozhovor s Theodorem Pištěkem)
https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/theodor-pistek-90-amadeus-rozhovor-villa-pelle/r~2321851e51e111edbc030cc47ab5f122/
https://en.wikipedia.org/wiki/Umberto_Tirelli